Gå til innhold

Hvis du skal starte egen bedrift,hvordan beregne skatt og moms?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer jo an på om du skal være skatte- og momspliktig, da...

Hvis du skal det, sett deg inn i skatteloven.

Forstår ikke hvordan noen tør å starte for seg selv uten å lære seg det grunnleggende innen regnskap, budsjettering og ikke minst finansiering... amatørmessig og sannsynligheten for å mislykkes er ganske stor!

Ta kontakt med kommunen de bor i og hør om de har kurs eller rådgivning for nyettablerte. Tror de fleste kommuner skal ha et tilbud der.

 

Skal du drive stort, ikke bare på hobby basis så ta kontakt også med en regnskapsfører som kan hjelpe deg.

Selvfølgelig må du ta kontakt med kommunen, de har ofte etableringsentre o.l. Og du trenger en regnskapsfører hvis du ikke kan gjøre disse tingene selv. Det kan jo være lurt å ta noen kurs i regnskap, etablering osv. F eks på BI, eller en høyskole.

 

Men generelt sett er det 25 % mva,(kommer an på type varer) så hvis du må ha inn 100 kr for en vare, må du selge den for 125 kr. 25 kr er mva. Det betales inn 6 ganger i året. Husk at du trekker fra mva på det du kjøper inn. Si du betaler 100 kr for en vare (inkl mva), så trekker du av det som momsen, altså 20 kr (100 kr delt på 125 ganger 100 er lik 80 - den egentlige innkjøpsprisen. Så selger du varen f eks for 150 kr inkl mva - da er 30 av disse moms som må betales inn. Da kan du trekke fra de 20 kr du betalte på innkjøpsprisen -- da skal du betale inn 10 kr. VELDIG dårlig forklart...

 

Så er det ca 28 % skatt på overskuddet. Men det skattemessige overskuddet er ikke alltid likt det regnskapsmessige overskuddet, pga noen ting får du ikke fradrag for og avskrivninger er ofte forskjellig i forhold til regnskapsloven og skatteloven.

 

Konklusjonen er altså at du må ha litt hjelp til dette, men jeg forsto det sånn at du bare ønsket å vite litt om hvordan det regnes ut fordi du bare er i "tenkefasen" enda.

 

Lykke til

Annonse

Selv om du har regnskapsfører, så må du jo kunne de grunnleggende......

Du må jo ha en viss peiling på hva du har av inntekter/utgifter til enhver tid....

 

og hvis du skal ha regnskapsfører til hvert minste lille bilag, så blir det fort kostbart for deg.....

Bruk bedin.no. Der finner du ALT.

 

Og du kan ringe skatteetaten, og du får hjelp.

 

Jeg har egen bedrift, og laget meg en forretningsplan. Der inngår også alle ting du må ta med i beregning. først fant jeg ut hva jeg ville ha i timelønn, så plusser du på alt mulig delt opp i hvor mange timer du jobber(om du tar timebetaling), eller varene du selger. Og så oppå der plusser du MVA.

 

Er omsetningen over 50 000 i året, så må du betale MVA av alt, fra første krone. Er den under, så trenger du ikke regne MVA. Men her må du være sikker.

 

Skatteprosenten og trekket finner du ut selv. I banken får du bedriftskonto, skattekonto og alt sammen. Hver gang jeg tar ut litt lønn, så setter jeg skatten av det inn på skattekontoen.

 

Å starte bedrift er ikke så enkelt som å vite beregningen av skatt og MVA ;) En liten tommelfingerregel er å ta timelønnen og plusse på ca 45-50% til alt annet enn lønn(også MVA).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...