Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

åssen er det med rutniner hos dere? har dere noen? tenker mest på leggetid for kvelden.. Hvor mange soveøkter går det i om dagen?

Fortsetter under...

Skrevet

Her går vi på badet ca 1830, deretter ammer jeg på sengekanten så han er i seng ca kl 1900. På dagen sover han som regel tre ganger. Ca en time i ti tiden, en liten dupp i tolv-ett tiden og ca 1,5 time i tre tiden.

Gjest Madolyn
Skrevet

Hei hei! :)

Gutten vår ble 3 mnd i dag, og her er det veldig lite rutiner enn så lenge. Vanskelig å presse vår urolige og viljesterke gutt inn i en forhåndsbestemt form enn så lenge, hehehe :)

Vi starta imidlertid med leggerutiner når han var 9 uker gammel. Disse endrer vi stadig litt på da; fordi vi ser hva som funker/ikke funker, det kommer også an på hvor samarbeidsvillig veslegull er + når han blir trøtt, og ikke minst at vi etterhvert prøver å "plukke av ham" uvanen med å sovne med pupp i munnen.

Han elsker å bade så vi bader ham annenhver kveld som en del av leggerutinen, selv om det nok er litt for ofte :( Savner et alternativ som vi kan gjøre hver kveld, men har ikke orka å sette oss inn i babymassasje ennå, og han hatet når vi prøvde å vaske ham med lunkne kluter i stedenfor å bade ham :( Etter evt bad er det ny bleie og pysj. Vi snakker med rolig stemme og har kun på dimmelys på badet.

Etter pysjen er på, bærer det inn på foreldresoverommet som da er utluftet og mørkt. Her får han enten flaskemat av far, eller pupp av mor. Så rapes han og gås nesten i søvn, så legges han i sprinkelsengen som er festa til dobbeltsenga vår. Da våkner han alltid til igjen og gråter, så da ligger jeg med puppen i munnen hans til han sovner. Den siste uka har jeg begynt å fjerne puppen oftere og oftere nårt han holder på å sovne, og jeg håper å klare å avvenne ham med pupp for å klare å sovne ila noen uker. Han har funnet søvnen selv en gang ved legging siste uka :) I forgårs klarte pappaen å legge gutten; han holdt flasketuppen i munnen til gutten sovna. Ikke optimalt, men flott å kunne dele på leggingen :)

Vi har pleid å legge ham slik at han sovner mellom kl 2030-2130, men da gutten ikke sover mer enn 7-7,5 timer hver natt (3 t + 2 t + 2 t, dvs 3 relativt korte søvnperioder og 2 amminger per natt) så skal vi fra i kveld drøye leggetid til 22-23, slik at jeg slipper å stå opp med ham i 04-05-tida. Håper det funker!

På dagen klarer ikke gutten å finne søvnen selv, og vi må hjelpe ham med det (dvs byssebæring eller amming). Om han ikke sover, blir han grinete og bare skriker, stakkars liten :( Vår hovedutfordring for tida er å kutte ned søvnen hans på dagtid slik at han skal sove mer på natta. Vår eneste rutine på dagtid er tur i trillevogn ca 1 time etter at vi står opp for dagen, for da er gutten allerede trøtt igjen. Han sover kun 25-35 min i vogna, men vil jo gjerne at vogna skal fungere.. Og så sover han en lengre dupp i 10-tida oppå mor (1-2 timer), fordi han da er skikkelig overtrøtt og kjempegrinete (da nekter han babygym, vippestol, ja alt).

Vet ikke om du ble så mye klokere, men dette er altså slik våre dager går her enn så lenge :)

Skrevet

Vår lille gutt er 3 mnd, og vi har hatt fast leggerutine siden har var 5 uker gammel. mellom halv 7 og halv 8 (litt ettersom når siste soveøkt var) er det mat. deretter bading - hver kveld foreløbig. det er ikke noe problem å bade hver kveld så lenge man bruker olje i vannet, for da tørker ikke huden. Får på pysjamas, og vi forteller hva som skjer: vi skal ha på pysjamas for nå er det natta...osv osv.. Deretter prøver jeg å gi litt mer mat inne på det mørke og kjøligere soverommet, men det er ikke alltid han vil det. så legges han i seng, vi sier natta og går. titter inn til han etter noen få minutter, og da sover han som regel! noen ganger kan det ta opp mot en halv time før han sovner, men han ligger likevel rolig i senga si. Da sover han til 5. da skal han ha litt mat og gjerne bleieskift - inne på soverommet. så sover han til 8, 9 etterpå. Her ei natt sov han fra 19.30 til 08.00. Deilig!!

Om dagen er det som regel tre, noen ganger fire soveøkter. den første er en time etter vi står opp. de andre kommer fortløpende utover dagen når han viser tegn på at han er trøtt.

Vi har fra første dag nesten tvinga gutten til å finne søvnen selv, slik at han ikke skulle bli vandt til å sovne ved puppen eller måtte bysses i søvn. Det har vist resultater!! og Madolyn, du må IKKE kutte ned søvnen på dagtid for å få lengre soveøkter om natta - det er helt feil! Det er lett å tenke sånn.. Husk at søvn avler søvn, og for å få mye søvn på natta må babyen også ha mye søvn på dagen. Ikke la babyen sove lange økter - bedre med mange korte, enn få lange.

Gjest Madolyn
Skrevet

Så flott at dere har en baby som finner søvnen så fint selv :) Men babyer er forskjellige, og det har ikke noe med å være en "god og flink forelder" dersom man har en 3 mnd gml baby som sovner lett, eller at man er en "dårlig og lat forelder" dersom man har en 3 mnd gml baby som ikke finner søvnen selv.

Babyer er forskjellige; både av lynne, temperament og natur. Min venninnes jente sov natten gjennom fra hun var en uke gammel, og jeg følte meg lenge mislykket fordi jeg hadde en gutt som ikke ville sove, og hvertfall ikke uten pupp i munnen. Men nå vet jeg mye bedre enn at det er jeg som er en dårlig forelder :)

Eksempel:

Min søster og hennes mann har ei 4 år gammel jente som sov natten gjennom fra hun var 1 uke gammel, og de har en gutt på 1,5 år som fremdeles våkner 3-4 ganger hver bidige natt, eller er lys våken kl 04. Begge barna har altså fått nøyaktig samme oppdragelse, i nøyaktig samme miljø, men likevel så har den ene et godt sovemønster, mens den andre har et veldig dårlig ett. Så ja; "disiplin" fra første leveminutt kan sikkert ha noe å si for noen, men like ofte så endrer det ingenting i barnets lynne eller natur.

Skrevet

Føler for å forsvare Jahuu litt her.. Hun har aldri påstått at du er en dårlig mor. Men hvis søvnen er et stort problem for dere så burde du være åpen for gode råd synes jeg. Det er absolutt noe i det at søvn avler søvn. Jeg tror også at jeg heller ville prøve å legge ungen tidligere i stedenfor å utsette leggetiden enda mer. Jeg er ingen ekspert, men dette er ting jeg har lest og fått høre av helsesøster. Lykke til :)

Annonse

Skrevet

oj oj, innlegget mitt var ikke ment som kritikk!! ikke i det hele tatt!! jeg skrev aldri at jeg er på noen måte en bedre forelder enn andre, alt jeg ville var å fortelle HI hvordan vi gjør det, og deretter ville jeg gi deg et lite råd om at søvn avler søvn, for dette er noe mange ikke tenker over. inkludert oss selv den første tiden!! jeg fikk gode råd som forbedret vår hverdag, så hvorfor ikke gi det rådet videre?! ..jeg burde kanskje lagt til at vi har vært heldige med babyen, for babyer er forskjellige. Selvfølgelig! :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja var ikke meningen å angripe deg Jahuu ;) Beklager! Men her har både kiropraktor og HS vært inne i bildet i flere måneder, uten at det hjelper :( Og jeg har ført søvnlogg i sju uker og gutten sover konsekvent 7,5 timer hver natt uansett når jeg legger ham :( Og det er en frustrert og sliten mamma som står opp med babyen kl 04, så jeg drøyer sovetiden til 2030 enn så lenge slik at vi kan stå opp i 6-7-tida i stedet.. Men han viser tegn til "bedring" nå som han har nådd 3 mnd merket; har sovnet av seg selv 2-3 ganger og i natt sov han faktisk 8,5 timer, hurraa... hehe :) Blir litt sår av å ha en slik viljesterk og urolig liten kråke, beklager igjen ;=) Ikke meningen å kuppe tråden her altså, hehe!

Skrevet

Madolyn, han gutten din ligner akkurat på min på den alderen! Puppeaddict. Pleier å løsne vakumet (og puppen) rett før han sovner og det aksepterer han, men å skulle finne søvnen selv er vanskelig også ved 5 mnd alder...

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja, det er slitsomme greier! Har prøvd ut alt mellom himmel og jord for å få ham til å finne trygghet og kos i andre ting; klut, kosedyr, smokk, klær i senga som lukter mamma, varmeflaske, spilledåse, flaske, ja alt - bortsett fra gråtekurer, og det er uaktuelt for oss, hvertfall frem til 6 mnd alder..

Men faste rutiner hjelper definitivt! :) Nå triller vi tur hver morgen og han aksepterer og sovner i vogna i 30-40 minutter før det er revelje igjen <3 hehe..

Tror det viktigste i fht leggerutiner er å gjøre akkurat det samme hver eneste kveld, forklare hva man gjør, synge de samme sangene igjen og igjen, skille tydelig mellom natt og dag og IKKE ta babyen ut av soverommet når det er sovetid, men heller trøste/bysse/amme i mørket på soverommet.

Skrevet

Nei gråtekurer er uaktuelt, stakkars små.... Men du skriver at han har funnet søvnen selv et par, tre ganger nå - det er jo en kjempestart!! Ønsker deg lykke til og håper det bedrer seg!!

Gjest Madolyn
Skrevet

Tusen takk, Jahuu :) Hva slags leggerutiner har dere, laban23?

Annonse

Skrevet

Hei, gutten min er 4 mndr nå, synes endelig at det ble litt mer struktur på dagene da han ble 3,5 mndr. Jeg sluttet også å amme og gir over til flaske, hadde for lite melk, og mating gikk fra stress til kos. Han sover nå gode 3 dupper om dagen (tidligere kunne han enten sove hele dagen eller ingenting,håpløst å planlegge noe) og mellom halv ni og halv ti, har begynt å gi velling på kvelden og nå sover han en mye lenger første økt frem til ca. kl. 04.00.

Har aldri hatt problemer med å legge ham til kvelden, tror det kommer veldig an på bebissene selv, han sover lettere de kveldene han bades og masseres, men det går likefint uten også. Jeg slipper nå å puppe ham i søvn og kan overlate kveldstellet til pappa en gang i blant.

Kort sagt, dagene er blitt mye mer kos og lettere alt i alt :)

Skrevet

Her går det i 2-3 søvndupper på dagen. en lang økt i 11 tiden, eller alt fra 1-3 timer også er hun stort sett klar for en dupp etter 2 timer våken. men på kvelden er det litt annerledes.. jeg pleier våkne henne 18.30 vis hun da sover vis ikke blir hun jo våken så altfor lenge. har i 2,5 mnd hatt en baby som sover fra rundt 20-21 og til ca 6, får flakse og sovner igjen til alt mellom 8 -10.. så har vært veldig heldig. men nå de siste ukene er hun blitt så vrang å legge, skriker og finner ikke søvnen gjerne før 11 tida. hun er trøtt og vil ingenting annet enn å kose på mammas bryst eller fang, da gråter hun ikke. men om pappan skal prøve så gråter hun bare :P aldri vært sånn før...

så et spørsmål, burde hun ikke sove så lenge som til 18.30 før jeg evt vekker henne eller skal man ikke tenke sånn så tidlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...