Adele :) Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 Jeg er 41 uker idag. altså 5 dager over termin. Skal til legen på tirsdag, da er jeg 9 dager over. Men det er det jeg vet. Skulle gjerne vist om jeg fikk time til igangsetting eller hva som skjer. Føler jeg har fått veldig lite oppfølging den siste tiden. Legen min er på ferie og hos jordmor der det fullt. Andre som føler det sånn?? Lurer litt på å ringe føden på søndag dersom ingenting er skjedd og prøve å få litt fortgang på tingene selv Er førstegangs så vet liksom ikke hva jeg kan forlange ....
2små,rosa&blå Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Følte det samme da jeg var førstegangsfødende. Fikk lite informasjon.. Ble strippet 10/11 dager over termindato og snuppa mi kom natten etter uten noe mere hjelp. Flott fødsel, men følte jeg ble veldig dårlig fulgt opp de dagene etter termin før jeg var til kontroll. Synes du skal ringe å mase litt om hva som kommet til å skje jeg (-;
mase Skrevet 8. juli 2011 #3 Skrevet 8. juli 2011 Bare ring føden og spør du - husk at de er der for oss, ikke omvendt. Og et lite spørsmål fra el til har de tid til ) LYKKE TIL
NostraStoria Skrevet 8. juli 2011 #4 Skrevet 8. juli 2011 Spør ut legen din du, du bør absolutt få time til overtidskontroll på sykehuset (vurdering for igangsettelse). Hvor lenge de lar deg gå over termin varierer fra sykehus til sykehus, men det er slik at en må pushe på selv. Det måtte jeg og gjøre sist da alt stoppet opp av hjelp og ingen ville gjøre noe.....så jeg ringte direkte til fødepoliklinikken og forlangte å komme inn. Fikk time neste dag hos spesialist og dato for igangsettelse. Må legge til at jeg hadde store plager også.
Kaisa75 Skrevet 8. juli 2011 #5 Skrevet 8. juli 2011 Jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg gikk 8 dager over tiden med nummer to. Tror det kom av at jeg var for sliten (hadde en gutt hjemme som hadde omgangssjau og jeg var for stresset og sliten til at kroppen var klar til å føde). Jeg gikk til akkupunktur, og det satte i gang alt! (Akkupunktøren sa at noe kom til å skje innen 48 timer, og slik gikk det!). Jeg anbefaler deg sterkt det samme!! Og husk å ikke stresse! Tenk masse positive tanker :-) (vet det er en klisje, men det er sant!) Det går så bra så! Lykke til!
mmagdalena Skrevet 8. juli 2011 #6 Skrevet 8. juli 2011 Var på overtidskontroll idag, og fikk litt info. Det de ser etter er om babyen har det bra inne i magen eller om den har det bedre ute. I tillegg sjekker de hvor moden kroppen er for å føde. Først lå jeg på CTG, dvs målte hjerterytmen til babyen, samt bevegelsene.. Deretter målte de str på barnet ved å ta hodemål, magemål og lårbensmål på babyen. I tillegg la de sammen cm på lommene med fostervann. Det skulle være over 5 cm totalt. Deretter undersøkte gyn livmorhals og fosterhinner, samt sjekket åpning. Slik jeg forstår det er det en avveining mellom hvor bra babyen har det og å sette igang fødsel, fordi igangsatt fødsel gir noe svakere rier og litt større sjans for å måtte ta keisersnitt eller forløses med tang.
NostraStoria Skrevet 8. juli 2011 #7 Skrevet 8. juli 2011 Ja, de veier risikoen med igangsatt fødsel mot å heller vente. Begge deler innebærer en viss risiko. Men det aller beste er at fødselen starter av seg selv. Bra at du fikk sjekket alt, håper babyen kommer snart
Gjest fanten Skrevet 8. juli 2011 #8 Skrevet 8. juli 2011 Slik jeg forstod gynekologen jeg går til, som gikk i ferie nå for to uker, så er det ikke et krav om henvisning fra lege eller jordmor for å komme inn til overtidskontroll. Du kan selv ringe føden og be om time for å komme inn, og da skal de sette opp time til deg på den dagen over termin de har som standard på sykehuset for ovetidskontrollen. Dette variererer jo fra sykehus til sykehus. Noen etter 7 dager (?), andre etter 10, andre etter 12. Siden du er ni dager over når du skal til jordmor ville jeg ha ringt føden selv før dette.
Adele :) Skrevet 8. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2011 takker for mange fine svar Ble glad når jeg så på nyhetene ikveld. Nye reglene som kommer oss til gode som er på overtid. Så skal ringe inn til føden og iallefall få en kontroll og målinger av prinsessen:) Så håper jeg at ting skjer snart !!!
Adele :) Skrevet 9. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2011 Snakte nettop med ei sur dame på føden, Hun hadde ikke fått med seg nyhetene (hun hadde jo jobbehelg)og de fulgte sine rutiner, så at jeg var 1 uke på overtid hadde ingen betydning for henne. Hun ba meg vente til legetimen jeg har på tirsdag. Kjenner jeg blir så irritert når jeg møter på folk uten forståelse for at man ønsker å sjekke at alt er bra. Spesielt når de etter nyhetene igår skriver at alle har rett på en overtidskontroll en uke termin... Vel vel, litt frustrasjon. Kanskje jeg prøver å ringe opp imorgen og er jeg heldig kanskje jeg treffer en annen dame
NostraStoria Skrevet 9. juli 2011 #11 Skrevet 9. juli 2011 Ring i ettermiddag så er det nok ei annen på vakt
Adele :) Skrevet 9. juli 2011 Forfatter #12 Skrevet 9. juli 2011 tenkte faktisk at jeg skal gjøre det
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 9. juli 2011 #13 Skrevet 9. juli 2011 Ja. vær pushy, stå på! Lykke til!
2små,rosa&blå Skrevet 9. juli 2011 #14 Skrevet 9. juli 2011 Hvis ingen hører på deg ville jeg bare møtt opp personelig og nektet å rikke meg før jeg fikk en grundig undersøkelse. Kan hende du må vente en stund men de vil jo ikke ha deg sittende der så alt for lenge vil jeg tro (-;
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå