Gå til innhold

Fy faen for noen frekkaser vi har som leietakere!!

Anbefalte innlegg

vi har vært på ferie og kommer hjem til en nedtrampet hage og på terrassen står møblene hulter til bulter og det ligger rlyksneiper over hele hagen. Vi skjønte ingenting til naboen kom over og fortalte at leieboer, som ikke har bruksrett til vår hage, har hatt hageparty mens vi var borte. Naboen hadde stukket over og sjekket hva som stod på siden han visste at vi var borte. Da sa leieboerne våre, et par på rundt 30, at de hadde fått lov av oss og bedt naboen passe sine egne saker.

vi har lyst å si dem opp på dagen, kan vi ikke gjøre det når de har tatt seg slik til rette?

Fortsetter under...

Du kan ikke si dem opp på det grunnlaget, men du kan be om økkomoisk kompensasjon på eventuelle ting som er ødelagt.

Står det i leiekontrakten forresten at de IKKE har bruksrett på uteområdet ?

ref

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#1-7

Jeg tror ikke det er grunnlag nok, men finnes det ikke ett sånn huseierforbund du kan sjekke med for å være på den sikre siden. I verste fall tror jeg ikke en får mer en en bot om en kaster noen ut på dårlig grunnlag, var iallefall det pappa fikk når han kastet ut en leietaker pga manglende betalinger. For han sin del var nok den boten verdt det.

Frekke, frekke leietakere..

Jeg vet ikke reglene for utkastelse av leieboerer, men så vidt jeg har forstått er leieboere utrolig godt beskyttet fra å bli sagt opp..

For moro skyld googlet jeg det, og ifølge utkastelse.no så er leietaker blant annet ansvarlig for å;

* behandle eiendommen med aktsomhet og i samsvar med leieavtalen (IKKE OVERHOLDT)

* følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden (IKKE OVERHOLDT)

* ikke bruke leieobjektet til annet formål enn avtalt (IKKE OVERHOLDT)

Oppsigelsesfristen er, hvis ikke annet er avtalt, tre måneder og gjelder fra utløpet av kalendermåneden.

Er det utleieren som sier opp, må oppsigelsen være skriftlig og begrunnet. Dessuten må det i oppsigelsen opplyses at leietaker kan protestere til utleieren innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leietaker ikke protesterer innen fristen, taper leietaker sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

Dersom oppsigelsen ikke oppfyller formkravene eller inneholder ovennevnte formulering er den rettslig sett ikke å regne som en oppsigelse.

Annonse

Til deg som tror mannen min har gitt tillatelse, det har han ikke. Og hadde han gjort det hadde han ikke prøvd å skjule det. Og ja, det er spesifisert at leietaker har bruksrett til hage utenfor egen inngang, og at de IKKE har lov til å bruke hage på vestsiden av huset.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...