Gå til innhold

Hvorfor blir så utrolig mange babyer tatt med vakum??

Anbefalte innlegg

hmm, vakuum er ihvertfall ikke noe man får frivillig, og kunne jeg valgt hadde jeg IKKE valgt det for å si det sånn.. jeg måtte ha det fordi pressriene stoppet opp etter å ha prøvd å trykke han ut i nesten3 timer... han satt fast og selv med vakuum tok det tid å få han ut, så neei, latskap er det nok ikke, men ser jo at enkelte bare vil provosere her. missunner virkelig de som trykker i 30 minutter så er ungen der, for det tor jeg er myye bedre ;)

Fortsetter under...

Er det så "utrolig mange" babyer som blir forløst med vakum da? Hvilke tall baserer du deg på?

Ellers kan jeg svare for meg selv. Har to barn - første ble forløst med vakum, mens den andre ikke. Var i like "dårlig" form ved begge fødslene (mao overvektig).

Med første jenta starta aldri pressriene skikkelig, men jeg fikk beskjed om å starte pressinga når jeg hadde full åpning. Så jeg gjorde, og etter 1 time var barnet enda ikke ute. På mitt sjukehus er det standard prosedyre å sette igang tiltak dersom barnet ikke er ute etter 1 time med pressrier, dette for å unngå fødselsskader. Jeg kunne nok pressa ei stund til, og kanskje fått barnet ut på egenhånd, men jordmora og legen mente at vakum var nødvendig pga tiden dette allerede hadde tatt. Barnet lå visstnok litt skeivt med hodet i fødselskanalen også.

Med andre jenta hadde jeg skikkelige pressrier, og hadde henne ute etter 20-30 min.

Så for å svare på "spørsmålet" ditt:

1. Overvekt og edidural kan øke risikoen for vakum o.l., men det er ingen automatikk i dette.

2. Alle fødsler er ikke like - selv om man virker å være bygd for å føde under første fødsel, kan ting være veldig anderledes i neste, eller omvendt.

3. Nei, vi som føder ved hjelp av vakum o.l. er ikke late, men vi følger selvsagt de anbefalingene som jordmor/lege gir mtp hva som bør gjøres av inngrep o.l.

4. Å føde ved hjelp av vakum er mye vondere, kan gi større skader nedentil og er en større belastning for barnet, enn vanlig fødsel. Dette er mao ikke noe noen ville valgt for enkelhets skyld.

Min sønn kom til verden med tang, etter to mislykkede vakumforsøk.

Grunnen var at han ikke kom seg langt nok ned i bekkenet og hadde dårlig hjertelyd og misfarget fostervann. Hadde ingenting med meg å gjøre.

Jeg vil bare legge til en annen vri på det. Jeg er slank (nesten for tynn) Veide 70 kg den dagen jeg fødte eldstemann (hadde gått opp 20) og veide 65 den dagen jeg fødte minste (hadde også gått opp 20)

Med min eldste holdt jeg på i 24 timer fra første ri. Jeg var hjemme i 22 av timene og hadde pressrier da jeg kom inn. Han ble født halvannen time etterpå. Jeg hadde pressrier hele tida (men med et par tre minutters mellomrom og de var ikke så sterke. Vondt var det ja og jeg presset så godt jeg kunne. Til slutt måtte de klippe for å få han ut. Det var herlig. Vakuum ble ikke brukt. Han var 3600kg og 51 lang.

Med mini holdt jeg på 14 timer, var på sjukehuset hele tida fordi jeg skulle ha antibiotika under fødsel da jeg fikk påvist Betahemolytiske Streptokokker gruppe B etter førstemann. De tok vannet, og jeg gikk og gikk for å få riene skikkelig igang. De ga meg riefremkallende for å få fortgang. Også med mini måtte jeg til slutt klippe etter å ha holdt på en stund med pressrier. Det og var godt, da kom hun. Men ingen vakuum her heller. Hun var 4100 og 52 lang.

Dette var fødsler uten noen form for annen bedøvelse eller smertestillende. Men kroppen min kjempet lenge med dem begge to og de sa etter andre fødsel at min kropp er slik at den bruker helst mange mange timer på å få igang riene og at uten sykehushjelp ville jeg nok kanskje ikke klart å føde. Det hadde ingenting med latskap å gjøre, men ikke alle kropper er like sterke og ikke alle har like god plass der ungene skal ut.

Det er flott at vi som føder kan føle oss trygge på at vi får hjelp:)

Hun venninna di hørtes litt tafatt ut......

Uansett, unger blir tatt med vakuum hvis f.eks de begynner å bli svake og de må få de ut fort. Ofte så ender igangsatte fødsel med vakuum. Min gjorde det. Og som du ser så var det ikke fordi jeg ikke orket å presse. Endte med at de diskuterte haste KS eller vakuum.

Så ikke vær så rask på avtrekkeren HI bare fordi du fikk en idiotisk kommentar fra venninna di.

sønnen min satt fast over spina. Dro hodet ned under spina og resten gjorde jeg. Det er skjelden at 2.gangsfødene må få hjelp av vakum. Er rett å slett fordi det kan være litt trangt oppi bekkenet. For å redusere tidsforløpet eller om barnet blir stresset så bruker de vakum for å hjelpe til.

Tviler sterkt på at legene bruker vakum fordi mor er lat. Haha

Annonse

Haha... Jeg tror virkelig de fleste gjør sitt beste under fødsel - har hørt mange si at de på et punkt følte at "Nei du, DETTE vil jeg ikke mer!", men ikke noen som rett og slett ga blaffen i å forsøke ;)

Igangsatt fødsel, kjempesterke rier, laaaaang åpningsfase, epidural, tvillinger, lam fra livet og ned, ingen pressrier, umulig å få ut barna etter 1 time med pressing, vil ikke ta ks=vakum

Kortversjonen av min første fødsel;(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...