Gå til innhold

Er sønnen min en gluping?


Anbefalte innlegg

Ressonerer ikke nevneverdig over dette til daglig, men hører stadig venninner med jevnaldrende påpeker dette. Nå er jeg uten sammenligning forøvrig da han er eldste.

F.eks i dag sier han: Mamma, på esken der står det 35. Det er det samme som 10+10+10+5, eller det samme som din alder - 3 år til.

Og i morges sier han, i dag er det 23 grader ute mamma, 7 grader mer enn i går da det var 16 grader.

Så kan han sitte å tenke, så sier han: Morfar du er 3 år yngre enn mormor du, for du er 59 år og mormor er 62 år. Mormor du er 30 år mer enn mamma du!

 

Er dette uvanlig til å være 5 år mener dere? Han begynner på skolen om et år, så tenker ihvertfall at han er godt rustet innen den tid.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143387615-er-s%C3%B8nnen-min-en-gluping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg mener ikke han er noe bedre enn andre.. Som du nevner, god i noe, og mindre god i andre ting:)

Hans far er selv ekstremt god i matematiske fag, så det er jo mulig han er arvelig disponert. Men, ikke tenkt over dette før i det siste.

Ja, det skulle jeg tro er uvanlig! Han har jo lært seg grunnleggende matematikk, er det helt selv? Det må dere ta tak i og utvikle, han må jo ha talent for det, og han syns tydeligvis matematikk er gøy. Hør med fagpersoner hva de foreslår.

Ja, vi har ikke gjort noe spesiellt, annet enn å forklare på de spm han har osv.

Han sa senest før han la seg i dag: Mamma, hvor lenge har jeg ferie fra barnehagen nå? - 3 uker svarer jeg. Åhhh, jippi, det blir 21 dager det!

Så ja, han er glad i tall.

Det er flott gjort!

Regner med at han har fått skikkelige svar når han har blitt spurt og at det er lagt til rette for det.

 

Barn er som svamper i forhold til lærdom.

Snupp viste tegn til å begynne å lese før hun var 3, da skjønte vi at det kanskje var på tide kjøre litt mer på logikk osv i stedet for. Hun lærer seg det sikkert før skolestart likevel. Vi har ikke bremset henne, men vi har ikke snakket like mye om bokstaver osv i det siste.

 

(i en alder av 2 var hun ubegripelig interessert i alt fra dødsannonsene i avisen til claes ollsonkatalogen og når hun spurte, svarte vi selvsagt!

Annonse

Høres ut som om han har knekt noen koder ja !

 

Er det sånn bare med matte, eller lesing også?

 

Godt rustet er han definitivt, men pass på når dere kommer så langt, at han får nok utfordringer da. Det er lett at de flinkeste begynner å kjede seg.

Han er nok sterk med tall :) Og helt vanlig er det ikke så tidlig :)

 

Men vær litt obs ved de første matteleksene, for det kan være at der kommer en liten sperre når tallene står i regnestykker :)

 

Min var som din, bare med penger. Men han fikk litt sperrer da matteleksen kom, helt til jeg sa han skulle tenke på det som om det var hans penger. Da kunne han plutselig pluss, minus, gange og deling ;)

Han er flink! Morsomt! Kanskje han vil like om du kjøper noen oppgavebøker eller spill til ham hvor han kan bruke og utvikle sin matematiske sans?

 

Min gutt skal begynne i tredje klasse denne høsten, og de har jobbet med denne typen regneoppgaver i året som har gått. Mange av klassekameratene til min sønn strever enda med den type tall- og begrepsforståelse din gutt innehar!

Sønnen min er like gammel som sønnen din og jeg må si jeg måpte nå. Gutten min vet hvor gammel han er og kjenner igjen tallene, men det stopper der. Han har null interesse av bokstaver og tall. Så JA, sønnen din er er langt fremme på dette punktet :)

 

Håper dere er flinke med å oppmuntre og utfordre han på dette, for han har tydeligvis teft for tall :)

Annonse

Takk for svar. HI her.

Ja, vi har oppmuntret ham i den grad at han har fått oppgavebøker o.l. Ofte må vi sette opp mattestykker til ham også, det er stas.

Men, han bruker tall generellt mye. Hvis jeg sier vi skal spise middag kl. 5, så sier han eksplisitt, OK, da er det 2 timer og fem minutter til vi skal spise da. Så han bruker det mye.

 

Til deg over her: Han leser også, ikke flytende altså, men små ord for ord. Og skrive har han gjort en god stund. Vi får ofte koselige ord skrevet av ham. Mamma jeg er glad i deg, xxxxx Han skriver meldinger med både store og små bokstaver på vår mobiltelefon til øvrig familie også.

 

Hei,

vær obs på at han godt kan komme til å gå på en smell når han begynner på skolen. Barn har som regel forventninger om å lære, spesielt å lære mer om det de er interessert i når de begynner på skolen, og din sønn driver allerede med en matte som ligger på tredje-fjerdeklasses nivå. Han kommer til å få det usannsynlig kjedelig i mattetimene, med mindre dere tar tak i saken i forkant og forlanger at han får et spesielt opplegg. Barn har nemlig krav på individuell undervisning, men det blir ytterst sjelden gitt, og aldri uten påtrykk. Så jeg synes dere skal ta kontakt med skolen allerede nå, så det kan planlegges for undervisningen før han begynner.

 

Stakkars gutt hvis han skal sitte i ett år med å lære tallene også ett år til med 1+2 og 2+1 osv.

 

Og JA, han er kjempebra på logikk, og det kan være til stor glede for ham senere i livet hvis det bare blir tatt vare på.

Jeg jobber med barn som ikke er som alle andre... som f eks din sønn.

 

Min erfaring er akkurat detsamme som foregående innlegg, som sier at "kan komme til å gå på en smell når han begynner på skolen."

Forskellen er at at foregående skribent bruker ordet "kan", og min erfaring sier at det vil være et mirakel om han ikke ikke gikk på en smell. Og oftest er de diagnostisert med noen bokstavskombinasjon. Årsaken er like enkel som logisk: Gutten synes at skolen er kjedelig, blir frustrert. Er det kjedelig, forsvinner han i egne tanker, og det blir sagt at han lider av konsentrasjonsvansker. Neste trinn er en utredning hos PPT og BUP, så går han på medisiner. Fordi ingen forstår ham.

 

Les http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4155420.ece som er et godt eksempel på hvordan det oftest går. Men Morten var heldig.

 

For din sønns beste gir jeg ut her en av mine emailadresser om du vil vite mer:

[email protected]

 

 

 

Tidlig ute ja:)

Har en jente som var tidlig med lesing og matte og som hun andre sier- viktig å kommunisere godt med læreren fra dag 1!

Jeg har selv gjort det, men likevel måtte det 5 møter til før læreren klarte å legge til rette nok.

Fortsett å mottivere han du- og gi han utfordringer! Jeg prøvde å "bremse" min, men ser jo nå at det var dumt gjort- barn elsker jo å vise hva de kan!

Skolen skal følge opp disse barne også:)

Nei, i aller høyeste grad ikke.

Han er en veldig sosial gutt, populær blant de andre, en liten "kuling", som i en alder av 5 år får spille på 8 års laget i fotball. Han skater og spiller fotball og er veldig moden for alderen. Mange venner og to "bestevenner". Gode utviklede empatievner og like god sosialt som faglig.

Og grunnen til at jeg med 100% kan avfeie dette er at min jobb til daglig er nettopp å kartlegge andre barn i utviklingsforstyrrelse spekteret.

 

Han har nok arvet far sine mattegeni gener, far selv gjenkjenner seg veldig i sønnen sin.

Takk for utfyllende svar.

Hans far er et godt kjent i miljøet der vi bor, samt at jeg selv kjenner godt til riktig tjenestevei, så vi skal sørge for at han får de utfordringene han trenger for å utvikle seg enda mer i skolehverdagen.

 

Det er kanskje lett for dere andre å "se" ham nå som en liten "nerd" som kun går rundt og spør etter tall.

Dette er helt feil. Hans største karakteristiske trekk er nettopp hans sosiale vesen. Men, anser seg selv nok litt mer eldre enn han er, derfor er det gjevest å være sammen med de store guttene.

De er nede og spiller fotball og gatehockey dagen lang, og gatas kule parlament i følge dem selv.

 

Han er god i matematikk som sin far, og jeg skal jobbe for at han vedlikeholder interessen.

Han er absolutt ikke noen nerd, han er en god liten gutt med en enorm aptitt på livet. Jeg har anledning å tro at han er også ekstremt nysgjerrig og kreativ.

 

Jeg tar meg friheten til å varmt anbefalle boken "Våre ti intelligenser", som hjelper mange å finne både de svake og de sterke sider den enkelte har.

Alle har krav på tilpasset opplæring. Gutten skal få undervisning ut fra det nivået han ligger på og de forutsetningene han har. Hvis skolen lar gutten sitte og vente på at de andre barna lærer ting han kan fra før, så bryter de loven.

 

Så enkelt er det.

22,53:

Du har helt rett, men de aller fleste skoler bryter faktisk loven på dette punktet. Det er helt personavhengig (lærer) og foreldreavhengig (at de orker å fortsette å kreve) og så er det avhengig av at rektor ikke setter stopp (vi har ikke ressurser til å særbehandle et barn, må ta hensyn til resten av klassen) og til slutt skolepolitikere som ser til at det faktisk finnes midler til å følge opp de flinke elevene på lik linje med de svake. Det er ikke virkeligheten i dag. dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...