Gå til innhold

Noen som har NORSK oppskrift på heklet helseteppe eller lignende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Haha, jeg skrev et langt svar til deg tidligere i dag, men jeg fikk ikke se det jeg heller.. prøver igjen, med min provisoriske oppskrift:

Lag en lang remse med løsmasker ("legg opp") som er like lang som du vil at kortsiden/langsiden på helseteppet skal være.

Så hekler du fastmasker frem og tilbake til du får en bord på noen cm, det blir sånn sidekant som det er på helseteppene, veitu.

SÅ; hekler du f.eks 5-10 fastmasker (avhengig av hvor tykk kant du vil ha, kan jo prøve å gjøre den lik på alle fire sidene), før du 1) hekler en stav, 2) hekler 2-3 løsmasker, og 3) hopper over 2-3 hull (like mange hull som du nettopp lagde løsmasker) og hekler en ny stav. Gjenta 1), 2) og 3) til du kommer til enden, der hekler du 5-10 fastmasker. Så snur du og gjør det samme igjen.

Siden fastmaskene blir lavere enn stavene, må du innimellom hekle frem og tilbake på kanten et par ganger før du fortsetter på hele remsa. Ellers blir det litt rart. Her er det bare å prøve seg fram.

Antall løsmasker mellom hver stav bestemmer hvor stor hull du får i teppet. Antall løsmasker + antall staver må stemme overens med antall masker du la opp i utgangspunktet.

Avslutt teppet med fastmasker frem og tilbake til kanten blir like tykk som på de andre tre sidene.

Håper dette gir mening, jeg snakker ikke egentlig oppskriftspråk....

;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...