Gå til innhold

Er dette feil av meg å tenke? barnehage og sykdom

Anbefalte innlegg

Vi har i permisjonstiden vært mye ute på trilleturer, vært mye sosiale med andre mødre og barn og vært mye ute og lekt. Hun har blitt mye smittet av andre barn og har blant annet hatt UVI, omgangssyken og feber x antall ganger.

Min venninne har et barn på samme alder. De har ikke vært mye ute, nesten ikke sosiale og jenta mi er den eneste "vennen" jenta hennes har. Og vi har ikke vært så mye sammen i permisjonstiden. De har nesten bare vært hjemme. Hun har hatt feber en gang.

Kan dette ha noe med at vi er mere sosiale med andre barn enn det de har vært?

Og kommer hennes jente til å være mer mottagelig for sykdom i barnehage enn det min er?

Fortsetter under...

Umulig å svare på siden vi ikke har forutsettning til å vite hvordan immunforsvaret til jenta er :)

Men generelt sett så er man jo mer utsatt for smitte ved å omgåes andre, men det betyr ikke at den andre ungen blir mere syk når hun begynner i barnehage for det.

Noen barn er bare mer mottagelig for sykdommer enn andre barn, men det er klart at om man er hjemme hele tiden så går smittefaren ned.

Vi var veldig sosiale da jeg var hjemme i permisjon, men datteren vår var ikke syk en eneste gang. Hun har heller ikke, så langt, vært syk etter at hun begynte i barnehage. Hun er 3 år.

Så det er ikke sikkert at barnet til din venninne vil bli mye syk og det er heller ikke sikkert at ditt barn er mindre mottagelig. Man kan aldri vite...;)

Da jeg fikk nr to, var han med når vi hentet i bhg fra han var 3 døgn gammel.

Da hang ungene over bilstolen og susset og koste. I tillegg hadde vi jo eldste med oss hjem med snørrete nese og alle de herlige sykdomene barn gjerne får ila året.

Da minsten begynte i bhg hadde vi ikke en sånn "syk" høst som vi hadde med eldste. (da var det snørr og diverse fra september til april)

Min teori er at lillebror rakk å bygge opp et immunforsvar mot de vanlige sykdommene, slik at han ikke kom i bhg og aldri hadde vært syk før.

Jeg vet ikke om det er derfor han var (og er) lite syk, men jeg tror det.

ehhh.. UVI er ikke smittsomt i hele tatt. Kan det være at ungen din sliter med urinveiene, og derfor har hatt feber mange ganger?

Men det er heller normalt at barn under 1 år ikke er mye syke, men får de fleste forkjølelser 1. år i barnehage. UVI er ikke en av de sydommene en får da.

Var akkurat det ville si 19:26. UVI har jo virkelig ikke noe med dette p gjøre i det hele tatt! Utenom feberen kanskje. Og barn, og folk generelt, er ulike. Jeg selv har noen år jeg blir syk bare noen som er forkjøla ser på meg, mens de to siste årene feks, har jeg ikke vært syk en dag.

Annonse

Vi var også veldig sosiale i permisjonstiden. Barnet vårt har lekt med mange forskjellige barn. Har ikke vært mye syk,sjelden feber. Fikk i begynnelsen på bhg start en del av de tingene som de andre barna dro med seg, men er generelt veldig lite syk. Tror det rett og slett har veldig mye med immunforsvar å gjøre og at barn for lov til å utfolde seg.

Ja, og jeg svarte at UVI er ikke normalt, men forkjølelse er mer normalt.

Husk bare på at hver eneste nye forkjølelse er pga nytt virus, og ikke noe en er fullstendig immun mot , selv om en tidligere har vært forkjølet.

At et barn har hatt UVI har ikke med immunforsvaret å gjøre. Det er en betennelse inne i urinveiene, og en trenger hjelp for ikke å utvikle nyrebekkenbetennelse.

Bakterier og virus er to helt ulike saker ser du, hi.Forkjølelser=virus. Tror du trenger litt sykdomslære her ;) Skal vi begynne? ;)

Huff, det er det jeg tenker jeg også. At det er forskjellig. Men jeg fikk ikke til å amme lenger enn 4 mnd, eller fullpumping da og føler det er min feil at hun har vært så mye syk...

Venninnen min ammet ikke i det hele tatt, mme fra første dag, men de har klart seg fint de :/

HI

Oiia... jeg med "sykdomslæren" her ;) Innrømmer gjerne overtramp, for det føler jeg at jeg gjorde her :) Men visste ikke bedre utfra dine opplysninger :)

Jeg har 2 barn. Ene fikk kun morsmelk til 6 mnd, og andre bare MME fra fødsel. Grunnen er som den er, og ikke viktig her.

Det der skal du bare slutte å tenke på, for det har ikke betydning :) Morsmelk og MME er så og si like her. Og det må du bare tro på. For det er sannheten. Jeg gidder ikke degge for deg og late som om ting er annerledes enn hva de er :)

Mine barn er begge langt oppe i skolealder, så det er ikke småbarnsalderen jeg snakker om er. Eldste er voksen neste år ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...