Gå til innhold

Må vi søke om byggetillatelse????

Anbefalte innlegg

Vi skal fjerne en gammel streintrapp og bygge ny "veranda fra døra og bort til enden av huset med en trapp ned midt på, denne verandaen blir ca 5 meter lang og 2 meter bred og skal festes i grunnmuren på huset + at vi støper fundament på yttersiden.....

Er dette stort nok til at vi må søke og ha tillatelse eller trenger vi ikke det??? Har lest på Lovdata, men blir ikke helt klok... Men det står ikke blandt de tingene man MÅ søke om der...

Noen som vet her???????

Fortsetter under...

Jeg vet at mamma og pappa skal utvide verandaen sin og de trenger ikke å søke om å få bygge den, men de må melde fra at de skal bygge. Husker ikke akkurat hva det heter. Jeg ville ringt kommunen hvis jeg var deg og spurt hvordan dere må gjøre det.

Takk for svar =) Jeg googla mer i går kveld og fant dette:

En terrasse med høyde på inntil 0,5 meter over terreng, og avstand til nabogrense på minst 4 meter er ikke søknads- eller meldepliktig.

Melding om oppføring av veranda, balkong eller terrasse med areal på inntil 50 m2 og høyde på maks. 3,5 meter over terreng, skal innsendes av tiltakshaver. Tiltakshaver er selv er ansvarlig for at tiltaket er i samsvaret med plan- og bygningslovens forskrifter.

Så skal vi ringe kommunen i tillegg og sjekke hva de sier =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...