Gå til innhold

Ekteskapet har fått seg en skikkelig knekk.

Anbefalte innlegg

Nå må jeg virkelig vri hodet midt 180 grader å prøve å se lyset i enden av tunnelen. Dette her kom på et virkelig dårlig tidspunkt, da jeg er høygravid med vårt tredje barn og kan føde når som helst.

Trodde vi hadde et flott ekteskap som var sterkt og basert på kjærlighet, respekt og ærlighet. I hodet mitt surrer det mange tanker, jeg klarer ikke helt pusle de sammen.

Jeg har stusset litt den siste tiden siden mannen har vært veldig utfor, har prøvd å komme til buns i det, men han har blitt fort sint og anklaget meg for å ikke ha tillit til han når jeg har stilt for mange spørsmål eller mast på han.

I dag brast løgnen hans, og jeg aner virkelig ikke om jeg noen gang kommer til å klare å stole på han igjen. Han prøvde til og med å maskere over løgnen med en ny løgn! Jeg fikk sjokk.

Her blir det parterapi neste, føler vi må kjempe for barna våre. Jeg elsker han, men er så såret og sjokkert over at han kunne gå bak ryggen på meg å sette oss i denne situasjonen.

Heldigvis oppdaget jeg det før det gikk altfor langt. Han har opparbeidet seg inkassogjeld som nå har gått så langt at han har fått anmerkning. I nesten 1 år har han holdt dette skjult.

Og det verste er at det er ikke snakk om det store beløpet, og hadde han vært ærlig kunne vi ha betalt det med feriepengene istedenfor å bruke det på matrealistiske ting som vi tydligvis ikke hadde råd til.

Noen som har gått igjennom økonomisk utroskap? Klarte dere å stole på mannen igjen? Og nå er jeg mega hormonell i tillegg og vil egentlig bare lade opp batteriene til fødselen som kan skje når som helst.

Fortsetter under...

Kort fortalt. Samboeren min holdt sine økonomiske kort tett til brystet. Vi ble kjærester, etterhvert flyttet vi sammen. Fikk en datter. jeg ble alvorlig syk og han måtte ta styringen på også min økonomi (betale regninger osv).

Nå er jeg heldigvis på bedringsvei.

Alle sparepengene min er brukt opp på å betale ned deler av hans gamle gjeld.

Jeg har vokst opp i familien gjerrig knark, spart opp siden min første sommerjobb da jeg var 12 år., ikke brukt opp penger på tull og vas. så hadde mye penger stående, til dårlige tider, egen kaptital til hus ol.

Har fått hele historien nå hans nå. Vi er fortsatt sammen. Men det er ganske trangt økonmisk. og det blir nok noen år fremover.

så jeg tror jeg skjønner hvordan du har det. Kanskje

sender deg en klem

Dette vet jeg alt om!

I fjor fikk jeg vite ( ved å åpne feil brev) at min mann hadde en kredittkortgjeld på 700 000kr.

Jeg fikk sjokk! Vi som alltid har snakket så åpent, søkt alle lån sammen og betalt regninger sammen. Hvor naiv og blind var vel ikke jeg. Men mannen hadde virkelig jobbet hardt for å holde dette skjult.

Etter sjokket ble jeg veldig trist. Hvorfor kunne han ikke fortelle meg dette? Hva andre ting skjulte han?

Jeg krevde fullt innsyn til alle hans personlige kontoer. Vi hadde møte med banken - for hos oss var det slik at min mann ikke lenger klarte å betale alle regningene. Heldigvis ble vi møtt med stor forståelse i banken - og dette problemet løste seg veldig lett. Hadde bare min mann vært met åpen i utgangspunktet.....da hadde ikke gjelden vært så stor.

Men for han var det stoltheten som stoppet han. Gjelden var noe han tok inn i forholdet - det var ikke jeg som hadde brukt pengene på shopping.

Min mann og jeg har hatt en god del samtaler ang dette. Og jeg føler at han har lært av sine feil.

Nå 1år etter så ser jeg at denne episoden bare er en liten del av vårt lange forhold. Og det er ikke noe som ligger å gnager i det hele tatt. Et forhold går opp og ned - og så får vi bare ta alt som kommer på best måte.

Du er nok mest skuffet og sjokkert, men du elsker mannen og dette går helt greit.

Ja, jeg er veldig skuffet, såret og sjokkert. Er ekstra ille at jeg sitter her med et lite under i magen og skal egentlig bare nyte den siste tiden.

Heldigvis er det ikke snakk om så mye penger, så det er i grunn ''fort'' gjort å ordne opp i. Dette er et gammelt billån han har løyet å sagt var bakt inn i huslånet. Er under 50 000. Så helt tullete å sette oss i denne situasjonen.

Skulle egentlig pusse opp kjøkken, men lånet ble ikke godkjent grunnet denne anmerkningen, og det var slik jeg fant det ut.

Han har kastet inkassaorav, utenom ett jeg kom over, men den overbeviste han meg om var feil.

Nå er kjøkkenet avbestilt. Det som sjokkerte meg mest var at han prøvde å dekke over med en ny løgn og så meg rett inn i øynene å lovte på tro og ære at han ikke kom med en ny løgn.

Da jeg knep han i den, brast han sammen i gråt.

Takk for svar dere. Hadde det kommet så langt som din mann lot det komme hadde jeg besvimt, 700 000, helt utrolig at dere har klart å jobbe dere igjennom det.

Og til første anonym, syns det at han brukte dine sparepenger var et stort overtramp, hadde ikke klart å tilgi det tror jeg.

HI

Ja, jeg har opplevd det samme.. Vi hadde bare vært sammen i noen måneder og akkurat flyttet sammen da jeg fant en bunke med ubetalte inkassoregninger. Han hadde prøvd å gjemme de for meg, og sa i ettertid at han hadde håpet på å rydde opp i de før jeg oppdaget de. Jeg er meget økonomisk selv og må innrømme at jeg fikk helt panikk. Vi brukte maaange år på å rydde opp i det økonomiske tullet hans, og etter det har jeg aldri helt stolt på hans økonomiske evner, selv ikke etter at vi giftet oss og fikk barn. Jeg var lenge bitter for at jeg måtte bruke mine hardt opptjente penger på å betale for hans tidligere "moro", men heller det enn å ikke få huslån pga betalingsanmerkninger.. Jeg får lov til å åpne alle regninger som kommer i hans navn, og jeg har påtatt meg ansvaret med å ha totalansvar for både hans og vår økonomi.

Er utrolig mye skam forbundet med inkassokrav, og jeg kjenner til flere (alle gutter av en eller annen grunn) som har skjult inkassoregninger fra kjæreste og familie i årevis.

Var jo en fryktelig dårlig timing å få vite det nå rett før en fødsel, men jeg håper dere får ordnet opp i det. Hvis ikke det er et alt for stort beløp bør dere kanskje søke om et enkelt lån i banken og få betalt ut all inkassogjelden. Renten er jo helt horribel..

Ønsker dere lykke til :)

Annonse

Gikk dere i terapi?

Jeg føler vi trenger det nå for å komme oss fortere igjennom dette, håper ikke det er så innmari dyrt, men uansett en god investering hvis det redder ekteskapet.

Jeg kommer også til å kreve fult innsyn i all post og kontoer. Og omså jeg må rulle inn i banken i løpet av uken SKAL jeg være med på alt av møter for å få ordnet opp i dette.

Banken vi har nå vil ikke bake inn den lille gjelden i huslånet, så nå vurderer vi å bytte bank. Skjønner i grunn ikke hvorfor banken er så vanskelig på dette da vi har lite huslån og boligen er verdt mye mer.

HI

Nei, vi gikk aldri i terapi. Vi hadde et veldig godt forhold sett bortifra hans økonomiske rot. Alle inkassoregningene var opparbeidet før min tid, så det var lettere å "glemme det", selv om jeg som sagt var ganske bitter en lang periode i og med at det også gikk ut over min økonomi.

Få fullt innsyn i post og kontoer, slik som du nevner, og gå igjennom felles økonomi hver måned. La han eventuelt betale sin egen gjeld (eller i alle fall deler av den) og pass på at du kan legge av litt penger som bare er dine, hvis økonomien tillater det.

Ærlighet er jo stikkordet, og den delen av forholdet får jo en knekk når man opplever sånt.. Håper dere får ordnet alt sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...