Gå til innhold

Min datter på 6 år bader 1 gang i uka, eller skjeldnere.

Anbefalte innlegg

Hvorfor?

Jo forde hun nekter å dusje, men liker å bade, men da nekter hun jo og komme opp igjen da. Og så blir det stress forde hun bruker så lang tid, skal leke, så ender det opp med at jeg kjefter forde hun ikke hører etter, "truer" med at "hvis du ikke sammarbeider nå, da blir det ikke slik og slik i morra"......bla, bla bla.

Vi har ALDRIG tid til bading FØR barnehagen, og når det er kveld, nei da har vi ikke tid, for når barnetv er ferdig da er klokka masse, og det er snart legge tid.

Men hun er jo ikke skitten sånn sett, jeg vasker henne nedentil hver morgen og kveld, og annsikt og hender og sånn da.

Er det bare hos oss det er sånn?

Fortsetter under...

synes det var litt lite. Jenta mi bader minst 2-3 ganger i uka. Liker best rene barn!

Min kan også være vrien å få opp av vannet, må være bestemt. Hører hun ikke etter så kommer jeg og lemper henne opp. Bedre med en ren stabeis enn en møkkete stabeis!

Her nektes det også å dusje og her er barnet 2 år yngre enn hos deg. Barnet er aktivt og går i naturbhg og kunne ikke falle meg inn at han ikke skulle dusje i løpet av uken. Har badekar også og det er selvfølgelig mer stas men dusjing må til ihvertfall 2 ganger i uken. Foruten om generell vask da. Noe annet er udiskutabelt.

Du får be henne kutte ut barnetv om hun skal bade da. Hvis ikke får hun dusje før barnetv.

Annonse

1 gang i uka er ok. Skjeldnere enn det er litt...tja, uhygenisk med tanke på hårvask og døde hudceller.

Her i huset dusjer barna 1-2 ganger i uka og bader hver lørdag. Og hva så om badingen trekker litt ut? På søndag kan man sove lenge uansett;)

Er hun ikke skitten???? En 6-åring eller vel ute hver dag.......Klart de blir skitne nå i sommerhalvåret.....

BarneTV slutter halv 7. Hvor lang tid trenger du egentlig på å bade henne? Greit nok at hun ikke vil opp, men det er da du som bestemmer. Sett på alarm på telefon eller klokke som forteller henne når badestunden er over. Vil hun ikke opp, så tar du henne opp - du bestemmer! Etter en liten innkjøringsperiode vil hun nok skjønne poenget.

Og dusjing bør du lære henne å akseptere. Hun skal vel begynne på skolen nå, og hva da når de begynner med svømming?

Forhåpentligvis er svaret ja. Håper, og tror de fleste foreldre tar styringen og ikke lar 6-åringen bestemme slike ting. Noen kommer tidlig i puberteten og slike rutiner bør innarbeides. Kanksje ikke like gøy den dagen hun kommer hjem og er blitt mobbet?

Men herregud da damer! Det er da ikke unormalt for en seksåring å dusje/bade en gang i uka.

Min jente liker heller ikke å dusje, så jeg lokker henne med en slikkepinne eller noe, så gjør hun det likevel:) Og hun gjør det helt selv:)

Om jenta ikke bare sitter inne og er stillesittende er det lite med så sjelden dusjing/bading jo. Når jeg var på den alderen dusjet jeg jammen mye oftere. Nå tilbragte jo jeg mye tid i stallen da, men ellers var jeg jo en aktiv jente som ikke satt stille så mye. Såklart blir en skitten selv om en bare er 6 år.

Annonse

Tenker litt på hvordan håret lukter etter en uke? En aktiv 6 åring vil jo som regel svette litt og uvasket hår lukter ikke helt godt. Du må være obs så hun ikke får ord på seg for 'lukte'-barn er nådeløse .

En 6 åring kan man gjøre avtaler med. Hva med å bade før barne tv? Da må hun opp av karet hvis hun vil se tv. Ellers er jeg enig med mange over her, det er de voksne som setter regler og bestemmer. Og så likte jeg det med å tappe vannet. Det enkleste er ofte det beste:-)

Er sånn her også. Tenker mest på hud og helse jeg da. Sies jo at det ikke er bra å dusje for ofte. Regner med det blir mer enn nok når de blir 14 ;-)

Men skal sies at vi er nøye på renhold, vi vasker jo ungen ;-)

Vi bader 2 ganger i uka. Det er jo bare å dra ut proppen når vannet begynner å bli kaldere!

(Selv om det kan bli protester).

Har du prøvd å la ungen holde dusjen selv? Datteren min på 3 elsker å dusje når hun får holde den selv.

Ungene mine bader også "bare" en gang i uka. Jeg vasker ikke håret oftere selv heller.

Noen ganger dusjer de en gang i uka også men ellers blir det klutvask og hyppige bad i sjøen nå om sommeren. Det holder fint.

MIn sønn er 4, 5 år og må dusje ofte. Nå med et par lag med solkrem og skit fra sandkasse og annen utelek ser han ikke ut;)

Han får bare hyle og vræle. Det er jeg som bestemmer.

Da min eldste sønn var ca 6 år måtte han tvinges inn i dusjen. Han hatet det.

Mine gutter på 3 og 5 år er som din datter, men om vi har dårlig tid så må de dusje likevell. De får rett og slett ikke bestemme det selv.

Og når de bader, tapper jeg ut vannet når jeg syns de har badet lenge nok (ca. 30 min.). De bader/dusjer 3 ganger i uka eller flere ganger ved behov. Jeg syns iallefall ikke håret lukter så godt hvis det ikke har blitt vasket på noen dager.... De er jo veldig aktive ,så de blir jo svette.

Også, lurer jeg på... Syns folk att ett bad i sjøen erstatter bad /dusj? Jeg dusjer ALLTID barna etter vi har vært og badet i sjøen. Det er jo faktisk saltvann.

Siterer 09.24: "Noen ganger dusjer de en gang i uka også men ellers blir det klutvask og hyppige bad i sjøen nå om sommeren. Det holder fint."

Nei, min datter liker verken å pusse tenner eller å dusje, men hun må da gjøre det likevel. Her er det faktisk vi foreldre som bestemmer. Skjønner virkelig ikke hvordan det kan holde å dusje/bade en gang i uka. Datteren min på 3 år går i barnehage, og de er ute og leker hver dag. Når hun kommer hjem er hun full av sand, og seig av svette og evt solkrem.

Jeg er frisør. Dette med at det er uhygienisk å vaske håret på en 6 åring en gang i uken, er bare tull! Små barn har ikke samme svetteproduksjon som oss voksne! Det er bare bra for hodebunn og hår at det ikke vaskes oftere!

Ellers går det Ann å vaske ett barn med klut, såpe og varmt vann!

Ja kjempehygienisk med sand, saltvann, solkrem, snørr, matrester osv i håret.........

Smører dere ikke ungene med solkrem nå om sommeren? Er det fysisk filter, så bør dette vaskes av hver dag....

Sitter ikke ungene i sandkassa eller klatrere i trærne osv? Klart de blir skitne!!!!

Jenta mi er jo ute, men hun er skjelden sååå svett.

Og skitne hender og annsikt vaskes hver dag.

Håret lukter IKKE etter en uke.

Solkrem bruker vi ikke så mye av i grunnen, hun er brun og fin, og får litt solkrem dersom vi skal være mye ute i sola, men hittill har det ikke vert mange dager med sol i sommer da.

Jo jeg som bestemmer, men det er så kjipt å lage ett helvete hver gang.

Men nå, nå skal hun ned i dusjen!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...