Gå til innhold

Lov og rett om opphavsrett på bilder.

Anbefalte innlegg

Om jeg privat har tatt bilder av en gutt, også ser jeg at mora til den ungen bruker dette bildet offentlig på nett (profilbilde ect.) hvordan er reglene rundt det? Har hun lov til det?

Jeg mener, er jo hennes unge, men er jo jeg som fotograf, som har tatt bilde med mitt kamera, og jeg har ikke gitt henne tillatelse til og bruke ''mitt verk'' privat....?

Ikke noe big deal i det heletatt, men bare kom til og tenke på lov og rett rundt det?

Fortsetter under...

Da er saken.... Det er min stesønn på tre år... jeg har jo samtykke fra far om å publisere det.. (er type portrettbilde-serie jeg har tatt) men mor har nå ''stjelt'' dette bildet og bruker det som profilbilde, uten å ha spurt meg eller noe...

som sagt bryr jeg meg ikke noe særlig om det, bare int hun syns jeg er en flink fotogrf!:P Men lurer bare på om hun faktisk KAN det bare.... Tok jo bildene til oss i den forstand......

Om far ikke har hovedomsorgen så kan han ikke samtykke i at bildet blir publisert. Da er det mor som må samtykke. Du kan lese om dette på Datatilsynets nettside www.slettmeg.no

Når det gjelder ditt bilde så har mor uansett ikke lov til å bruke ditt bilde uten å ha fått tillatelse til dette. Du kan be henne slette det ettersom hun ikke eier bildet, har opphavsrett eller tillatelse til å bruke bildet.

20:49

Det er så syke regler for foreldre ansvar syns jeg... Er det sånn at selv om far har delt foreldreansvar for ungen, så kan han ikke samtykke at noen legger ut bilde på f.eks facebook av ungen hans uten at mor gjør det?:-O Med andre ord kan ikke han selv legge ut bilder av sin egen unge uten at mor amtykker, men mor kan legge ut så mang hun vil uten at far samtykker?

Finn en feil....:-/

Annonse

Om de begge har lik del omsorg for barnet så kan begge samtykke. Men om en av dem, mor eller far, har hovedomsorgen så er det den som har dette som kan samtykke. De kan selv publisere bilder av barnet, men kan ikke gi samtykke til at andre publiserer bilder av barnet.

Poenget er at du muligens ikke har lov til det. Like lite lov som mor har til å publisere dine bilder på nett.

"Kven kan gi samtykke for barnet?

Dersom foreldreansvaret er felles, er det tilstrekkeleg at den eine av foreldra gjev samtykke til biletpublisering av barnet. Dersom foreldreansvaret er eksklusivt for den eine, er det han/ho som har foreldreansvaret som kan gje samtykke til at bilete av barnet vert lagt ut på Internett."

http://www.slettmeg.no/8931-bilete-av-barn-paa-nett

Annonse

Fra slettmeg,no

''Kven kan gi samtykke for barnet?

Dersom foreldreansvaret er felles, er det tilstrekkeleg at den eine av foreldra gjev samtykke til biletpublisering av barnet. Dersom foreldreansvaret er eksklusivt for den eine, er det han/ho som har foreldreansvaret som kan gje samtykke til at bilete av barnet vert lagt ut på Internett.''

Her står det kun at om foreldrene har delt FORELDRERETT er det nok at far sier det er ok, det spiller jo tydeligvis ikke noen rolle hvem som har hovedOMSORGEN...

Så da har HI rett å legge ut bilde av ungen med samtykke fra far, men mor har ikke noe hun skulle ha sagt....? Og mor har hvertfall ikke lov å publisere samme bildet uten samtykke fra HI, som faktisk har tatt bildet.... Har jeg rett??

HI her... er ikke jeg som har skrevet innlegget ovenfor her om at en som har svart må ha stemor til sine barn...

Men er litt enig uansett...om jeg som hobbyfotograf bruker min mann sin sønn som ''modell' under fars 100% samtykke', jeg tar bilder av han og publiserer på facebook i en egen fotografimappe, så er jeg liksom en dårlig person for at jeg tar bilde av andre sine barn...

Er alle fotografer dårlige personer som gjør uting fordi di reklamerer på arbeidet sitt med bilder av andre sine barn, når de har fått samtykke fra en foresatt?

Og min mann har delt foreldreansvar på sønnen, så betyr ikke det da at jeg kan legge ut bilde av sønnen hans, med hans samtykke uten at jeg trenger mors samtykke?

Er hvertfall sånn jeg forstår det?

Når far har foreldreansvar for sønnen så kan han samtykke og du trenger ikke tillatelse fra mor.

Mor trenger likevel din tillatelse til å publisere dine bilder på nett. Så du kan be henne fjerne dem eller betale for bruk av bildet/bildene + at du skal kreditteres for ditt verk.

21:48

Endelig en vettug person - omsorgsfordeling har intet å si, det er foreldreansvaret som gjelder, og hvis begge har det, så må BEGGE samtykke. Så HI kan ikke publisere uten både mammaens og pappaens samtykke.

At det derimot er smålig av Hi å ikke gi mammaen rett til privat bruk av bilder av mammaens eget barn, det er en annen sak.

He he ja hi er virkelig en stemor fra helvette som ser på sin stesønn som sin egen og som bruker han som portrettmodell under farens samtykke for å vise til verden hvor flott gutt han er!!!!!!!!!! Ha ha ha ha ha ha, det var virkelig dagens forumsTROLL kommentar!xD Hva i all verden vet du om hvordan stemor hun er????? Er jo biomor som er ei dåse som stjeler bilder uten å spørre og JA hi der er straffbart det hun har gjort!

Om hun er så glad i stesønnen sin ønsker hun vel neppe å gjøre noe som skader moren hans? Isåfall er jeg enig ang stemor fra helvete. Da er det bråk HI er ute etter.

Ganske sykt at hvem som helst skal ha lov legge ut bilder fordi de puler en av foreldrene, mens om foreldrene selv legger ut samme bilde er DET ulovlig.

HAHA 22.08 har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ stemor til sine barn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;D;D;D;D er jo ingenting i hi sin tråd som sier at hun skader moren på noen måte, hun sier jo at hun ikke bryr seg, men bare lurer i dette delikate tilfellet,så der er det jo TYDELIVIS noen som føler seg troffet her gett!;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...