Gå til innhold

Oppbevaring av medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkes vi igjen?
Skrevet

På alle medisinene står det: Ikke oppbevare medisinene over 25 grader. Står ingenting om de kan i kjøleskap.

På denne tiden av året, er det umulig å få oppbevart medisiner under 25 grader, iallefall hos oss.

Hvordan oppbevarer du dine medisiner?

Har du fått noe beskjed om hvordan du skal gjøre det i sommer halvåret?

Hva skjer dersom det overstiger 25 grader?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket litt rundt dette i mai/juni, ringte flere leverandører, siden det plutselig ble veldig varmt i mai her. Spørs på hvilke medisiner du har. Crinone tåler fint 2-3-4 grader over 25 hvertfall. Kan også tas ut og inn av kjøleskap. Gonal/Menopur tåler også fint litt over 25 grader i løpet av de 28 dagene etter at de er åpnet når de ligger i romtemp. Kan legges i kjøleskapet igjen også hvis temp blir nær eller over 30 grader. Gonal/Menopur kan brukes selv om de er oppbevart åpnet i mer enn 28 dager hvis de oppbevares kjølig hele tiden, dvs. ikke veldig varmt mer enn 2-3-4 timer.

Jeg kan jo ikke garantere noe og dette er basert på de undersøkelsene (nett/tlf) jeg tok. Håper dette hjelper!

Gjest Lykkes vi igjen?
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har synarela, menopur og klexane.

Sist lot jeg alt ligge i kjøleskap, bortsett fra klexane, for den hadde jeg ikke da. Det gikk bra, da vi lykkes og fikk et barn.

Men så lenge jeg passer på at det ikke fryser, må det vel gå bra og ha det i kjøleskap? Jeg har lagt det i døren.

Skrevet

Så godt som alle jeg snakket med sa at 25 grader var en sikkerhetsgrense, med fleksibiitet. Og at det med å ta medisiner ut og inn av kjøleskap ikke var ønskelig siden pasientene kunne tulle med tidsperioder. Men ut over det var det uproblematisk. Så flere av alle disse begrensningene er, selvfølgelig, satt høyt.

Gjest Lykkes vi igjen?
Skrevet

Leste i felleskatalogen for pasienter og fant dette:

Menopur:

Oppbevares utilgjengelig for barn.

Oppbevares i kjøleskap (2-8 ºC). Skal ikke fryses. Oppbevares i originalpakningen for å beskytte mot lys.

Etter tilberedning kan oppløsningen oppbevares i maksimalt 28 dager ved høyst 25 ºC.

Klexane:

Engangssprøytene skal ikke oppbevares over 25 ºC. Må ikke fryses.

Uåpnede engangssprøyter er holdbare til den dato som er angitt på pakningen. Legemidler skal ikke kastes i avløpsvann eller sammen med husholdningsavfall. Spør på apoteket hvordan legemidler som ikke er nødvendig lenger skal kastes. Disse tiltakene bidrar til å beskytte miljøet.

Synarela:

Oppbevares ved høyst 25 ºC. Oppbevar flasken STÅENDE i ytteremballasjen. Må ikke fryses.

Skrevet

Sikkert aller best å følge felleskatalogen. Men om du skulle ende opp med å oppbevare medisiner utenfor denne komfortsonen så virker det som om et moderat avvik er ok (min info er fra leger/sykepleiere/CFC, ikke fra tilfeldige nettforum). Frysing er dog ikke ok, uansett. Menopur 600 eller 1200 kan oppbevares ferdigblandet litt mer enn 28 dager hvis det er i kjøleskapet. Samme med Gonal. Faktisk kan disse pennene brukes etter dobbelt så lang tid, hvis oppbevart i kjøleskap. Menopur 75 g som er blitt blandet bør brukes med en gang, inneholder ikke konserveringsmidler. Resten vet jeg ikke nok om.

Skrevet

Hei! Menopur 75 IE ampuller som du skal blande selv, skal oppbevares under 25 grader. Jeg har aldri hatt de i kjøleskap. Som Måne66 sier, skal de også blandes umiddelbart før bruk.

Skrevet

Jeg har en mann som er diabetiker og bruker insulin sprøyter. Han sier at sånne sprøyter tåler litt og trenger ikke å bli pytta tilbake i kjøleskapet. Det er jo litt med opptaket å gjøre. Det finnes sånne kalde poser til sånne sprøyter hvis du absolutt vil ha dem kjølig. Han bruker sånne når vi reiser til syden. Men i fjor glemte vi dem og det gikk veldig fint uten også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...