Heidi <3 Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 hei, jenta mi bli 2 i august, og jeg lurer på om vi skal så smått begynde med bleieslutt. siden det nå er sommer og litt letere og gå rundt uten bleie.. men det jeg lurer på er: hvordan bynte dere? setter man ungen på potten på faste tidspunkter på dagen eller? hun sier ifra med en gang hun har besjet, men gir ikke tegn før. Ser heller ikke på ho når hun skal tisse. noen som har erfaring? en annen grund te at vi ønsker hende bleiefri er at hun skal bli storesøster i feb. og det hadde vert godt om hun er ren på dagen da. ( men ønsker ikke å presse ho!) takk for svar..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Vi har begynt nå, snuppa er 2,5 år. Men hun begynte og vise intressen selv på og gå på do så om vi bare skal være hjemme så går hun i truse. Jeg mener man skal gjøre det når barna er klar for det, så du kan jo prøve deg frem om hun vil sitte på potte eller do. Snuppa her har bare tisset en gang på do og da fikk hun en is. Men sitter og tenker litt på om det er ok og gi premie, men tenke at hun kun fikk pga det var første gang hun tisset, så kan hun få en liten premie første gang hun bæsjer på do.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. juli 2011 #3 Skrevet 9. juli 2011 Jenta vår sluttet med bleier like før hun fylte 2 år. Da hadde vi ikke hatt en eneste bæsjebleie på 1år. Brukte toalettforminsker og om man setter barnet på toalettet når de våkner etter natta/dagsluren, og like etter måltider så har man størst sjangs for at det kommer noe. Om du tenker etter selv også, så er det oftest da du har trang selv Har gjort det til en hyggestund. Lest bok, sunget eller bare pratet. Har aldri belønnet med noe. Men har jublet overdrevent osv ved resultater. Aldri gitt negativ tilbakemelding om det ikke kommer noe. Gutten vår sluttet 2,5år gammel. Kjørt samme rutinene på ham. Jenta sluttet midt på vinteren, og gutten på forsommeren. Har aldri latt dem bruke truse før de har sluttet med bleie. Det var vært guleroten her. Kjøpt truser sammen med barna og latt dem velge motiver selv. Og det er klart at "Mikke" eller hva det nå er ikke vil ha tiss på seg ;p
Heidi <3 Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2011 Takk, for gode tips! det skal jeg prøve ut når vi kommer hjem fra ferie.
Sing Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Vi drev på med litt EC fra hun var 2 mnd, men en lightversjon. EC betyr afrika-metoden, hvor de ikke bruker bleier men blir kjent med barnets medfødte evne til å gi beskjed når de må på do. Inne var jenta stort sett bleiefri og vi ble veldig kjent med når hun gav tegn til å ville tisse og bæsje, og så var det ikke så farlig om det kom tis på teppet hun lå på heller - det kjedde jevnlig altså. Vi trengte aldri trene henne for hun bestemte selv når hun ikke ville ha bleier på. Rundt 18 mnd var det bleienekt og da sluttet hun helt på dagen. 20 mnd var hun ferdig på natta. Dette er jo et spesielt opplegg, men jeg er enig i det som er blitt sagt her om at det er godt for barnet å få føle seg klar selv. Det er godt å få trøst hvis det skjer uhell, selv om det kan være lett å ville si noen strenge ord. Jeg tenker at premie sikkert er kjempelurt inntil det er en event som er trygg for barnet. Ellers brukte vi mest do fra hun var 11-12 mnd. Da satt vi bak henne og holdt. Det var en veldig god bæsjestilling for barnet, hvis den voksne får plass da. Lykke til med bleieslutt da! Det blir deilig (og billig) å for alle tenker jeg!
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Vi slutta nå på lørdag, gutten er 2,5 år. Går kjempe fint! Han tisser på do og bæsjer på potte. Veit ikkje heilt korfor han vil gjere det sånn, men så lenge han faktisk bæsjer og ikkje holder seg er vi stor fornøyd med løsninga! No gir han beskjed i god tid før han må tisse/bæsje så vi rekker alltid fram. Og er tørr om morningen når han våkna. Vi har laga til et ark der vi har overskrifta: Hipp hurra for *****! På det arket får han lime klistermerke når han har vert flink. Et merke for tiss og to for bæsj. Det syns han er kjempestas! :-) Er ikkje alltid vi husker på det, men han bryr seg ikkje om det egentlig. Og blir heller ikkje lei seg om han ikkje får klistermerke når vi har gått på do andre plassa enn heime. Det er stas nok i seg sjølv at han feks har tissa på do på kjøpesenteret eller hos oldemor o.l :-)
Gullblomst Skrevet 21. juli 2011 #7 Skrevet 21. juli 2011 Her begynte vi med bleieslutt da gutten vår tok sommerferie. Vi synes det er praktisk å ta dette selv og ikke involvere barnehagen før han er blitt tørr. Gutten vår var akkurat 2 og 1/2 år i sommer. Vi snakket mye om at han skulle slutte med bleie når det ble ferie. Vi kjøpte stilige truser i god tid, som han svært gjerne ville bruke, men han måtte pent vente til ferien begynte. Gutten har sagt ifra når han vil bæsje lenge, og han har også til tider gitt beskjed om at "nå tisser jeg i bleien". Så vi tror han har vært klar til å slutte med bleie i en god stund nå. Vi kjøpte også klistermerker som han fikk henge på en plakat på badet hver gang det kom noe i do. Doring kjøpte vi også. Siste dagen i barnehagen før ferien vinket han god sommer til personalet og sa at nå skulle han bli stor gutt som går med truser. Da han kom hjem tok vi av bleien og på med truse. Siden har han brukt truser. Vi er nå på 5. uka og han er tørr bade natt og dag. Vi hadde noen tisse-uhell første helga, og også en utfordring med at han syntes det å bæsje på do var skummelt. Han fikk derfor på seg bleie de første dagene når han ville bæsje. Etter noen dager kom en fjert i do, og det syntes han var så gøy at han tilslutt klarte å presse ut en bæsj, og da var den skrekken over. Vi har applaudert hver prestasjon i do opp i skyene og han er skikkelig stolt over at han nå er stor gutt
e-09 Skrevet 22. juli 2011 #8 Skrevet 22. juli 2011 Jeg sulle akkurat til å spørre om det samme,... Jeg snakket nemlig med helsesøster i dag og da ble jeg ganske umotivert.. Hun mente at min datter som nå er 2 år og tre måneder, er alt for liten til å slutte med bleie. Hun mener at jeg må vente til hun er fylt tre år.. Hva sier dere?? er det for tidlig? Argumentet hennes er at barnehagen ikke vil kunne følge henne opp, og at dette vil ende i et nederlag for henne.. (må nevne at dette ikke er vår faste helsesøster, hun har aldri møtt vår datter). Ble forvirret nå jeg... vi var jo så godt i gang, riktig nok med et hav av uhell men men. Jeg vil jo ikke bruke siste ferie uken med enda mer "toalett trening" hvis ikke det har noe hensikt.. Veldig glad for svar
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2011 #9 Skrevet 22. juli 2011 Vi venta til gutten vår var klar. Hn ble 3 i juni. HAn hadde tisset på do/potte morgen og/eller kveld i noen måneder, hvis han ville. Plutselig en morgen sa han at nå var han stor gutt og skulle ha på truse. Da gjorde vi det, og han var superflink. Ikke ett uhell i buksa! Han ba om bleie når han måtte bæsje fordi han ikke ville gjøre det i do. Det synes jeg er helt OK. Problemet vårt er vel at han siste uken har nektet å ha på truse, nå er det bare bleie som gjelder... Men, det går seg garantert til igjen:) Tålmodighet er en dyd, og jeg tror ikke vi kommer raskere i havn om jeg presser han til å gå uten bleie.
tomat15 Skrevet 22. juli 2011 #10 Skrevet 22. juli 2011 Vi har tatt bleieslutten nå i sommerferien. Hun er 2,5 år og skal begynne på storebarn i august. Hun har ikke vært interessert i potte tidligere, men vi bare tok av bleien. Lokket med klistremerker og premier, men det var ikke så spennende. Hun synes det var best med hurra sanger og hurra danse og "high five". Løper rundt til alle og sier give me 5 når hun har tissa eller bæsja. Tok ikke mer enn ett uhell før hun sa fra at hun måtte tisse. Ba om å få på bleien de første dagene ang bæsj, men så løsnet det også. Nå 3 uker senere er hun helt bleiefri på dagen og nattbleien er tørr. Vi skal ta bort nattbleien nå, men har beholdt den på fram til idag pga ferie uten vaskemaskin og andres senger. Hun har ikke hatt noen uhell, men siden vi har vært på camping har vi også drasset med oss potta over alt. Hun har sovet 3 timer i bil under kjøring uten bleie og uten uhell!! Vi er kjempe stolte. Storebror sluttet på samme alder, men da om vinteren. Han var litt mer opptatt av klistremerker og premier. Viktig som det sies overher er å være superpositiv når de får det til og ikke si noe om det skjer uhell.
Gjest Skrevet 22. juli 2011 #11 Skrevet 22. juli 2011 Vi ventet til han var klar, han var null interessert i doen, prøvde innimellom, men gadd ikke presse på når han var så uinteressert. Sluttet plutselig av seg selv natt og dag når han var 3 år og 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #12 Skrevet 23. juli 2011 han er 2,5 år. nå er det sommerferie ogg en fin tid til bleieslutt. lar potta stå fremme og spør han ofte "må du tisse". jeg SPØR HAN OGSÅ NÅR VI ER PÅ TUR. ER VI PÅ TUR KAN HAN TISSE I gresset. også har jeg alltid med eekstra bukser til han og våtservietter, just in caase. begynte forr en uke siden. han er helt tør om natten og har bare et uhell i buksen på dagtid ca. i dag og i går hadde haan ingen uhell på dagtid. han får lov å tømme potta ssi i do sammen med meg og syns det er stas. jeg gir han applaus og sier han er kjempeflink og stooor gutt. så han får selvtilitt. når han ahr uhell ele rnår vi skal på tur tar jeg ikke på han bleier, for da mister han troen på at han klarer dette. har han helt uten bleier og det funjker utmerket. man som foreelder må også belage seg på ekstra klesvask uten å bli grettene for det å gud det er hærllig å være beleiefri!
Mamma♥09♥12♥ Skrevet 30. juli 2011 #13 Skrevet 30. juli 2011 Hei; Hmm... jenta mi er 2,5 å har enda ikke begynt å prøve sånt skikkelig. Jeg har hatt fremme potte en stund på badet slik at hun blir vant til det. For noen mnd siden begynte vi med doring på doen. Men ikke noe vellykket. Hun har totalt angst for doen. Så vi kommer nok til å prøve oss me potte i første omgang. Men snakket meg BHG de syns det virket litt tidlig for henne å begynne. De sa at vi merker når hun er klar. Men ett tips var å bruke "billige" bleier. dårlig bleier slikt at dem merker at dem tisser å bæsjer på seg bedre. Viktig å ikke presse henne. Da kan det bli motsatt effekt av det man ønsker
Sing Skrevet 1. august 2011 #14 Skrevet 1. august 2011 E-09 - det er ikke barnehagen du skal ta hensyn til, det er jenta di. Dersom hun er klar så har hun krav på at de i barnehagen tilrettelegger for henne. Vær tydelig med både helsesøster og barnehage hva ditt barn trenger. Det er individuelt selvsagt når et barn er klar avhengig av miljø og situasjon. Jenta mi valgte som sagt selv å slutte med bleier da hun var halvannet år fordi hun hadde fått gå mye uten. Hun skjønte hva som kjedde og ville ikke ha på bleie til slutt. Ingen trening, bare vanesak. Du kjenner ditt barn best, ikke helsesøster. Jeg mener følgende om helsestasjonene jeg har opplevd (4 pga ne del reising): Der er det mange hyggelige folk som kan littegrann om alt. Opplyste foreldre kan vel så mye selv i vår internett-tidsalder med lett tilgjengelig info rundt oss. Helststasjonene er viktige for de barna som blir forsømt og trenger å fanges opp av et omsorgsapparat, men dersom du virkelig trenger råd om noe som omsorgsfull forelder bør du heller oppsøke spesialtist. Spesialister på f.eks. søvn, som for mange er et stort behov, finnes på den statsstøttede (og gratis) helsestasjonen Midt i mellom, i Oslo - de har møter med folk fra hele landet gjennom oppfølging på f.eks. telefon.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. august 2011 #15 Skrevet 1. august 2011 Jenta vår sluttet med bleia på dag og natt da hun var ganske så nøyaktig 2,5 år gammel. Det gikk veldig greit- vi tok av henne bleia på en lørdag, og fra og med søndagen var hun helt tørr, med null uhell så langt
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #16 Skrevet 19. august 2011 Jeg har 6 barn. Vi har sluttet med bleie når de har vært klare for det selv. Stresset noe med de 2 eldste, hadde da mange uhell. Etter det har vi bare latt det ta sin tid. Da har det vært veldig lett å slutte, med mininalt med uhell. De andre har nok da vært mellom 2,5 og 3,5 når de har sluttet helt.
Imogene Skrevet 22. august 2011 #17 Skrevet 22. august 2011 Eldstemann sluttet når han var 3,5. Var ikke klar før. Sluttet dag og natt samtidig. Lillemor sluttet nå i sommer, 2,5 år. Sluttet dag og natt samtidig.
frk-fryd Skrevet 2. september 2011 #18 Skrevet 2. september 2011 Jenta vår sluttet å bæsje i bleia i mai, og da var hun 2,5. har ikke hatt bæsjeuhell utenom en dag hun hadde løs mage. Men tissinga er ikke så enkel viser det seg. vi har prøvd å la henne gå i truse, men hun tisser plutselig og ser ikke ut til å kjenne at det kommer på forhånd. vi prøver igjen med jevne mellomrom, men venter på at hun skal bli klar. Veldig fornøyd med å slippe bæsjebleiene da:)
MღM Skrevet 9. september 2011 #19 Skrevet 9. september 2011 Gutten vår er nå litt over to år og har brukt potta og sittet på do lenge, men det har vært litt av og på og varierende resultat. Nå i det siste har jeg merka at han har sagt ifra rett før han tisser og noen ganger har jeg oppmuntret han til å gå på potte/do og det har gått strålende så ser ut som om vi er igang faktisk. Hvis det fortsetter slik, så er han bleiefri før jeg hadde trodd. Så for meg at det ble til neste sommer, men tiden får nå vise
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå