Gå til innhold

Dødfødsel pga av fedme

Anbefalte innlegg

Jeg er 8 uker gravid med nr 2 nå,var stor i forje svangerskap også,men hadde et drømme svangerskap,ikke kvalm,ikke bekkenløsning smerter,ikke ryggplager...alt var fint, fødte 9 dager på overtid..fødselen gikk også helt greit..til tider langdrygt...men slik er det vel som regel med nr 1.

men i det siste har jeg kommer over flere artikler,deriblandt de siste retningslinjene for overtid hos gravide. Nå blir alle i "risiko" gruppen satt igang etter 7 dager...deriblandt de med BMI over 25, for overvektige har mye større sjanse for dødfødsel og død i mors mage...ble litt overrasket egentlig...og veldig redd...jeg vet jo det innebærer en viss risiko når mor er overvektig, men utifra de artiklene jeg har lest så presiserer de at overvektig har STOR sjanse for dødfødsel..jeg hadde i utgangspunktet tenkt på å føde vanlig..men nå vet jeg ikke mer...etter disse skremmende lesningene så sitter jeg igjen med en ekkel følelse i kroppen...hva mener dere jenter om dette?noen som har snakka med legen om dette?

jeg må samtidig få slenge med en utrolig positiv opplevelse jeg hadde da jeg var på ultralyd på sykehuset her endag...for ei utrolig god lege...vi snakket litt løst og fast om overvekten, men hu så på meg og sa at dette tror hu går kjempebra...og jeg er altså ikke bare lett overvektig som de spjælene på 110 kg...her snakker vi overvektig...men tiltross er jeg i super form,fint blodtrykk,ikke diabetes og er aktiv i hverdagen:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143388835-d%C3%B8df%C3%B8dsel-pga-av-fedme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,

skjønner hva du mener angående det med overvektig og risiko.

BMI mener jeg er helt feil å måle med. Jeg har hatt i mitt voksne liv BMI på over 25, men legen min har ikke klassifisert meg som overvektig da jeg har vært veldig godt trent, men da jeg kom til jordmor så var jeg overvektig for hun så kun på BMI og ville ta ekstra timer til meg pga det.

til nå har jeg hatt ett helt greit svangerskap og tror ikke det er noe større risiko for dødfødsel om man har BMI på over 25 enn BMI på under 20. Så lenge man er aktiv og sunn så tror jeg det skal gå helt fint, men selvfølgelig ting kan skje, men det kan også skje med helt normalvektige kvinner :)

Lykke til og det kommer helt sikkert til å gå kjempefint:)

Hei,

at det skal være større fare for dødfødsel hvis man er overvektig har jeg ikke hørt om før, og jeg er gravid for andre gang nå. Kan ikke si at jeg likte å lese dette... :( Men er det sånn at overvektige generelt har større sjanse for dødfødsel, eller gjelder det bare hvis de har andre plager også? Jeg har i forrige og dette svangerskapet har fint blodsukker og fine målinger på blodtrykk og urin hver gang. Jeg håper problemet kanskje bare gjelder de som er overvektige og har problemer pga. det, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...