Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #1 Del Skrevet 10. juli 2011 Da jeg var i tenårene slet jeg mye med migrene. Klassisk migrene som det så fint blir kalt, med synsforstyrrelser først. Prøvde en del medisiner den gang, uten effekt. Husker ikke navnet på dem, det er så lenge siden (er 26 år nå). Jeg hadde migrene 2-4 ganger i mnd, men det var overlevelig for å si det sånn. I slutten av tenårene gikk migrenen vekk, og jeg hadde nesten ingen anfall de neste årene. Nå, etter graviditeten (fødte for snart 10 mnd siden) har migrenen kommet tilbake, og det værre enn noen gang! Det gjør så himla vondt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Får anfall 2-3 ganger i mnd. Igår var det så ille at jeg satt på soverommet vårt og hylte av smerte, jeg slo hodet i veggen og slo mobilen min i panna, bare for å få en annen type smerte enn den voldsomme migrenen. Jeg fikk skumle tanker som at jeg hadde lyst til å ta livet mitt , - så vondt gjorde det! (jeg er ikke gal, jeg er ikke selvskader eller suicidal, det er første gangen dette har skjedd at jeg blir så "sprø" ) Det har aldri vært så ille før! Igår hadde heldigvis mannen min fri så han tok med seg lillegull ut en tur slik at jeg skulle få fred. Men han jobber skift, og jobber ofte, og jeg grøsser med tanken på at dette kan skje når han er på jobb! Jeg er absolutt ikke i stand til å ta vare på guttungen når sånt skjer. Jeg må sitte i et kaldt, mørkt, stille rom (dvs kjølerommet i huset), jeg takler ikke noe lyd eller lys. Jeg har en udugelig lege, som ser ut til å kunne lite om migrene. Jeg må ha lest meg opp til medisiner selv, for så å spørre legen om dette er noe jeg kan få. Sist jeg var der fikk jeg respet på imigran. Det prøvde jeg igår, og det ga null effekt. Så siden jeg må finne ut selv hva jeg kan gjøre, kan dere anbefale meg en migrene medisin? En skikkelig heftig en?! Har prøvd alt av ibux, paracet, parlagin forte osv. Imigran er vel den eneste ordentlig migrene medisinen jeg har prøvd siden tenårene, men som sagt, null effekt. Og er det vanlig at det gjør SÅ vondt? Jeg mener,jeg har slitt med migrene i tenårene, og jeg trodde det var ille, men det var jo ingenting i forhold til åssen det er nå! Jeg blir skremt rett og slett, og gruer meg til hver dag som kommer, i tilfelle jeg får et anfall. Jeg ser etter "blinkinger" i lufta hele tida, livredd for å få synsforstyrrelser for da vet jeg hva som venter meg 20 min etterpå.. Huff Dette blei litt langt, men håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #2 Del Skrevet 10. juli 2011 Migrene med aura, heter det du har Jeg har nytte av Maxalt smeltetabletter. Imigan(en alt for gammel type medisin) er for dårlig, og vanlige smertestillende virker bare ikke på migrene. Der finnes mange typer forebyggende medisiner om du har migrene ofte. Som f eks beta-blokkere, 2 typer epilepsimedisiner og mer til. Jeg vet godt hvordan det er å ha synsforstyrrelser, og vite at en mangler medisiner til smerten etterpå..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143391343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #3 Del Skrevet 10. juli 2011 Stakkars deg, jeg vet så altfor godt hvordan du har det! Jeg har i dag bestemt meg for å dra til legen for å få migrene-medisin etter å ha ligget rett ut hele helga. Jeg har hatt migrene siden jeg var 11 år, er nå 28. Før jeg ble gravid hadde jeg synsforstyrrelser etterfulgt av en hodepine som var utholdelig. Når jeg var gravid hadde jeg kraftige anfall med nummenhet, talevansker, synsforsyrrelser, hukommelsesproblemer etterfulgt av sterk hodepine. Nå etter graviditet har jeg kun hodepine, men den går fra den ene siden av hodet, til den andre og forsvinner ikke før det har gått to dager! Derfor skal jeg skaffe meg medisin nå. Med andre ord kan jeg ikke hjelpe deg, men skal følge med på tråden for forhåpentligvis få noen tips. På føden fikk jeg naproxen+panodil og det hjalp meg. Men det har du sikkert prøvd siden du har prøvd det meste av smertestillende. Kjenner meg igjen i det å være redd for å få se lysglimt i frykt for å få et anfall. Merker det har blitt en ganske stor belastning. Særlig hvis jeg skal noe spesielt eller er alene med barna langt hjemmefra osv. Da er det nesten så jeg "leter" etter "blinkinger" fordi jeg er så redd for å få et anfall. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143391369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2011 #4 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har og prøvd Imigran, ble bare dårlig. Bruker nå Maxalt smeltetabletter, de virker fort og for meg er de fantastisk bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143394761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2011 #5 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har også hatt sånne smerter at jeg var suicidal. Tror helt seriøst at om noen hadde tilbydd meg en enkel måte å avslutte livet på, så hadde jeg gjort det. Nei, jeg tøyser ikke med slikt. Jeg har aldri funnet noen medisin som hjelper, men etter at jeg kuttet ut hvite karbohydrater i kosten har anfallene nesten forsvunnet, og smerten er mye mer levelig ved de få anfallene jeg likevel får. De anfallene jeg fremdeles får, kommer som klokka etter at jeg har spist ett eller annet med hvitt hvetemel i. Så jeg tror seriøst at det er det som er skurken for meg, og jeg unngår det så godt jeg kan. Til tross for at jeg er veldig glad i både pizza og loff, har det gått merkelig smertefritt å klare seg uten. Faller bare for fristelsen når det er så lenge siden jeg hadde reklame at jeg har glemt hvor vondt det gjør. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143394822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2011 #6 Del Skrevet 12. juli 2011 Ei veninne av meg hadde veldig god hjelp av akupunktur mot migrene. Hun fikk det både når hun kjente migreneanfallet komme (akupunktøren kom hjem til henne) og forebyggende. Den forebyggende behandlingen kunne utløse anfallet, men det var mildere enn vanlig. Etter en periode med behandling ble migreneanfallene færre og til å leve med. Kanskje kan det være verdt å prøve. Og dersom fastlegen din ikke har peiling på migrene ville jeg vurdert å bytte, særlig siden migrenen tar så mye tid fra hverdagen din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143394864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2011 #7 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har også migrene med aura, og bruker Maxalt rapidTab(smeltetablett). Funker bra. Har brukt Imigran tidligere, men det var dårligere hjelp i. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143394916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2011 #8 Del Skrevet 12. juli 2011 etter det du forteller her så ser det ut til at det er klassisk migrene/migrene med aura. etter smertene du forteller om så vil jeg nevne clustehodepine. også kjent som hortons/selvmordshodepine. man kan ha begge deler, den klassiske til "vanlig" og cluster i perioder. jeg har ei venninne med med begge disse diagnosene. hun har migrene uten aura til vanlig og noen ganger så kommer selvmordshodepinen. da hjelper ingenting og legevakta er eneste mulighet for henne. kaffe, te, cola, sukker, sjokolade, samt stress, dårlig søvn, mensen og flere andre ting kan være utløsere så det veldig lurt slik ei anna her foreslår: forebygging!!!! det kan gi deg en mye lettere hverdag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143394927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2011 #9 Del Skrevet 12. juli 2011 Skjønner hvordan du har det. Om jeg blir litt blendet av sollyset f eks, så kommer tankene med en gang : "Å nei, kommer det nå" Har Zomig tabeletter med meg overalt, men de er ikke så sinnsykt effektive. De tar brodden av smertene, slik at det går greit å ligge helt i ro. Men det er likvel vondt i ca to dager etter anfallet. Har også synsforstyrrelser ca 20-30 minutter før hodepinen kommer, og styrken på forstyrrelsene sier noe om styrken på anfallet. Jeg har funnet ut en del som virker utløsende hos meg, og jeg prøver å unngå det. Men et råd : Bytt for all del fastlege, og få en som har peiling og tar deg på alvor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143391312-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-bli-gal-dere-med-erfaring-med-migrene-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-og-se-hit/#findComment-143395217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå