baby ønskes Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 Hei! Jeg fikk ei lita tulle nå i slutten av juni og har ei stolt jente på to år fra før. Tilværelsen ble veldig forandret etter å ha fått et barn til, og jeg har de siste dagene vært usikker på om vi noen gang får kontroll på situasjonen. Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på: - hva skal jeg gjøre om jeg hjelper hun på to år(steller henne eller leser for henne i senga før hun skal legge seg for eks)og plutselig begynner minstejenta å skrike? Skal jeg bare forlate 2åringen eller skal jeg gjøre meg ferdig hos 2åringen og la minstejenta gråte. Hvor lenge kan babyen gråte? Jeg tenker her på sånn intens gråting og melk har hun fått...Pappan hjelper selvsagt til men jeg er fast bestemt på at jeg skal klare å yte service til begge jentene mine samtidig ettersom mannen min snart begynner på jobb igjen.' Har dere noe tips for å få babyen til å ville ta smukka?
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Hvis du bare steller henne lar du minste ligge litt. Men hvis du skal lese for henne kan du legge minste i vippestol eller på en dyne på gulvet en liten stund og ta henne med dere. Eller et bæresjal f. eks. Så fort du får rutiner på begge så går det kjempebra! Er som regel om morgenen når jeg er alene med de som er hektisk her. Men da gjør jeg det sånn: Finner frem et glass med drikke til jenta mi og setter på bordet. Står opp med lillegutt, tar stellet på han og gir han flaske. Jenta mi må bare vente hvis hun har stått opp mens jeg driver på med han. Når han har fått mat får hun ny bleie hvis hun ikke fikk det tidligere. (varierer hvor lenge hun sover) Og så er det på med klær og frokost. Finner alltid frem drikke til hun pga hun er som regel tørst når hun våkner. Syns alt dette fungerer kjempebra. Om jenta mi må gå en halvtime med tissebleie så er det ikke totalt krise for det Er nesten 22 mnd mellom mine to.
C.L.H85 Skrevet 8. juli 2011 #3 Skrevet 8. juli 2011 Kan ikke svare det på om det å bli 2 barns mor.. Enda i hvertfall;) he he. Min lille pike ville ikke ta smokk bare lillefingeren helt til nå for en uke siden og nå er hu over 3 mnd. Enigma koden var endelig løst!! Hu trengte nemlig sutteklut over ansiktet mens hun suttet;) Og en bamse som hun kan trykke seg intill;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. juli 2011 #4 Skrevet 8. juli 2011 Her er det 23 mnd mellom jentene mine, og minsta har rukket å bli 9 mnd allerede. Jeg synes overgangen fra 1 til 2 barn har gått overraskende bra, selv om minsta har vært (og fortsatt er) en svært krevende liten baby. Er det én ting jeg ikke kunne klart meg uten som nybakt tobarnsmamma, så var det Close Baby carrier bæresjalet!! Det var et MUST for meg, siden minsta ikke tålte å ligge et sekund alene omtrent. Hun så og si bodde oppi sjalet de fire første månedene av livet sitt, og jeg fikk hendene fri til å hjelpe storesøster. Det fine med Close baby sjalet var at det var så utrolig enkelt og kjapt å få på seg, siden det ikke krever noe knyting, og det er jo et viktig poeng når man har to barn å ta seg av. Jeg er enig med hun over her som sier at morgenene er de mest hektiske, siden da har jeg de begge alene og må få storesøster stelt og ferdigspist før barnehagen, og i tilllegg hente/ bringe. Jeg løste det greit ved å ha minsta i bæresjalet mens jeg stelte storesøster, og så måtte jeg ha henne på fanget mens vi spiste frokost, siden hun nektet alt som het vippestol eller ligge litt alene i bagen sin. Påkledningen av dem begge på vinterstid var det mest slitsomme synes jeg, siden da måtte lillesøster sitte et par minutter i vippestol mens jeg kledde på størstejenta, og da ble det gjerne litt hyl og skrik. Men så lenge hun fint kunne se oss begge (hun satt jo rett vedsiden av oss), så måtte jeg bare la henne skrike et par minutter, til vi var ferdig med påkledningen. Likte aldri å høre henne gråte, men med to barn har man ikke alltid et valg, og må man så må man. Og så lenge man er rett i nærheten føler ikke baby seg forlatt heller, det trøster ihvertfall jeg meg med:) Jeg satt ofte størstejenta foran litt tegnefilm mens jeg ammet minsta, for å få litt ro rundt ammestunden og unngå mas. Eventuelt så hadde jeg storesøster i andre armkroken, og så leste vi en bok sammen (dette gikk bare greit de første par månedene, etter det ble baby forstyrret og ammingen krevde mer ro). Ellers hadde jeg stort sett minsta med meg overalt- på lekematta mens jeg lekte med største, på badet mens vi stelte og på soverommet mens jeg la eldste til sengs for kvelden. Hadde hun vært en litt enklere baby, kunne hun jo sikkert sovet for seg selv i vogna litt også, mens vi gjorde slike ting. Hadde hun plutselig begynt å gråte da, hadde jeg nok prioritert å trøste baby først, og forklart toåringen at hun måtte vente bittelitt. Det blir de fort vant til som storesøsken, og litt venting er vel en del av hele "storesøster-pakka" tror jeg;) Smokk har jeg dessverre ingen tips om, siden her har lillesøster aldri tatt verken smokk eller flaske (og tro meg, jeg prøvde maaange forskjellige.. :/ Du kommer fort inn i din nye rolle som tobarnsmamma, tro meg, dette fikser du helt strålende!! Bare gi det noen dager til, og du kommer helt garantert til å føle deg tryggere i situasjonen for hver dag som går. Og som sagt; bæresjal er heeelt genialt med to små- jeg har ikke tall på hvor mange timer minsta har sovet så søtt oppi der, mens jeg har hentet/ levert største i barnehagen, vært på lekeplassen sammen eller her hjemme ved stell og matlaging=) Lykke til!!
UpsyDaisy Skrevet 8. juli 2011 #5 Skrevet 8. juli 2011 Hei! Jeg har sjømann, så kjenner meg så absolutt igjen;) I begynnelsen passet jeg alltid på at minsten ikke var sulten når jeg skulle stelle treåringen. Hvis minsten sov så hentet jeg ham bare hvis han begynte å gråte, ellers satt han i vippestolen på badet. Begynte han å hyle under stellet måtte jeg bare la han hyle til jeg var ferdig. Ble veldig stresset, men sånn måtte det bli. Når jeg sang nattasang for treåringen bar jeg minsten imens. Har måttet synge nattasang mens minsten har vrælt også... Ikke så koselig for treåringen stakar, men hva gjør man.. Nå er minsten tre måneder og alt er MYE lettere:) Legger han kl syv mens storebror ser barnetv, så er det hans tur halv åtte. Så det er håp;)
Lotta2010x2012 Skrevet 8. juli 2011 #6 Skrevet 8. juli 2011 Ingen erfaring mer to barn enda ihvertfall, men driver å prøver på nr. 2 nå. Men mei tai hadde jeg til lille gutt da han var liten, så det eller bæresjal er nok gull vært når man får en baby til i hus:) Var nyttig for meg å lese hva dere andre har erfart. Lykke til videre som tobarnsmor, det går nok strålende skal du se:)
Løvinna82 Skrevet 8. juli 2011 #7 Skrevet 8. juli 2011 jeg prøver alltid å sørge for at minsten er mett og god før legge tid tiln eldste mann, men hvis babyen er urolig og jeg er hjemme alene tar jeg med meg babyen op leggestunden til eldstemann. legger babyen på et teppe eller i en vippestol på badet mens jeg steller eldstemann. Ved sengen sitter begge to i fanget mitt mens vi leser bok, eldstemann sitter mer eller mindre på gulvet mellom beina mine liksom. Så legger eldstemann seg i sengen og jeg synger noen sanger etc. Fungerer veldig bra hos oss! Nå er babyen her i huset svært rolig av seg, så det er lite gråting. Hvis babyen bare hadde hylt og skreket så tror jeg at jeg kanskje hadde gjort unna bok lesingen tidligere på kvelden i stuen like før leggetid og stell, og så bare tatt et kjapt stell og påfølgende sangstund mens babyen fikk skrike for seg selv i stuen den lille stunda det tar. Jeg tror at storebror/søster opplever mange ganger i løpet av dagen at de må vente litt etc. Jeg har prøvd å gjøre leggestunden til eldstemann her til en prioritet for han, iallefall EN gang i døgnet storebror merker at jeg prioriterer han først. Jeg var mer stressa om morgenen i begynnelsen, men jeg sleit noe vanvittig mef ammingen og da var det vanskeli å time barnehagen. Ordnet seg bra etterhvert! Mitt tips er å senke ambisjonsnivået, tenk enkelt og praktisk.og husk at ALLE forstår om du blir fosinket eller kommer for tidlig til i denne tiden, og at om den største blir lagt til litt andre tider enn vanlig, så gjør det ingenting. Så kan du heller øke på med ambisjoner etterhvert som ting kommer på plass!
pingu-72 Skrevet 9. juli 2011 #8 Skrevet 9. juli 2011 Jeg er veldig enig med lykkelig &gla, omtrent sånn har vi gjort det også bæresjal har vært uvurderlig! Lykke til!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. juli 2011 #9 Skrevet 9. juli 2011 Jeg har to barn, 15 mnd imellom. De gangene pappaen ikke har vært hjemme på kveldstid (han jobber turnus), så har jeg bare tenkt at om rutinene sklir litt ut, så er det ingen krise. Sånn er det bare, og det vil komme seg. Det varierte hva jeg gjorde. Jeg kunne f.eks stelle eldstejenta og lese for henne, mens babyen lå ved siden av. Jeg sørget for at han hadde fått mat og tørr bleie før jeg begynte kveldstellet av eldste. Hvis babyen gråt intens ventet jeg med legginga til gråtingen var overstått, evt så la jeg henne bare i senga også måtte hun bare sovne selv. Hun skrek og hylte, men jeg tenker at når et "stort" barn gråter ved legging så er det noe annet enn når et nyfødt spedbarn gråter. Jeg velger å prioritere minsten. Men hvis det var mer som sutregråt, kunne jeg la han gråte litt på stua mens jeg sang og leste eventyr for eldstejenta. Etterhvert gikk dette veldig greit. Man må bare innstille seg på kaos, og at det blir litt gråt her og der. Rutinene kan brytes og du vil etterhvert finne din måte å gjøre det på. Jeg pleide også å ligge på en madrass på eldstejenta sitt rom og amme minsten, mens jeg sang for henne . Lykke til
soleia Skrevet 9. juli 2011 #10 Skrevet 9. juli 2011 Eg har vore heldig og fått ein roleg nr 2 baby 17 mnd etter første. Ho plar ligge på matte på badegolvet når eg steller eldste, og ho er med på synging før leggetid. På kjøkenet sit ho i vippestol under måltida. Av og til må eg gjere meg ferdig med den eine før eg kan ta den andre grinande ungen. Feks v/ stell og bleieskift. Det verste har vore dei kveldane når dei får tenner eller er sjuke, og begge grin/ropar på kvart sitt rom og mannen er ute. Heldigvis skjer ikkje dette ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå