Gå til innhold

Hva tenker du om laseroperasjon av øynene?

Anbefalte innlegg

Det hadde vært ekstra kjekt om noen med fagkompetanse ville svare, f.eks. leger, øyeleger og optikere. Alle jeg har snakket med ansikt til ansikt eller kjenner via venner er positive, dette gjelder både "vanlige folk", leger, øyeleger og optikere. Leser jeg på internett derimot er det mye negativt og skremmende. Så, hva tenker du? Kunne du tatt en slik operasjon selv?

Fortsetter under...

Hvis synet mitt blir så dårlig at det hemmer meg i hverdagen, så hadde jeg tatt operasjon. Forøvrig er briller en fin oppfinnelse!

(jeg brukte briller i hele barn/ungdommen, men ser nå som en "ugle")

Alle inngrep er forbundet med en viss risiko.

Jeg er litt skeptisk, men som må med alle andre typer operasjoner er det en viss risisko. Selv er jeg veldig nærsynt og er helt avhengig av linser. Hadde jeg fått pengene til en operasjon hadde jeg helt klart tatt sjansen. Måtte være fantastisk å slippe de linsene.

Jeg kunne aldri tatt en laseroperasjon, men jeg liker å bruke briller og bruker linser de gangene brillene ikke er praktiske (feks når jeg bader). Jeg ser også at når jeg om 10-15år får problemer med lesesynet, så vil jeg etter en operasjon være helt avhengig av lesebriller, mens jeg uten operasjon vil kunne lese fint uten briller (fordi jeg er passe nærsynt). Jeg kommer aldri til å gidde og ta lesebriller av og på, så jeg kommer nok uansett til å ende opp med progressive briller og da er det jo det samme om de er minus øverst eller ikke har noen styrke.

I tillegg vil jeg ikke ta den risikoen det er, selvom den er veldig liten, på at ikke alt går bra.

Jeg møter en del i jobben min som skal bli/har blitt laseropererte og de aller fleste blir veldig fornøyde. De ser bra i etterkant, uten store problemer. En god del får problemer med tørrhet i etterkant, for de fleste varer det en stund før det går over. Andre får problemer med en lysring rundt lyskilder og det kan være et problem feks når man skal kjøre bil i mørket. Noen få opplever at de får infeksjoner. Selvom man blir behandlet riktig, så kan man risikere at man får varig skade på synet. En infeksjon kan også være med på å gjøre at styrken ikke blir optimal. De anbefaler jo at man skal ha hatt stabil styrke i ca2år før operasjonen, men man er jo aldri garantert at man fortsetter å ha stabil styrke, så noen er uheldige og trenger briller/linser på nytt etter noen år.

Når det gjelder betalingen har de fleste steder som tar operasjoner nedbetalingsordninger. Det er selvfølgelig litt dyrere enn briller/linser er pr mnd, men det er ikke så veldig lang tid man skal gå uten før man har spart inn pengene.

Det viktigste før en operasjon er at man tenker over hvordan man vil takle det hvis man er en av de uheldige som får små eller store problemer i etterkant. Og jeg ville som skrevet tidligere, ikke tatt risikoen, nettopp fordi jeg vet at jeg ikke ville taklet evt skader på synet noe bra.

Min samboer reparerer slike lasermaskiner, så bare spør om det du lurer på :) Han sier at det er jo en operasjon, og det finnes risiko ved alle typer inngrep, bare så det er sagt :) men bortsett fra det så er det et trygt valg å gjøre, og han vil gjøre det selv, men får seg ikke til å bruke så mye penger på det, med tanke på alle andre utgifter vi har :) Hvor bor du? Kanskje han kan anbefale en plass :)

Annonse

Jeg vil gjerne ha en anbefaling for Oslo, Lillegull? Tenker på det samme selv!

For øvrig jobber jeg sammen med mange leger, og alle jeg har spurt ville ikke ta en sånn operasjon selv, men uten å komme med en spesiell grunn! Tror leger ofte er litt skeptiske til andre leger... Ingen av dem som er øyeleger, da.

Jeg tror de har holdt på med dette såpass lenge nå at det er ganske trygt, men det er jo så mange steder å velge i og det gjør det litt vanskelig!

Jeg tok på begge øynene i 1999 og jeg hadde ganske dårlig syn da. Har perfekt syn den dag i dag og aldri hatt noen plager av noe slag. Hadde lett gjort det igjen om det blir nødvendig i fremtiden. Skulle barna mine få dårlig syn slik jeg hadde blir jeg absolutt å anbefale dem dette og sette av penger til det.

jeg tok operasjon på begge øynene i 2009. Og har ikke angret ett sekund. Jeg hadde "kun" -1,75 og skjeve hornhiner, men det hemmet meg virkelig i å leve det aktive livet som jeg lever. Jeg var avhengig av briller eller linser, og det fungerer feks dårlig i basseng, på svømming og når man driver med sport. jeg hadde ofte problemer med at jeg ble tørr på øynene, linser som falt ut, brillene var i veien osv.

Jeg kan anbefale på det varmeste å gjøre det. Hadde jeg visst at det var så "ufarlig" skulle jeg gjort det for mange år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...