Gå til innhold

Når i alle dager skal sønnen min klare å gå på do??

Anbefalte innlegg

Nå har han gått uten bleie siden starter av mars. Han tisser på seg så og si hver dag, opptil 7 ganger om dagen. I det siste har han begynt å bæsje på seg igjen også, og istad oppdaget jeg at han hadde bæsjet på seg, det hadde ramlet ned i buksebeinet hans (ikke spør meg hvordan) og han hadde tråkka det utover 2.etg...

Uhell er greit, men han sier aldri ifra når han har hatt dem.

Han blir sint når vi ber han gå på do, og det er et helvette hver gang. Setter jeg på han bleie blir han sint for han er tross alt stor gutt!!

Jeg blir så frustrert! Jentungen bestemte seg bare for at hun skulle slutte, og slutta. Aldri uhell, hverken på dag eller natt. Men denne nøtta er litt vanskeligere å knekke altså.

Har prøvd belønning, det funker ikke. Har prøvd å ta vekk goder, det funker ikke. Det er ikke at han ikke kan, han bare gidder ikke. Han kan stå å spinne på stuegulvet og jeg spør om han må tisse..."Neeeei" svarer han da, for så å springe på do etter 1 minutt, og da er det nesten for sent...

Tips??? Han blir 4 år over sommeren...

Fortsetter under...

Fordi han ville slutte selv når han slutta. Jeg kan da ikke ta av og på bleie etter humøret hans heller? Han gikk uten bleie lenge uten uhell, men han har aldri tid til å gå på do. Han er jo snart 4 år, burde være på tide å slutte??

HI

Barn vil mye de, men en skal som ansvarlig og opplyst voksen vite bedre enn barns lyster der og da. Du skulle forklart ham at dere måtte vente litt til.

Joda, 4 år er i siste kant av å slutte vanligvis, men du og ungen har laget et stygt mønster ved at du lot ham slutte altfor tidlig. Så du laget ris til egen ræv ved å høre på ungen din, mens du selv visste bedre.

Og sammenlign ikke unger, vær så snill....

Og for å ta det med her - en straffer ALDRI ang tiss og avføring!!!

Han er ikke klar enda. Om du ikke hadde vektlagt så mye at han er stor gutt og at store gutter ikke bruker bleier, så hadde det ikke vært så vrient å få den på igjen, for det er det du må.

Forklar på en rolig måte at fordi at både du og han skal slippe alt dette tisse- og bæsjetullet, så er det lurest at han bruker bleier en liten stund til. Ikke legg det fram som en straff, for det er det ikke, bare at dere begge skal ha en liten pause. Så kan han selv si fra når han er klar til å ta den av igjen.

Min eldste klarte først å slutte med bleier da han var litt over 4, da var det 3. forsøket uten bleier. Og til de som mener at det var latskap fra min side: Barn er forskjellige, min yngste gutt var litt over 2 da han selvfant ut at han skulle slutte.

Annonse

Hvorfor i alle dager skal man nekte noen å slutte med bleie i den alderen? Hadde han vært 2 så, jada. Han var flink lenge han, sa fra når han skulle på do, og gikk på do uten noe tull. Når er det greit å høre på ungene da? Når de står med bleia og vil ha den av dagen før skolestart?? Ærlig talt, hvis ungene selv vil, så må det vel være greit å la de kutte ut bleia??

Hvordan i alle dager får du forresten 3 1/2 år til å bli aaaaltfor tidlig?? Det er da vel ikke tidlig? Her inne skrytes det jo støtt av unger som slutter når de er helt nedi 1 1/2 år?!

Jeg visste bedre?? Er du alvorlig? Uff, jeg sammenlikner barna mine. Unnskyld da! Min datter sluttet FØR hun var 3, jeg beklager på det sterkeste at jeg var så idiot og ikke skjønte at sønnen min kunne slutte når han var 1 år ELDRE!

Dette forumet forundrer meg mere og mere for hver dag!

Sorry, men når en unge på PUR F. tisser eller bæsjer på seg, så blir det straff. Sånn er det bare. Hvis ikke synes de jo at det er greit! og ikke kom her å si at "alt er uhell om det ikke er på doen", for det er det ikke. Unger finner de rareste steder å gjøre fra seg på - med vilje! synes du det hadde vært greit om ungen din bæsja i hagen til naboen kanskje?? tenkte meg det; da blir det en eller annen form for straff.

Hvor har du det fra at jeg har vektlagt at han er stor gutt å ikke kan bruke bleie?? jeg har da vitterlig ikke sagt det til hverken han eller dere!!

Han vil ikke engang gå med ullbody på vinteren, for det er for babyer! Det sier HAN, ikke jeg!

Jeg hadde glatt satt på han bleie.

Jenta mi på 2,5 år vil heller ikke ha på seg bleie, men hun vil heller ikke gå på do. Så da er saken klar, så lenge hun ikke går på do MÅ hun ha på bleie. Den dagen hun tisser på do skal hun få slippe bleia.

Sånn har jeg gjort det med alle barna mine, og når de da har vært klare har de fra første dag bare tisset på do/potte. Kan telle på en hånd hvor mange uhell jeg har hatt på til sammen tre unger.

Klarer de ikke gå på do får de ikke slutte, sånn er det bare. Tenker gutten din som er såpass stor fort bestemmer seg for å gå på do om alternativet er bleie. All den oppmerksomheten han får nå (selv om den er negativ) er akkurat det en unge vil oppnå ved å oppføre seg på denne måten. Han nyter at du hele tiden er "etter han" pga disse uhellene. Av en eller annen grunn er mange barn også fornøyd med negativ oppmerksomhet.

Aldri om jeg ville akseptert så mange "uhell", da hadde det blitt bleie. Ikke i sinne så det blir en straff, men bare som en rolig og behersket konsekvens av alle uhellene.

Hei.

Snakk med sønnen din, og begynn å bruke bleier i gjenn hele tiden.

Ikke la han velge om han vil ha på eller ikke.

ikke diskuter med han sett på bleie og bytt bleie.

Vet ikke om det hjelper men prøv. Det hadde nå i allefall jeg gjort.

datteren til venninden min som har et meget godt utviklet språk sluttet med bleier i våres 2,5 år gammel.

Datteren min på 3 bruker ikke bleie om dagen men om natten når hun er hjemme hele dagen. Men i barnehagen har hun brukt bleie for hun har ikke hatt så godt utviklet språk.

Jeg må si jeg blir rimelig frustrert av svarene jeg får her. Det høres ut som om jeg er den verste mora som er så grusom å tar av bleien på min snart 4åring fordi han selv vil. Og at jeg tvinger han til å gå uten fordi han er stor gutt. Dette har ikke rot i virkeligheten i det hele tatt. Les nå hva jeg skriver! Han KAN fint gå på do, og han gjør det ofte også. Men, han er ofte så himla opptatt at han ikke rekker do, og det syns jeg blir feil. Hadde han ikke klart, fysisk sett, så for all del! Men han kan, han bare gidder ikke.

Det høres også ut på dere som om han gjør dette for å få oppmerksomhet fordi han ikke får det på andre måter. HELT feil! Dette vet dere ingenting om. Han gjør det ikke på trass. Han trasser ikke. Han er verdens snilleste unge, og vi har det supert på alle måter. Jeg blir helleri kke sint når han har uhell, men prøver å forklare.

På kvelden, da kommer han ned for å gå på do hele tiden, for da har han tid. Hvis jeg tar han på do hver time så går det også bra, men det er ikke alltid vi får til det.

Hadde på en måte vært greit med litt tips istedenfor å få kjeft fordi jeg er så forbanna ubrukelig.

Hvis han allerede har gått en stund uten bleie og ikke hatt uhell, så er han klar. Min sønn gikk ca et år så og si uten uhell før han plutselig begynte å ha uhell. Ikke at han tisset seg helt ut, men han ventet for lenge med å gå på do, sånn at truse og bukse ble litt våte før han klarte å stoppe det og løpe på do. Vi begynte å ta han på do når vi så tegnene til at han måtte selvom han sa at han ikke måtte. "da må du gå på do og vise at det er tomt" har vi brukt en del. Det har hjulpet og nå er det veldig sjeldent det er småuhell også.

Annonse

Ta kontakt med helsesøster. Du trenger noen objektive til å se på problemet. Dere har sikkert kommet inn i dårlig mønster. Sønnen din har kanskje en spesiell personlighet. Kanskje han har opplevd noe leit? Jeg aner ikke. Og det gjør ikke andre på dib heller, og derfor kommer mange med raske og ganske nedlatende konklusjoner på hva du trenger.

Tusen takk for et fornuftig svar, 21:09. Det var en god setning jeg skal begynne å bruke på min sønn også :)

Som sagt, han gikk lenge uten uhell, men nå har det sklidd ut. Dessuten gikk han ofte på do selvom han gikk med bleie før han selv ville ha den av nå i våres.

Det er nettopp det samme som skjer her, det blir vått i trusa fordi han ikke rekker do, nettopp fordi han venter for lenge. Selvom jeg ser at han må, så vil han ikke på do. (Og neida, jeg lar han ikke bestemme det, men da er det som regel for sent)

HI

Takk 21:11

Vil ikke kalle dette et dårlig mønster, og heller ikke unormalt. Vet flere har slitt med det samme, og spesiellt med gutter. (Vet guttene i min familie har vært sånn de også)

Han har ikke opplevd noe leit såvidt meg bekjent, han er en rolig og bedagelig kar som ikke gjør så mye hvis han ikke må. Kanskje han bare er FOR rolig av seg, og ikke orker å komme seg på toalettet :)

Ja, dette tok jo faktisk kaka av hva jeg trodde folk var istand til å lire utav seg...

21:13, jeg har tid :) masse av tid! Og vi gjør det også, tar han på do sånn ca 1 gang i timen (men innrømmer at det glipper litt nå som det er sol og finvær og vi er ute hele dagen). Enkelte dager springer han på do med en gang han må, og andre dager er det veeeeldig vanskelig å gå på do. Kanskje han bare er sånn...

HI

Kjenner ei lita jente på 5 år som er helt lik, hun holder seg for lenge, flere ganger om dagen, og får alt fra noen få drypp til ganske masse tiss i trusa. Av og til også bæsj.

Det blir mye mas om do når det er sånn, og det blir en negativ spiral. Det er ikke bra å følge ungene på do en gang i timen heller, det er ikke normalt å tisse en gang i timen, ungene skal lære å holde seg lenger en det. Sånn småskvetting hver time er en veldig dårlig vane som er dumt å begynne med.

Har egentlig ingen gode råd, trøsten er at ungen din langt fra er alene om problemet. Det går over til slutt, det er bare et vannvittig pes mens det står på.

Kan være han er lat ja :) faren min begynte visst å grine når han måtte på do som liten, for han hadde ikke tid. Sliter med forstoppelse den dag i dag. Selv begynte jeg å bæsje på meg igjen som liten (kanskje fem??). Og jeg husker så klinkende klart grunnen: jeg bæsjet på en do som ble tett og flommet over, og tenkte "aldri mer"... Men ble jo ganske flaut, så det ga seg.

Nei, jeg syns heller ikke at det er noe lurt å følge han på do 1 gang i timen, da lærer jo blæren seg å tømmes så ofte, og det kan bli et problem igjen senere.

Ja, han griner når han får beskjed om å gå på do. Merkelig greier, for det er ikke hver gang. Noen ganger er det helt greit (om vi f.eks skal noe, da springer han gladelig selvom han ikke må så mye)

Jeg har aldri vært negativ, hele tiden vært av typen "jaja, det går bra", og det er jeg enda. Men det er frykelig frustrerende at han ene dagen springer på do med glede, og andre dager er den en kamp.

Takk for svar!

Hi

Følg ham på do ca hver andre-tredje time. Ikke spør om han må på do, si at han skal på do. Ikke gi ham noe valg. Gi ham gjerne en belønning (verbalt eller en tyggegummi ol.) dersom han går på do uten protester. Sett gjerne på alarm på mobilen din slik at du husker å følge ham på do.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...