Gå til innhold

Hva er det med svigermødre?

saiva

Anbefalte innlegg

Jeg føler at det nesten er mer regelen enn unntaket at kvinner har et dårlig forhold til svigermor. Og omvendt. Hvorfor? Av alle mine vennepar kommer jeg i farta bare på to som liker hverandres svigerforeldre, i tillegg til meg og min kjære. Jeg har møtt mange av mine venninners såkalte svigermonstre, noen av svigermonstrene har jeg kjent vel så lenge som mine venninner, og klarer bare ikke skjønne hvorfor de mener at disse søte damene er så forferdelige?

Ja, det finnes jo svigermødre som faktisk ER helt grusomme, men ofte føler jeg at mange skal fordeie alt en svigermor gjør til feil, irriterende eller egoistisk. Veldig ofte har de da vitterlig bare lyst til å hjelpe til, er det virkelig noe å bli så forbanna over?

Innser også at det kan være lett for meg å si, da jeg har, ikke bare en fantastisk svigermor jeg er veldig glad i, men en stor, (svigers er skilt, så mye ste-ditt og ste-datt i tillegg) herlig svigerfamilie. Har enda til gode å møte et svigerfamiliemedlem jeg ikke har likt.

Svigermødre er kanskje et litt gjennomdiskutert tema, men jeg føler litt at dette alltid er en negativ debatt. Er det andre enn meg her som faktisk har en flott svigermor?

.. og er det noen som kan innrømme at de av og til kanskje overdriver svigermors idioti? (fått min egen søster til å innrømme dette, og VET at hun ikke er den eneste!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermor er så som så, hun har nok aldri tilgitt meg for at jeg "stjal" sønnen hennes. Hun godtar ikke at jeg stiller krav til samboeren min, og forventer at han gjør sin del av det som skal gjøres.

Svigerfar kan til tider være en sær mann, men god som gull. Noen ganger litt FOR god. Litt dumsnill kanskje, fordi han fremdeles skjemmer ut sønnen sin, men som den håpløse sønnen de har oppfostret, er det godt for meg å ha svigerfar å støtte meg til om det er noe jeg trenger hjelp til. Han er en mann som man må være venn med, har vært uvenn med ham, og det var ikke noen hyggelig opplevelse.

Jeg ville ikke byttet ut svigerforeldrene mine, men holder jeg svigermor bare litt på avstand, så går det helt fint. Hun blir jevnt og trutt sur på meg, men det får være opp til henne.

Svarte tråden pga svigerfar, -han er god som gull, og ungene våre -ja, jeg tror faktisk det er han av besteforeldrene de liker best.... (de har alle 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fantastisk svigermor :) Er utrolig glad i henne faktisk!

Syns synd på de som har en såkaldt svigermonster, for jeg tviler ikke på at de finnes også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et greit forhold til svigermor.

Men etter at sambo mistet søsteren sin 17.mai i år, og samtidig en svigersøster (ulykka i Vadsø...), har vi kommet nærmere hverandre. Vi er oftere på besøk hos dem, og omvendt. Vi prater masse på facebook og telefon.

Trist at det måtte skje på denne måten, men jeg er glad for at vi har fått et skikkelig godt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfamilien min er fantastisk. Jeg møtte mannen min via søstera hans og familien før jeg ble sammen med han. Men det er en veldig sammenknyttet familie jeg har kommet i, og heldigvis valgte de å ta meg inn i det, selv om mange sammenknyttede familier gjerne velger å støte ut de nye så de ikke kan "ødelegge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flott svigerfamilie. min svigermor er den beste jeg noensinne kunne ha fått, og det samme mer resten av familien til min samboer. De er herlige allemann! Jeg som kommer fra en splittet familie hvor alle hater hverandre, føler endelig at jeg har en famile. Og vi kan kose oss sammen uten å snakke dritt om alt og alle. fredelig rett og slett. <3 Jeg er så glad i min "nye" familie at jeg vil gjøre alt for de, på samme måte som jeg føler de gjør alt de kan for meg.

Når jeg ble operert å lå hjemme i 2 uker, var det ingen fra min familie som kom på besøk. Men min svigerfamilie stilte opp for meg, noe som betyr så mye <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har g en svigermor som bare er fantastisk :-) Kan ringe å snakke me ho om absolutt alt ho tar aldri parti vist det er noe sønnen hennes gjer. Var en periode han var veldig ego å tenkte kun på seg selv å drikke me venner. Da ga svigermor besje nå sette du ned foten å sier han må skjerpe seg ellers går du for slik kan ikke holde på når han har familie. Å ho sier titt å ofte at ho er glad han traff meg å slo seg til ro,for da viste ho kan begynte å finne rett vei i livet. Får alltid en klem når vi kommer å når vi går voksne som små. Får blomster av ho å andre små ting til tider. Har helst bedre kontakt med ho en min egen mor. :-) Kunne ikke vore mer glad for den svigermora eg har fått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har også et godt forhold til min svigermor, og svigerfar.

Det samme har mannen min til sine svigerforeldre. Og vi er utrolig takknemlige for at vi trives med hverandres foreldre. Det går nesten ikke en uke uten at vi er på besøk hos foreldrene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et godt forhold til dvigermor nå.men når nr 1 ble født følte jeg at hun tok over litt.

kansje det ligger enn slags "bitterhet" i at de er en sønn og ikke en datter.tror det er stort for alle mødre at dattra deres skal ha barn.da har det så mye å tilby,kansje det er det svigermor vil.men bare at det blir litt feil og masete....

svigermora mi fikk beskjed om at jeg spør når jeg lurer på noe,ellers kan du ha meningene dine for deg selv.etter det har vi hatt ett bra forhold.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad i svigermor og synes hun er en super dame! Kommer nok bedre overens med henne enn min egen mor, som jeg havner i krangel med støtt og stadig fordi hun alltid klager og syter på ting jeg gjør/ikke gjør. Mamma er mer perfeksjonist, noe jeg ikke går sammen med for jeg er litt vimsete og et rotehue til tider, mens svigermor er en litt mer vimsete dame med barnslig humor! Og det liker vi! ;)

Svigerfar har jeg aldri møtt siden sambo ikke har hatt noe særlig kontakt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er faktisk ikke riktig skrudd sammen og har en rekke problemer, ingen overdrivelse. Har prøvd hardt i 7 år men nå har jeg gitt opp, mannen har også et dårlig forhold til sin mor, mye som henger igjen fra oppvekst..

Med det sagt synes jeg at det er veldig trist, skulle ønske ting var anderledes, og synes dere med et godt forhold til svigermor er kjempe heldige!! Sikkert folk som overdriver og sikkert nok av vanskelige svigerdøtre også, men for noen er dette et reelt problem:-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig hyggelig svigermor og svigerfar, og svigerinne og svoger. De er oppegående og hyggelige. Jeg klager ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Min svigermor er til tider grusom.. eller kanskje ikke grusom men slitsom..

Uansett hva jeg og min samboer bestemmer oss for er hun negativ. Når vi ville kjøpe hus mente hun at vi ikke kunne det fordi jeg ikke har noen utdannelse enda (er bare 20 år) og når det er snakk på barn må jeg også ha en utdannelse først OG her om dagen fortalte samboeren at vi har satt dato for bryllupet vårt neste sommer(vi har vært sammen snart 3 år) og fikk beskjed om at det var jo ett stort steg, hadde vi penger til dette og hun hadde håpt at jeg hadde en utdannelse først. Blir Gal, jeg forstår at det er greit med en utdannelse før barn og hus men før bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig godt forhold til min svigermor, men det har kanskje noe med at min egen mamma døde da jeg var ung så jeg trenger henne mer. Misforst meg rett, men livet er ikke det samme uten en mamma - og min svigermor stiller opp for meg som at hun skulle vært det. Hun setter til og med pris på at jeg setter sønnen hennes litt på plass når han trenger det;)

Til deg 02.22. Kan du ikke prøve å snakke med svigermoren din og fortelle hvordan du føler det når hun sier ting som sårer deg? Hun mener det helt sikkert ikke vondt, men prøver vel kanskje å være fornuftig for dere... Tok hun selv utdannelse først? Kanskje hun har endel erfaringer som gjør at dette er viktig for henne. Sier ikke at hun har rett, men hun har vel ikke helt feil heller?

Uansett så håper jeg dere får et fantastisk bryllup neste år, og et langt lykkelig liv sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermora mi er en pirayamamma - hun tåler ikke at sønnen elsker en annen kvinne enn henne - hun tåler ikke å ikke ha fullt innsyn i hans liv - hun tåler ikke at jeg ikke smører på brødskivene hans hver dag, klipper tåneglene hans når det trengs og i det hele tatt varter han opp slik hun selv har gjort i alle år - hun har skapt en tilnærmet tafatt mann som jeg har fått god skikk på de årene vi har vært sammen og det er klart en pirayamamma liker jo ikke det. Hun mister jo makten og oversikten mer og mer.

Jeg blir gal av henne. Og jeg er riiiimelig sikker på at hun ikke er så begeistret for meg heller, jeg mener, jeg er jo ikke mora til samboern min så det er ingenting jeg kan gjøre riktig. Slarvete er hun også - snakker dritt om alle rundt om på bygda, hun har til og med rykte på seg her, folk advarer mot henne, at hun er farlig. Aldri fortell henne noe og ikke la henne komme inn å livet ditt om du ikke vil ha alt pluss mere til smurt ut på bygda innen 3 dager.

Jeg har to langvarige forhold bak meg og begge de svigermødrene ble som reservemødre for meg, jeg har kontakt med begge den dag i dag, spesielt hun ene. Jeg har aldri opplevd makan jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også så negativ, jeg tør ikke gifte meg med samboeren min og vi er sammen på 5. året jeg fordi hun kommer garantert til å ødelegge det med sin negativitet og særlig alt maset om pengene det koster. Jeg bare vet hun ville ødelagt all glede så jeg gifter meg ikke før etter ungen er poppet ut og jeg har fått jobbet meg opp en anstendig sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

De kjipe svigermødrene er de som ikke har klart å klippe navlestrengen til sønnen sin og hater alle hunkjønn som nærmer seg gullgutten deres, for i hans liv skal det bare være en drømmekvinne, en superkvinne, en kvinne han elsker - mamma.

Jeg har alltid hatt et godt forhold til mine svigermødre, men hun siste her er sannelig et stykke arbeid om jeg kan få lov til å si det. Mannen er forøvrig helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O7.03 Hun har vel utdannelse, men gikk hjemme 7 år med sine unger så føler ikke at hun egentlig hun har noe med det å gjøre, og selv om de gjorde det på en måte så er jo ikke det sånn fasiten for vårt forhold burde være. Altså jeg tar gjerne imot råd ifra svigermor, hun er en smart kvinner altså men helst når jeg spørr om råd eller tips... Hun har absolutt ikke helt feil, men samtidig så syns jeg det er mitt og samboeren sitt valg siden vi ikke ber dem om hjelp til penger osv.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...