Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ammer dere om natten? Jeg forsøker liggende, men føler det blir veldig drag i brystvorten ned mot barnet (mot siden). Resultatet er såre brystvorter. Noen tips? Ligger på siden med pute under hodet.

Og hvor gammel må barnet være for å bruke babybjørn bæresele?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Jeg ammer også liggende på siden om natten. Har av og til følt at brystet var for langt ned mot madrassen i fht babyens munn, men har funnet en passe stor kosekanin som jeg stapper innunder puppen slik at den kommer i riktig høyde i fht babyens munn :)

I fht babybjørn så tror jeg babyen skal være minst 3-4 mnd. Babyen henger rett opp og ned etter skrittet, og det kreves derfor en god styrke i både rygg og nakke. Hadde jeg vært deg hadde jeg mye heller kjøpt en ergonomisk bæresele, som du kan bruke fra babyen er nyfødt, samt så lenge du vil (maxtid på BB bæresele er vel 20 min?):

http://www2.tettinntil.no/

Her er det masse info om bæretøy :) Selv har jeg en Angelpack:

http://www.google.no/search?q=angelpack&hl=no&rlz=1R2SKPB_noNO328&biw=1680&bih=792&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=B_0ZTpaKE87ssga73ISxDw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBAQ_AUoAQ

og denne er jeg superfornøyd med :) Og så er den faktisk like enkel å ta på enn en babybjørn bæresele :)

Skrevet

Hei! Såvidt jeg vet kan bb bæresele brukes fra nyfødt av - men ser at mange sverger til sjal:)

Jeg sitter i sengen når jeg ammer om natten. Jenta mi sovner fra hele matfatet hvis jeg ammer liggende, og det fører bare til flere amminger per natt:)

Skrevet

Hei, vet du hvor jeg får kjøpt angelpack? Takk for svar, forresten.

Gjest Madolyn
Skrevet

Grunnen til at babybjørn bæresele ikke er god for ryggen er fordi den er som en "truse" nederst, hvor babyen får all vekt mot skrittet. I Angelpack bæresele som jeg har, så ser du at panelet omslutter kroppen helt ut til knærne, slik at vekten fordeles ikke bare i skritt/rumpe, men langs begge lårenes undersider, helt ut til knærne :) Bare tenk på hva du selv hadde vært mest komfortabel med å sitte i :)

Mannen min og jeg kjøpte vår bæresele på Tettinntil på Pilestredet i Oslo. Vet at de selges brukt på forumet til tettinntil.no, og det kan godt hende at du finner noen på finn.no også. Ny så koster den hele 1200 kroner, men til gjngjeld kan den brukes til barnet er godt over 2 år. En BB blir fort for liten; ei venninne av meg la den bort allerede når jenta hennes ble 9 måneder.

Skrevet

Siden du alt er på veg inn i "bærekjøret", hva med å skaffe deg et bæretøy du enkelt kan amme i? Elastisk sjal er veldig greit å bære nyfødte og oppover i, og du kan også amme med barnet i det. Mange synes det gir veldig god støtte. Elastisk sjal knytter du ferdig uten barnet oppi, og legger babyen i når den skal bæres. (Andre seler/dingser (unntatt slynger) knyttes på med barnet i.)

Kanskje det kan funke å sove med elastisk sjal ferdig knyttet og legge i barnet når du skal amme han, og så amme i en avslappende stilling? Om du ikke ligger er det jo veldig greit å slippe å tenke på at du MÅ holde han når du helst vil zzzzzove....

Ellers er kosekanin under brystet et bra tips. Om du har store bryst kan du også forsøke å amme fra det øverste brystet i stedet når du ligger.

http://www.ammehjelpen.no/video har instruksjonsvideoer både for ammestillinger og for amming i bæretøy.

Skrevet

Har dessverre ikke så store bryst, så det går ikke;-). Har sett på ammehjelpen sine videoer, og det ser jo enkelt ut der.. Men verken jeg eller gutten får taket på dette med liggende amming. På "tilkobling" på ammehjelpen sine sider så synes jeg det ser ut som han henger litt i brystvorten hennes, eller er det bare jeg som har misforstått? Jeg bygger opp litt, så gutten ikke blir liggende å dra i brystvorten= såre brystvorter, for min del i hvertfall. Takk for tips om bæretøy, skal sjekkes ut.

Skrevet

Ang babybjørn, så anbefales 20 min bæretid pr mnd babyen er. dvs 1 mnd max 20 min, 2 mnd max 40 min osv. Har også hørt at den ikke er så god fordi babyen får tyngden ned. Det er vel derfor det anbefales en tid også.

Jeg har kjøpt Meitai-selen, som kan brukes fra 1 nyfødt til ca 3 år/ 20 kg. Litt komplisert med knyting i begynnelsen, men det går seg fort til. Føler hun blir knyttet strammere rundt meg og det er bedre for hennes rygg. for meg er begge greie. Kjøpte den på http://lotusbarn.no/butikk/. De har mange bæreseler der, så du kan bare velge og vrake =)

Har desverre ikke noen tips om liggende amming, men ser du har fått noen =) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...