Gå til innhold

kanskje rar tankegang, men uansett...

Anbefalte innlegg

jeg er sammen med en mann som eier både hus og bil, altså eier ikke jeg noe!

Jeg vil også ta del i huset iallefall, føle at det er mitt også, men hvordan gjør jeg dette?(vet ikke om han er så interessert i det da...)

Om det en dag(bank i bordet) blir slutt så sitter jeg alene med et barn, og uten noe annet....nesten så jeg vurderer å spare penger i skjul, just in case...........

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143387004-kanskje-rar-tankegang-men-uansett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo faktisk bare snakke med mannen og høre om han vil ha navnet ditt med på papirene da.

Trenger ikke spare og investere osv. Har dere felles barn så er jo det beste at barna har tak over hodet ved et evnt. brudd. Det er jo noe han også må være enig i.

Annonse

Det rareste ved tankegangen din er vel egentlig om du har flyttet inn hos ham uten å avklare disse tingene.

Du bør som annie her oppe sier enten kjøpe deg inn i felles bolig eller kjøpe en leilighet som du eier og har til utleie, slik at du også får del i prisvekst og har penger i fast eiendom.

Å bruke av din inntekt til felles husholdning mens han bruker av sin inntekt til nedbetaling på bolig som bare han eier, er utrolig tåpelig.

Da må dere rett og slett snakke om dette og ønsker han ikke at du skal kjøpe deg inn så må dere dele husholdningsutgiftene, utgifter til barna ol. 50/50. Det kan ikke være slik at dine penger skal bli spist opp mens hans penger skal øke i verdi (boligen).

21:10

takk for tips:) er helt grønn på slikt så visste ikke hvordan jeg skulle gjøre dette...

men nå har jeg vært i permisjon og begynner å jobbe i januar(har altså bare kontantstøtte og barnetrygd som inntekt jeg nå) og ingen sparepenger, hvordan skal jeg få kjøpt meg inn i boligen hans?

Har utbetalt 12.000 hver mnd etter skatt(fra januar da), vet ikke om jeg får noe lån på det...tjener for lite?(skal gå skole i tillegg)

Annonse

Hvordan kan du bo sammen med en sånn mann, tviler du ikke på hva han føler for deg når han ikke vil sikre fremtiden din bedre enn at "du får støtte fra nav om det blir slutt"?

Høres ut som han ikke er villig til å la deg kjøpe deg inn, så da må dere sette opp et budsjett. Han betaler huslånet alene, resten av utgiftene deler dere på to. Du betaler ikke mer enn halvparten av de fasteutgiftene (mat, barnepass, klær osv), han skal betale like mye som deg!

Samtidig oppretter du f.eks en bsu-konto eller lignende og sparer like mye penger som han betaler på lånet sitt.

Om det da skulle bli brudd en dag vil han sitte med huset/leiligheten og du med en bankkonto du kan bruke til innskudd på din egen leilighet.

Er han klar over sånne ting som at om han skulle dø i morgen så er det barnet som arver alt han eier og dermed blir det overformynderiet som bestemmer over boligen til barnet blir myndig? Flere grunner til at det er lurt at du blir medeier, da arver barnet bare hans del av boligen og du får mer du skulle sagt når det kommer til salg/flytting o.l.

Takk for svar =)

Han har i tilleg 2 barn til..(med tanke på om han skulle dø og arven da(huff for en tanke..)

Eneste vi har er en kontrakt i banken på at om han dør så får jeg utbetalt et beløp som gjør at jeg kan betale for huset...(betale ut de andre barna)...

Dersom han eide dette før dere i hele tatt ble sammen, så er du bare naiv. Du har ikke noen retter før du kjøper deg inn. Da må du få lån til det.

Det er grunnen til at jeg ikke vil at en mann skal komme her og tro han får noe av det jeg har skapt. Da skal han betale. Men sånn er også lovverket, så det er ikke noe problem. Men betaler en mann seg inn her, så skal de pengene være MINE alene. De skal stå på sperret konto. For hvem kan stole på at noen blir?

Jeg vet jeg er overstadig skeptisk, men jeg har mine barn å tenke på. Og har blitt skuffet før.

Nei, når det kommer til å bygge formue og verdier, så står det på en selv alene. Sånn for å sikre seg og sine. Og sånn er det folk er blitt rike..... Ikke at jeg er det, men....

Ja, gjør det :) Spar ALT du kan, for i dag er det så enkelt å flytte sammen og å flytte fra. Ansvar er visst snart et femmedord når det kommer til barn og familie.

Ikke vær dum og naiv, slik at årene går og du kanskje plutselig sitter der alene. Spar det du kan, og ikke si noe :)

Jeg er ikke sånn at jeg hater menn. Jeg er forelsket nå, jeg :) Men dum er jeg ikke likevel :)

Jeg har bare innsett at en må selv lage sin sikkerhet og sin fremtid :)

Det beste og mest fornuftige du kan gjør er så kjøpe egen eiendom som du leier ut, da sikrer du deg selv for framtida, både med tanke på eiendom, og eventuelt bolig til deg selv og barnet hvis forholdet tar slutt, man kan si opp leietaker hvis man selv har tenkt å bo i boligen.

Det skulle være overkommerlig med en vanlig inntekt å kjøpe en bolig for utleie, men merk at endel boligbyggerlag og andelsboliger ikke tillater utleie, så sjekk dette grundig på forhånd.

Et pluss er at leietaker betaler ned på ditt lån, så du vil ha minimalt med utlegg på en sånn bolig, anbefaler at du sparer opp buffer i tilfelle husleie uteblir eller boligen blir stående tom i perioder.

Det er ikke lett å være helt ærlig om penger og verdier i våre dager. Men som Hi sitter i det, så kan hun spare helt åpent, om han ikke vil hun skal delta i gildet med bolig. Hun har legitime grunner, og får ikke delta i "festen" til samboer. Han kan bli sur for det, men hvorfor?

Hvis han ikke vil at du skal kjøpe deg inn, beviser ikke det at han ikke har tro på at det blir dere i det lange løp? Ellers ville han jo ikke hatt noe å tape på det..

Jeg syns dette er en sleip løsning. Han betaler på noe som stiger i verdi, dine penger forsvinner rett i dass (so to speak)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...