Gå til innhold

Aldri hatt hund før- hvilken rase skal man velge?

Anbefalte innlegg

Hadde hund da jeg var liten (labrador), men ikke hatt som voksen.

Familie på fire, barn på 5 og 3. Må ha en som får overens med barn med andre ord. En som kan være med på lengrer fjellturer. Ikke for stor. Har stor hage/tomt, så kan ha utegård, men tenker mest på en som kan bo inne. Tips?

Fortsetter under...

Dvergpischer er av min erfaring en fin rase... Den er liten i strl, den er hengiven til familien, kan være med på lange turer tiltross for strl og den tar ikke mye plass...

Derimot trenger den faste rammer og regler.... Også er det jo en vakt hund, så av natur er den skeptisk til fremmede, men da kommer det ann på hva du lærer den til...

Vår DP bjeffer på fremmede med engang, også hoppe han opp på fanget dems når han ser at de ikke er en trussel for flokken...

Men uansett rase, så er d veldg individuelt hvordan gemytt hunden har... alle er forskjellid åkkesom....

Jeg valgte en såpassliten hund siden vi har barn nettopp fordi, OM den skulle bite, så kan den ikke gjøre like stor skade som en stor hund eller en hund med sterkere kjeve, å uansett rase og gemytt, så kan den snilleste hnd bite, og da ''foretrekker'' jeg at det er en DP istede for en rotweiler... må hunder har rykte på seg for å være sinte, nervøse bitere, men det er ikke nødvendigvis sant.. vår DP er av en nervøs mor, og var da vi fikk han veldi stressa selv, men med klare regler så har han vokst til en super familiehund som har ufattelig tålmodighet med barna som bare e er 1 og 3 år, han og jentungen er bestevenner og har det best når de får ''dele mat'':P

Men anyways, uansett hund, så er klare regler dødsviktig, både til hund og til barn som skal være med og oppdra hunden... Lykke til:)

Cocker spaniel er en kjekk familihund. Har husky selv, ikke kjøp det som første hund. Dachs og terriere er ofte strie og tøffe i trynet. Golden retriver er avlet ihjel! Svenskfinsk gårdshund er også bra! Aller viktigst, uansett rase, velg den minst fremmadstormende valpen.

Hva med Shetland Sheepdog? Kjenner en del som har slike, alle er rolige og fine hunder. Omtrent null bjeffing. Liker å gå tur, men ligger gjerne på sofaen om været er dårlig. En del pels som må børstes/stelles.

Har en annen rase selv, men anbefaler ikke den til uerfarne.

Annonse

Anbefaler deg å gå inn på canis.no. Der kan du finne en test som viser deg hvilke raser som passer for dine behov og ønsker. Hvis mannen din også tar testen så kan dere sammenligne resultatene. Kan anbefale deg å gå for en litt stor rase så lenge du har små barn. Store hunder reiser seg og går hvis barna blir for innpåslitne. Små hunder biter ofte i samme situasjon.

Ikke velg en liten rase fordi "den volder mindre skade om den biter". My god! Dvergpincher er ofte nervøse og du vil IKKE ha en hund som er skeptisk til folk i utgangspunktet. Det skjalter forøvrig ut de fleste av de asiatiske rasene som shar pei, eurasier og akita inu (og alle andre akita'er). Ja, det er veldig stor forskjell på hvordan hunder blir oppdratt, men jeg har sett gang på gang at hunder som er nervøse og "reservert overfor fremmede" ikke blir noe mindre reservert selv om de blir godt oppdratt. De er slik fra naturens side.

Labrador tispe er som regel et veldig vellykket valg som første hund. De er lette å trene, svært vennlige mot folk og viser svært sjelden agressjon mot folk og andre hunder. Den er kanskje litt i største laget, men den kan da også være med på absolutt alt. Selv om de er større, så tar de ikke så stor plass siden de er ganske rolige (i alle fall når de blir voksne ;-).

Du vil også holde deg unna spesielle raser som "ingen" har. Det er som regel en grunn til at ingen har de.

Ikke fall for fristelsen å ta en blandringshund, med mindre det er en voksen hund som er supertrivelig i utgangspunktet, og overhode ikke rottwailer eller schäferblandinger (og jeg har schäfer selv!). MYE skral psyke der i gården.

Cavalier pleier å være veldig trivelige hunder, og det er færre og færre som har hjertefeilen som rasen har vært plaget med i mange år. Liten og enkel hund!

Mellompuddel er også en rase som er veldig atletisk og som oftest har godt gemytt.

Det finnes mange raser å velge mellom, men begynn med et trygt valg som første hund. Det er ingenting som er så trasig som å ha en hund som utagerer på alt på fire bein, ikke tar kommendo med letthet og som visr skepsis mot nabobarna!

Lykke til!

vi hadde flatcoated retriver som familiehund når vi unga var små, hannbikkje.

Han var så rolig som dagen er lang. Han var "nanny" for oss unga og passet på oss, sa ifra til mamma når vi hadde bæsj i bleia, henta leker og smokker vi hadde mistet det og var aldri masete på oss. Han lå ved siden av oss og koste seg, var aldri i veien, buset aldri mot oss osv. Vi barna kunne gå tur med ham alene da han strengt tatt luftet seg selv. Han passet på at vi aldri gikk ut i veien, dro oss vekk fra andre hunder og var så flink med oss unga at jeg ikke har ord.

Dessverre var det en drittbikkje av en schäfer som løp inn på gårdsplassen vår og beit ham i halsen en dag, schäferbikkja kom løpene mot oss unga mens vi var ute, og hunden vår løp mellom for å passe på oss, da ble han bitt :( Det tok ikke mange årene etter dette at han måtte avlives fordi han ble mer og mer skrall. Dyrlegen prøvde alle remedier fordi hunden var så snill og god, men tilslutt måtte vi la ham slippe :/

SÅ jeg kommer ihvertfall til å velge en flat når jeg skal ha familiehund om noen år. Vet at mange mener de er stressa og slitsomme, men det har jeg aldri opplevd. Har vært borti mange masete og stressa golden retrivere og labradorer, men aldri møtt en slitsom flat ;)

Uansett hva slags rase du velger, må du først og fremst finne en GOD oppdretter, en skikkelig oppdretter som er organisert og som er anerkjent. Valpene skal avlæres biting og skal være stuereine før de leveres, og de skal ha lært sin plass i hirarkiet. Hvis du velger en GOD oppdretter, så får du en rolig valp som vet plassen sin, og det er KJEMPEVIKTIG at dere opprettholder dette med trening og disiplin fra dag1. Hunden MÅ vite plassen sin, det er 1. regel for å få en rolig familiehund. Jeg har forøvrig også hørt masse fint om roteweilere som familiehunder såfremt de kommer fra gode oppdrettere og tisper. Ei god tipse oppdrar valpene sine godt, og det har man mye igjen for.

Annonse

Anonym 07:49 her.

Gå på kurs med valpen og ta "rangdebatten" med en klype salt. For min del spiller det ingen rolle om bikkja tror den er konge på haugen så lenge den gjør som jeg sier. Jeg har konkurrert i mange år med hund, og det finnes like mange, om ikke flere, teoirer om hundeoppdragelse som barneoppdregelse.

.. og for guds skyld: IKKE kjøp rottis. De er veldig fine når de er hyggelige, men de er stort sett ikke det. Dessverre.

Finn ut hva du skal bruke hunden til. Hvor mye jobb du vil ha med den og hvor mye tid du har til trening/trim. Linken fra canis er nyttig. :) Jeg fikk opp min dachshund korthåret da jeg fylte ut spørsmålene, det er en hund som passer svært godt for oss. Men vi vurderte svært nøye først, og besøkte oppdretter flere uker før hunden skulle flytte. Det er viktig å vurdere hvordan hundene hos oppdretter oppfører seg. Det merker du fort når du kommer dit. Hos "vår" oppdretter var alle 19 hunder kjempeglade da vi kom, de hilste hjertelig, men kort før de gikk tilbake til kosekurven. Det passet oss bra. Har ikke angret.

Men enhver hund trenger klar og bestemt oppdragelse. Det er viktig at den vet hvem som er sjefen.

Hi:

Alle har sine meninger om raser, hvilke som passer hvem osv.

Istedenfor å forhøre seg her, hadde jeg satt meg inn i enkelte raser, finn ut HVA dere vil med hunden:

Bare en familie hund?

Brukshund? Hva skal de i såfall brukes til?

Kan den være i hvilken som helst strlse, eller vil dere ha en bestemt strelse på hunden?

Korthåret eller langhåret? Glatt eller stri pels?

Skal dere bruke mye tid på stell av pelsen til hunden, eller lite?

Når dere vet litt mer, gå inn på følgende link, og plukk inn det dere ønsker, da kommer det opp noen raser som vil passe dere, og dere kan lære om rasene enkeltvis, kontakte oppdrettere og få svar på det dere ønsker å vite osv.

Link:

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=11

Anonym 07:49 her.

.. og for guds skyld: IKKE kjøp rottis. De er veldig fine når de er hyggelige, men de er stort sett ikke det. Dessverre.

Mest idiotiske jeg har lest om rottiser.

ALLE hunder er fine hunder når de er godt trent, og får det de trenger av trim og stimuli.

Og alle hunder kan bli vanskelige å ha med å gjøre dersom de ikke får rammer osv.

Anonym 07:49 her igjen.

Hadde det vært så enkelt at bare hunder hadde vært oppdratt skikkelig så hadde de oppført seg slik, så hadde det jo vært såre enkelt. Som med folk, så er hunder individer og har forskjellig psyke. Det er samme årsak som at ikke alle hunder egner seg til politihunder, hjelpehunder og blindehunder. Det er ikke alle som egner seg til familiehunder eller jakthunder. De har forskjellige egenskaper. Når man avler en rase kun på utseende, så tar man ikke nok hensyn til den mentale biten. Jeg har schäfer, jeg vet en del om dette. Det er en røys med skrale schäfere også, og jeg anbefaler virkelig ikke denne rasen heller til noen som ikke har hatt hund før. Det er en grunn til at vi som driver med konkurranse sjelden eller aldri kjøper schäfere av de som holder på med utstilling! Politiet gjør det aldri. Heller ikke forsvaret. Det har ikke noe med at "vi" skal ha en hund som flyr i taket, men en god hund kan brukes til alt og viser ikke agressjon annet enn i situasjoner den er lært opp til å gjøre det. Min hund er "tjenestehundtype", men viser aldri agressjon og er svært godt stablet i topplokket. Pen er han ikke da, men det bryr jeg meg ikke noe om ;-) Du ser nå knapt en eneste rottwailer som tjenestehund lenger, og det sier det meste. De takler det ikke, rett og slett.

Rottwailere har dessverre ramlet i fella med at de parrer den råeste hannhunden de finner i Tyskland med den snille tispa de har hjemme. Ut kommer det digre bikkjer med masse temperament (les forsvarslyst), men uten mot til å takle verden rundt seg. I kombinasjon med ting som kommer brått på, unger som gjør "ulogiske" ting ender ikke dette helt sjelden med avlivning eller omplassering.

Dette kommer helt sikkert til å endre seg om noen år, for slik kan ikke raseklubbene være seg bekjent, men det er slik situasjonen er pr i dag. Å kjøpe seg en rottisvalp nå er derfor ikke det lureste.

HI:

Bare for å korrigere en annen over her: valper er HVERKEN renslige eller avlært biting ved "normal hentetid" som er ca 8 - 9 ukers alder. Derimot skjer det mye læring om bitehemming i denne ene uka mellom 8 og 9 uker, så jeg anbefaler de fleste å vente med å hente valpen til den er 9 uker. Da biter de ikke sååå mye, men de biter ja :) OG de tisser og skiter der de føler seg trygge og når de må (mange og'er her...). Din jobb blir å videreføre all læring, samt å huske på at vi er mennesker, de er hunder (ikke ulver) - de må bli trygge i vår verden og på vårt språk. Det fordrer at man som eier setter seg inn i valpens språk også.

Å oppdra en hund slik en velfungerende en er ikke det samme som å måtte ty til kadaverdisiplin, verden går fremover og vi har i dag et stort spenn og tilbydere av hyggelige treningsmetoder - som spesielt egner seg å lære videre til barn!

Til ditt valg av rase:

Finn ut hvor mye fysisk aktivitet dere kan/vil gi.

Finn ut hvor mye mental stimuli dere kan/vil gi. (Går på mengde trening av hodet: alt fra lydighetstrening, søkstrening etc)

Størrelse, pelsstell osv.

Kjøp rasehund av erfaren oppdretter som dere finner tonen med, da har dere hjelp og støtte når ting dukker opp i lang tid etter at dere har hentet valpen.

Finn flere raser og ring/mail/dra på besøk til oppdrettere og finn ut om dette er rasen for dere. De fleste oppdrettere med valpekull setter pris på besøk - det er bare positivt for sosialisering av valpene!

Legg ut mer spesifik info om deres ønsker så kanskje det kommer flere konkrete tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...