Gå til innhold

Uetisk av meg og motta penger for dette??

Anbefalte innlegg

Jobber i kommunal hjemmetjeneste, en bruker lurte på om jeg kunne påta meg et oppdrag på fritiden min, altså utenom arbeidstid, sa jeg måtte tenke litt på dette først. Men kan jeg få betalt for denne jobben? Vedkommende lovte meg godtgjørelse om jeg ville påta meg denne jobben.

Fortsetter under...

Kan nevne at et par av mine kollegaer har uten problemer og uten og ha informert sjefen har f.eks vasket rundt i hjemmet deres, vasket vinduer og hengt opp nye gardiner og slike ting og mottatt betaling svart uten at noen har reagert på det.

HI

Uetisk? Det kan godt hende, men vil være avhengig av tjeneste og sum.

Er du villig til å risikere din faste jobb? Det kan hende at arbeidsreglementet ditt forbyr det. Det er noe med å ikke blande rollene sine oppi det hele...

Nei, det er ikke uetisk, men høyst ulovlig så lenge du ikke skatter av det! Se på det slik: hva hvis du faller ned fra gardintrappa og blir varig ufør når du i svart jobb henger opp gardiner eller maler lister for noen? Villig til å risikere så mye?

Annonse

Jeg hadde sjekket med arbeidsgiver om det er ok for dem. Tjener du under 1000 kr totalt fra denne personen trenger du heller ikke å skatte av de.

Fra skatteetaten:

Skattefrie småjobber

Hva betaler du ikke skatt av?

- lønnsinntekt inntil kr 1 000 fra en arbeidsgiver (du kan ha flere arbeidsgivere pr år og tjene inntil kr 1 000 fra hver)

- lønnsinntekt inntil kr 4 000 hvis du jobber i arbeidsgivers hjem (eks barnepass, plenklipping, snømåking)

- lønnsinntekt inntil kr 4 000 hvis arbeidsgiver er en ideell organisasjon (idrettslag, musikkorps etc)

Hjemmehjelperne der jeg jobber tar innimellom på seg ekstra jobb, f.eks rundvask til jul. Dette er avtalt med og godkjent av ledelsen. Alternativet er at pasientene må betale et profesjonelt vaskeselskap dobbelt så mye for jobben...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...