Gå til innhold

Dere som har mann som jobber offshore.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har nettopp begynt å jobbe offshore for et nytt firma (Brødrene Langset) og vi har lurt litt på åssen det er med fødselspermisjon og sånn for han. Har lest i den Offshorekontrakten at

"Betalte velferdspermisjoner (uten offshoretillegg) gis i følgende tilfeller: For ektefelle eller samboer når det er nødvendig i forbindelse med fødsel eller ved innleggelse på sykehus".

Vi skrev mail til arbeidsgiver der vi spurte om hva slags praksis de hadde ift hvis fødselen starter når han er ute på jobb eller hva som skjer hvis jeg går så pass over tia at han må reise ut igjen på jobb (han kommer hjem til søndag og jeg er da 37+5. Han skal egentlig reise ut på jobb igjen lørdag 30.juli og jeg har termin torsdag 28.juli) og vi fikk til svar at fødselspermisjon var noe han hadde krav på å ta ut men at han ikke fikk betalt for det. Dette kan jo umulig stemme for d står jo i offshorekontrakten at han har krav på en kort velferdspermisjon ved fødsel??

Så dere som er litt inni d her, hva slags praksis har arbeidsstedet til deres bedre halvdeler? Hjelper liksom ikke at jeg har en liten gutt her på 2 år som skal bli storebror for første gang, og hvis mamma skal være trøtt og sliten i tillegg til at d kommer en ny liten baby OG pappa er på jobb så blir d jo litt feil for han stakkars!! :(

Tusen takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er opp til hver og en arbeidsgiver om de betaler for det. Alle har vel krav på 14 dager fødselsperm, men ikke alle har krav på lønnet...

Skrevet

heisann :) jeg har også mann i nordsjøen....og han får 12 uker pappa permisjon, og den er selvfølgelig betalt... han har også rett på 14 dager etter fødsel, men han har ikke RETT på disse ukene betalt... men jeg tror at de fleste offshore firmaene betaler for disse 14 ukene.... hvis fødselen starter mens han er offshore, så sender de han hjem med en gang, han får ekstra helikopter til det :) (heldigvis)

han skal altså etter planen reise ut to dager etter termin? hvis du skulle være så uheldig og ikke ha født før 30 juli, så KAN de sende han ut, men jeg TVILER sterkt på at dem gjør det.... min mann har spurt sitt firma om det, og de flirte bare og sa at selvfølgelig så sender vi deg ikke ut etter termin hvis hun ikke har født enda.... :) jeg tror de fleste er rimelig fleksible :) men husk de siste turene han har før termin, sørg for at du får et tlf du kan nå han på mens han er ute...i tilfelle fødselen skulle komme et par uker før planlagt :)

håper du fikk litt info du trengte :)

mvh siw helen :)

Skrevet

Det er opp til arbeidsgiver om de gir lønn for det. Man har krav på det, men det er ikke alle som betalter..

Sååå, samme svar som Kine! ;)

Skrevet

Vet ikke om det blir helt det samme. Men min mann jobber turnus, men på landanlegg, og der har han kun krav på en dag betalt velferdspermisjon i forbindelse med fødsel, og opp til tre dager ulønnet velferdspermisjon. Han har ikke krav på disse 14 dagene som de som jobber vanlige 37,5t arbeidsuker fordi han jobber turnus. Min mann jobber 14 dager på og har 21 dager fri. Nå er jo turnusen hans ganske bra i forhold til terminen vår da, i og med at han jobber til og med 12. juli og vi har termin 16.juli. Lillegutt viser ikke noen tegn på og komme enda, så kansje han holder seg inne til over helga i hvertfall og far får 3 uker hjemme sammens med oss? ;)

Skrevet

Mannen min jobbar på plattform i nordsjøen. Han får 14 dagar lønna fri i forbinding med fødsel.

Skrevet

Min samboer jobber også ute, pt i Kina. Han har krav men ingen rett på lønn. Men hans arbeidsgiver betaler for 1 uke.

Anbefaler han å ta fedrekvoten i friperioden sin.

Selv har termin 21 sept og han kommer hjem 1 sept og ut igjen ca 26.sept, så når han kommer hjem så skal jeg bruke alle kjerringsråd for å sette i gang fødselen:)

Skrevet

Tusen takk for mange bra svar! :) Virker jo som at han kanskje bare har krav på en dags betalt permisjon i fødselen og krav på fri utover det uten lønn... Får virkelig håpe ho kommer lenge før tia sånn at vi får han hjemme litt. Visst ikke får vi bare krysse fingrene og håpe at jeg er fin i form etter fødselen... Vanskelig d her! Går jo kanskje ann at jeg får sykemelding i ei uke eller noe etter fødselen sånn at far kan overta ei uke av min permisjon. Han har krav på 12 ukers pappaperm og de skal han ta ut i april...

Skrevet

Det stemmer nok det som de andre har svart. Men tenkte jeg ville tilføye at i mange tilfeller må pappaene ta permen mens de er hjemme på fri. Dette fordi de ellers ikke opparbeider seg rett til friperiode etterpå. Derfor betaler mange firmaer bare ut de 12ukene og man går da med dobbel lønn i 12 uker, istedet for at pappaen faktisk tar ut permen og er hjemme. Dette gjelder ihvertfall min mann som er på båt og jeg vet det gjelder mannen til en venninne som er på plattform. De andre 14dagene er vel opptil arbeidsgiver om de blir ulønnet eller m/lønn :)

Håper dette var forståelig skrevet :P

Skrevet

Hei, er i litt samme situasjon her. Samboeren min får 1 uke betalt permisjon i forbindelse med fødsel. i utgangspunktet skulle han reise ut dagen etter min termin. Han prøvde å få bytte tur, og endte til slutt opp med å reise ut 14 dager tidligere enn hanegentlig skulle. Med andre ord, han er offshore nå og kommer hjem dagen etter min termin som er 18.7. Så vi går spennende dager i møte :/

For oss var det eneste mulighet da ulønnet permisjon ikke var aktuelt å ta. Men om fødselen begynner så blir han satt på første helikopter hjem, så satser på at han rekker en eventuell fødsel. Uansett så er terskelen for å sende han hjem lav, dvs. at hvis det er antydning til at noe er på gang så får han reise. Jeg skal til JM på tirsdag og da skal hun sjekke om det er noen modning/åpning så blir spennende å se. Er jo beroliget med tanke på at han kan komme seg relativt kjapt i land, men kommer tåka eller at vulkanen som begynner å bli aktiv på Island begynner å spy ut aske så blir han sittende der ute...jaja, vi får se...

Skrevet

Men får de helikopter helt hjem da eller bare til nærmeste flyplass? Mannen min tar helicopter fra Bergen og må komme seg opp til Bergen herifra, Kristiansand, og for å si d mildt så går det ikke så mange fly oppover eller nedover i løpet av en dag.... Har vært inne å lest på en tråd her om at den andre fødselen ofte går dobbelt så fort som den første så ser jo for meg at han aldri i verden kommer til å rekke hjem! :( Huff, ikke no greit d her kjenner jeg! Skal på ul neste fredag og får høre med de om de kan sjekke modning ev om jeg har noen åpning. Men åpning kan en jo gå med i mange uker også.

Ulønnet perm er veldig lite attraktivt her også, er ikke akkurat rike og trenger lønningene... STRESS!!!! :(

Skrevet

Enig i at det er ekstra stressfaktor dette her...og jeg har hatt et blodtrykk som ligger helt på grensa under hele svangerskapet. Var hos JM i dag og hun endte med å ringe sykehuset pga at hun syntes det var litt for høyt. Selv om jeg ikke føler at jeg stresser med at mannen er ute, så gjør jeg nok d likevel ubevisst...

Men til spørsmålet ditt...tror nok bare han får helikopter inn til land, for han får ikkert plass med et av de helikoptrene som går i "rute" til og fra riggen mannen din er på. Vi er litt heldigere siden samboeren reiser ut fra stavanger og vi bor i området, så han må ikke videre til andre steder. Men nå skal det jo sies at hvor raskt en kommer seg til land avhenger jo av når på døgnet man gir beskjed om at han må komme hjem. Siste helikopter ut til der min mann er, går i 6-7-tida på kvelden så etter det kommer han seg ikke hjem før morgenen etter...så en må jo ha litt flaks der også...

Skrevet

Ja, ikke sant... Er skikkelig ekstra stressfaktor d her. Har egentlig ikke stressa så mye med d før nå, for trodde han kom til å få ihvertfall ei uke med lønnet permisjon. MEN d var helt til vi fikk mailen idag... Huff, er ei skikkelig suppe d her! Skjønner ikke åssen jeg skal klare å slappe av og samle krefter til fødselen...

Skrevet

D er ikke mulig for han å få byttet tur da, slik at han reiser ut tidligere eller litt seinere, slik at dere er sikret at han er hjemme ved termin og dagene etter? Jeg kommer til å ringe å få han hjemsendt på tirsdag etter jeg har vært til JM så lenge d bare er en viss antydning til noe. Selv om jeg førstegangs og fødselen med stor sannsynlighet kommer til å vare i mange timer, er ikke det noe jeg gambler på. Og er han først blitt sendt hjem, så sender de han ikke ut igjen. Men min samboer får 1 uke betalt ihvertfall. Rart at ikke din gjør d. Trodde de aller fleste gjorde d jeg, som et minimum...

Jeg ser du har en gutt fra fra før av. Du har ikke noen plager i svangerskapet da, som gjør at du nå helt på slutten ikke er helt klarer å ta deg av han alene. Det er i så fall noe som kan gjøre at far kan bli sykmeldt for å ta seg av barnet. Mener ihvertfall å ha hørt d... Kanskje litt i grenseland...

Skrevet

Jo, er d jeg tenker litt på.... Eller ikke dagene før for han kommer jo hjem nå på fri, men dagene etter termin hvis babyen ikke er kommet enda. Er veldig slitsomt å ha ansvaret for 2åringen alene, spesielt nå på slutten. Har masse bekkenplager + at en sover jo ikke mest på natta nå på slutten! :S Var hos legen idag og han nevnte noe om at d sikkert gikk ann å gjøre noe hvis jeg gikk over termin og mannen må reise ut igjen... Får ringe ned til legen på mandag å høre med han! Er litt på kanten men helt ærlig så kommer ikke jeg til å være i stand til å ta vare på babyen og storebror (som garantert trenger masse oppfølging pga omveltninga fra å være alene med all oppmerksomheten til å måtte dele mamma og pappa med en ny baby). Vi får bare krysse fingrene for at babyene vet når de skal komme ut!! Har ikke lyst å ha med noen andre enn sambo på fødselen for å si d mildt!! :)

Skrevet

det kommer også ann på hvilken platform han er på.... noen plattformer har "standby helikopter" på platformen, som vil si at hvis fks en fødsel er på gang, så får han reise med det helikopteret umiddelbart :) helikopterene kjører deg kun til nermeste flyplass ja... ekofisk feltet har blant annet standby helikopter :) der skal min mann være fremover heldigvis :) masse lykke til til alle som er i samme situasjon..er skikkelig nervepirrende dette her..min største skrekk er at min mann ikke får være med på fødselen..min første fødsel gikk rimelig kjapt, jeg hadde null smerter frem til jeg hadde 6 cm åpning....så jeg måtte visst regne med at denne fødselen også kunne gå like kjapt...

Skrevet

Tror nok det kommer an på arbeidsgiver i tillegg til rigg her... Har samboer som er tilknyttet ekofiskfeltet jeg også, men er ikke noe standbyhelikopter som frakter mannfolka hjem fra den riggen han er på. Når det er fødsel på gang så blir det frigjort plass til han på neste helikopter. Men det varierer jo med antall helikopter som går ut dit hver dag, i tillegg til tidspunkt også. Jo tidligere på dagen han får beskjed om komme hjem, jo større sjanse er det for at han kommer seg kjapt hjem/ hjem samme dag. Vet at om det ikke er helikopter som går til den riggen han er på, men til en av de andre på ekofisk, så kan han shuttle med helikopteret som er fast på komplekset, men det flyr kun mellom riggene på ekofisk....

Skrevet

mulig at jeg tar feil, at det er en annen plattform jeg mener.... men det feltet jeg snakker om så er det samme hvilke firma man jobber i..... og er man på en plass det ikke er standby helikopter, så må man ikke vente til neste helikopter i "rute".... det kommer umiddelbart helikopter fra land og henter dem :)

Skrevet

Vet ikke om han jobber i Ekkofisk-området ei gang! Han er på Snorre A eller B, husker ikke d heller... Nå skal vi ringe til legen til mandag og høre hva han foreslår og så får vi ta d derifra... Tusen takk for svar damer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...