Gå til innhold

Jeg er så lei av å bli sulten igjen så fort etter jeg har spist!!

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg er konstant sulten! Det kan fint gå 10-15 min fra jeg er ferdig med å spise og er stappmett, til jeg er like sulten som jeg var rett før jeg begynte å spise. Det romler mye i magen min, sånn piping som man får når man er skikkelig sulten.

Jeg kan f.eks spise en hel Grandiosa, og være like sulten 10-15 min etter jeg er ferdig igjen. Spiser jeg noe som er av den sunnere sorten (som jeg gjør oftest) kan jeg spise myyyye mer enn min samboer som er en voksen mann med god appetitt, og ha samme problemet ikke så lenge etter maten er spist. Jeg kan ta til meg 3-4 store prosjoner med kyllingsalat (med ost, pasta, osv..) og slite med sult etter 20 min igjen.

Det er veldig slitsomt! Jeg er 22 år, 177 på strømpelessen, og 63 kg, så er ikke stor liksom.. Har sjekket for stoffskifteproblemer, men alt er visst som det skal. Jeg ga opp trening for en stund tilbake, for da ble behovet for mat ENDA større!

Noen som sliter med det samme?

Herregud..jeg spiste 2 store toast før jeg skrev dette innlegget, nå er jeg sulten igjen!

Fortsetter under...

Det der hørtes ikke helt normalt ut, nei..... Skjønner godt at du synest det er slitsomt, dyrt blir det og. Har ingen råd til deg, dessverre, men tenker at det må være noe som gjør at det blir slik. Har det alltid vært sånn?

Slik føles det for mange å spise karbohydratrik kost. Prøv om du føler deg mettere etter måltider der du bytter ut karbohydratene med grønnsaker og spiser mer fett og proteiner. Det gjør i alle fall jeg, og det varer en god stund også.

Anbefaler deg å spise et par egg om dagen. Det gir meg ihvertfall mer metthetsfølelse. Jeg er nesten dobbelt så gammel som deg og 17 cm lavere, men vår vekt er den samme - og jeg er normalvektig....

Er du forresten glad i nøtter? Det er sunt og godt og metter. Har en kollega som er som deg, hun mumser mandler.

Tusen takk for svar dere :)

Det har vært sånn stort sett siden jeg var 14-15! Altså siden litt etter puberteten. Jeg prøvde tipset over her om litt mindre karber i måltidet, prøvde nå kyllingfilet,salat og masse grønnsaker. Men da ble jeg seriøst sulten mens jeg spiste! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre jeg..det høres jo ut som et luksusproblem, for jeg legger aldri på meg heller. Jeg fødte en sønn for litt over 10 mnd siden..da la jeg på meg i rekord fart, 21 kg på litt over 3 mnd (siste del av svangerskapet).. jeg var nede i normalvekt etter 3 mnd, uten noen form for trening..spiste hele tiden, matbehovet var enormt!! Spiste minimmum dobbelt så mye i den perioden ( ammet aldri)..

Fikk samme tips av legen ang nøtter da jeg fikk sjekket stoffskifte..det hjelper ingenting..men spiser de fortsatt..blitt helt avhengi!

Jeg skjønner ingenting..tenk om jeg har bendelorm?

Æsj..får da ikke håpe det! Da hadde du vel uansett latt merke til mark i avføringen!? Men har du tenkt tanken på cøliaki? Sliter du med magen til tider, eller er fordøyelsen akkurat slik den skal?

Annonse

Ta en sjekk hos legen for sikkerhets skyld.

Men her er noen tips. Spis proteinrik mat. Det ligger bedre i magen og metter bedre enn hvis du for eksempel tar deg en brødskive hver gang du er sulten. Lag deg en god omelett med skinke og løk for eksempel. Eller hva med kyllingfilet laget på et eller annet vis?

Ta noen søk på nettet om mat som virker mettende.

Jeg har samme problem som deg å jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Utenom at jeg ikke spiser så masse da, jeg blir ganske fort mett å sikkert derfor fort sulten igjen også

Jeg kan fint spise en liten skinkeomelett til kvelds å bli sulten etter 20-30 min. Det var ett eksempel siden omelett ble nevnt

Du burde få målt blodsukkeret ditt, inkludert langtidsmålinger med glukosebelastning. Dette gjøres hos lege.

Ellers er det, som en av de andre nevner, kjempeviktig å få i seg nok fett hvis man går over på lavkarbo-kosthold. Riktig sammensetning av fettsyrene og nok fett. De fleste som legger om til lavkarbo får ikke i seg nok fett.

Det er heller ikke uvanlig at en som har spist mye karbohydrater kan få "abstinenser" til å begynne med når man legger om kosten. Tror det kan ta opp til 14 dag før kroppen "skrur om".

Er du sikker på at du er sulten og at du ikke bare har lagt deg til en uvane der du tolker alle andre følelser i magen enn stappmett som "sulten"?

Piping og romling i magen kan også skyldes at du spiser noe som gir deg luft, som f. eks loff, epler ol.

Om du spiser mye raske karbohydrater, som sukker, fint brød ( som i toast), pasta, ris osv, så kan det få blodsukkeret til å svinge, og det skaper sultfølelse.

Ta deg en tur til lege, for det finnes helt sikkert et svar et sted!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...