Gå til innhold

Hvorfor blir så utrolig mange babyer tatt med vakum??

Anbefalte innlegg

Jeg synes "alle" forteller om fødsler med vakum og klipping og det som verre er. Jeg skjønner det hvis babyen stanger e.l. Men siterer ei venninne av meg "Kroppen min presset ikke noenting, jeg måtte gjøre det selv og det orket jeg ikke for det var så vondt". Hallo.. Ja det er en god ting å ha pressrier når man skal presse, men det gjør satans vondt når man presser likevel!

Er det latskap eller er det virkelig så mange som ikke er bygd for å føde?

Fortsetter under...

Det har ikke noe med latskap å gjøre. Det er alltid en god grunn før de går til det skritt. Fødselen kan ha drøyd lenge og ungen står og stanger, Pulsen kan plutselig gå mye ned på babyen og da kan det hende litt hjelp trengs. Ikke uttal deg om slike ting om du ikke er utdannet eller faktisk vet noe om det. Om man får epidural så kjenner man ikke mye pressrier og da må faktisk kroppen gjøre mye av jobben selv. Jordmor måtte si fra til meg hver gang jeg skulle presse. Riene var der, men jeg kjente aldri presset. Jeg slapp vakum.

Alltid en god grunn? Ja selvfølgelig er det en god grunn også hvis dama ikke orker å presse ut ungen. Ellers dør den jo.

Ikke uttale meg om slike ting om du ikke er utdannet eller faktisk vet noe om det? Jeg stiller et spørsmål på et debattforum. Haha, for øvrig er det MANGE som må slutte å uttale seg om MYE hvis man må være utdannet for å stille spørsmål innenfor temaet.

Og jo, man må presse selv om man får epidural. Kroppen støter ikke ut ungen selv av den grunn.

Annonse

Så klart må man presse, men det stod at man ikke alltid KJENNER PRESSRIENE! Har du prøvd å presse ut en baby uten å kjenne at kroppen hjelper til? For meg var det nesten umulig og måtte ha hjelp siden pulsen sank fort siden jeg brukte så lang tid

Norske damer, og sikkert også menn, tror at fødsler er så udramatisk. At fordi det er en så naturlig ting å føde, så bør man ikke trenge hjelpemidler som vakum og slikt.

Fakta er at fødsler ER superdramatisk.Det ER mange som ikke er bygd for å føde.

Bare se til land der kvinner ikke får medisinsk fødselshjelp. De dauer som fluer under og etter fødselen. Noe de også gjorde her i landet før moderne medisin ble tatt i bruk.

Jeg vil tro at vakum, som annen hjelp fødende kvinner får her i Norge, er en medvirkende årsak til at nesten ingen kvinner dør under fødsel her til lands, og at tallet på dødfødsler er lavt.

Så sånn sett heier jeg på vakum.

Ok, jeg skjønner HI er ute etter å provosere dem som har blitt forløst ved hjelp av vakum...

Men nå er det ennå slik at dette er noe de gjør fordi ungen faktisk ikke kommer av seg selv.

Livmora er en muskel som trenger energi for å jobbe. Om du har lagt med rier i et døgn er det ikke sikkert den har energi nok til å gjøre jobben sin. Og det er ikke slik at en kvinne klarer å trykke ut ungen bare på pure viljen... Livmora må hjelpe til...

Det er det som ofte skjer, i tillegg til at ingen står fast for høyt oppe, fosterlyden blir dårligere osv

Det som skjer i dag kontra for 70-100 år siden er at disse babyene og mødrene overlever. Det gjorde dem ikke før.

Å hjelpe meg:)

Latskap å ville ha barnet ut med vakum?

Jeg skjønner at du ikke har født med vakum før for da hadde du forstått att enhver kvinne ville ha presset seg i filler får å slippe vakum. Vet du hvor jævlig vondt det er eller? har du sett den vakum tingen? Tror du noen virkelig tenker...nei..dette gidder jeg ikke, kan du ikke dytte den vakumgreia lang inn i meg og fest den på hodet til babyen min. For jeg orker ikke presse mer skjønner du..

HerrEEEEgud ass

Jaja, latskap, nå har jeg hørt det også.. Tydeligvis ute for å provosere ja..

Klarte ikke å presse for hadde ikke pressrier. Presset så masse jeg bare klarte, men hjalp ikke en dritt. Plutselig hadde lillegull lav fosterlyd, så da måtte han bare ut i en fei. Ble tang da, men ikke noen morsom opplevelse akkurat.

Men lett å komme med drittkommentarer når en selv har hatt en lett fødsel..

HI er helt klart ute etter å provosere ja. Kan umulig ha ligget der som fødende med masse leger rundt deg som lurer på hva neste trinn blir. I det de hentet vakumdingsen bestemte jeg og jordmor at her skulle det presses som fa*n og da kom ho plutselig etter en 40 timers turn. Jordmor sa da jeg skulle være veldig glad jeg slapp tang/vakum.

Nå er det vel ikke den som føder som velger dette selv? Høres sånn ut på HI.. Det er vel lege/jordmor som bestemmer at her må ungen ut, å det kjapt!

Jeg fikk hvertfall ikke velge det selv! Men jeg er glad de gjorde det, for jeg vet ikke hvordan det hadde gått om de ikke bestemte seg for det til slutt. Da hadde jeg hatt pressrier i 4,5 timer! Men babyen min kom ikke helt ned. Grunnen til det var at han var stjernekikker, men det fant de ikke ut før helt på slutten. Jeg var kjempeutslitt etter 20 timer. Så glad de gjorde som de gjorde. Jeg regner med at de vet hva de gjør, å når de burde gjøre det.

Dessuten.. Har du virkelig sett et slikt vakuum? Legen måtte sette det på plass 2 ganger hos meg. Det var helt for jævlig vondt. Lillemann hadde også vondt stakar.. Skikkelig blå på hodet og skrubbsår.

Annonse

Kan kun svare for meg selv og min fødsel. Hadde en rimelig rask fødsel, babyen var ute 5 timer etter at jeg kjente første svake tegn til rie.

Det som skjedde hos meg var at når jeg hadde 9 cm åpning fikk jeg beskjed om å presse (hadde ikke antydning til pressrier enda) siden babyens lå høyt oppe og hjerterytmen sank. Hjerterytmen til småen sank vist ganske så mye for plutselig ble rommet fullt av folk. Hadde 2 jordmødre, barnelege, lege og 2 som jeg ikke vet hva var på rommet. 2 ulike sugekopper ble brukt før den satt og babyen ble trukket ut i løpet av 3 pressrier. Jeg ble klippet og revnet i tillegg i alle retninger. Småen kom ut med en stor kul på hodet. Ja, naturligvis ble dette gjort fordi jeg var lat eller fordi jeg bare hadde lyst :-p

Feks. fordi mange får epidural, som i mange tilfeller stopper riene fra å være like effektive som uten epidural. Man kan også oppleve å ikke ha pressrier pga dette, noe som gjør det vanskelig å presse ut barnet.

00.12, tror nok det stemmer ja... Jo flere inngrep i fødselsforløpet jo større sjangse er det for at baby blir tatt med vakum eller tang.. Folk er jo livredde for den smerten det er å føde og setter seg derfor desverre ofte i en posisjon som bare gjør ting verre for både mor og barn med å ta imot absolutt alt som tilbys... Feiginger er dere (-;

Jeg kan bare svare for meg selv, men hos meg virket epiduralen slik at jeg ikke kjente noe til pressriene, INGENTING! Jeg presset bare fordi jordmora sa jeg skulle gjøre det. Det blir som å prøve å bæsje når du overhode ikke må bæsje.

Etter ei stund, fikk jeg feber og babyen hadde truende fosterasfyksi (tilstand hvor et foster får for lite oksygen, og dernest, som et resultat av dette, får forandringer i blodets pH (surhetsgrad) og innhold av karbondioksid og bikarbonat.) Og hun MÅTTE ut.

Jeg skal love deg at vakuum er ingen lett utvei. Du MÅ klippes, og stingene etterpå gjør mye vondere enn når man revner naturlig.

Det gikk bra med både mor og barn i min situasjon.

Selv om jeg reagerte slik på epiduralen første gangen, så skremte det meg ikke fra å få epidural andre gangen. Og denne gangen gikk det KJEMPEFINT, og jeg kjente pressriene, så den satt anderledes. Og presset henne ut helt av meg selv:)))

Vakuum blir ofte brukt når babyen er stresset og må fort ut, da har msn ikke tid til å vente. Jeg kjenner rundt ti personer som hat hatt vakuum, ingen brukte epidural. Kunne sagt mye mer, men slike tråder er vel ment å provosere med sitt "kroppen er skap til det, slutt å syte". Gidder ikke bruke mer energi på det (er jo litt lat, babyen min ble tatt med vakuum ;)

Begge mine jenter ble tatt med vakum. Den første fordi hun var stjernekikker, i tillegg var hun 38 cm rundt hodet, noe som er ganske stort faktisk. Vakum benyttes pga at barnet må fort ut, pga dårlig fosterlyd. Når man har ligget og presset en viss tid( finnes faktisk en grense for hvor lenge man skal presse før babyen burde være ute), så prøves gjerne vakum. Min andre datter lå med ansiktet ned, og hadde litt mindre hodeomkrets, men måtte også tas med vakum. Dette var en bedre opplevelse for meg enn første gangen( som var helt jævlig), men på den annen side er det bedre å få ungen fort ut.

Jeg skjønner at HI er ute etter å provosere her, og du har tydligvis vært heldig som har sluppet dette. Hvis du mener at vi er late, så kan du jo snakke litt med en jordmor eller en lege, som kan fortelle deg litt om bakgrunnen for hvorfor noen blir tatt med vakum eller tang. I tillegg regner jeg med at du selv aldri har brukt epidural. Jeg har aldri gjort det, blir jo det samme som at jeg skulle "mobbe" de som vil ha det under sine fødsler. Alle fødsler er forskjellige, alle kvinner er forskjellige. Det som er viktig er vel at ungen kommer ut frisk og rask, og at mor får en fin opplevelse å tenke tilbake på!!!!!

Da er jeg skikkelig lat! Vakum med første og keisersnitt med andre! Jeg bare gidder ikke føde, skjønner du HI !!

Måtte ha vakum med første pga langsom fremgang og omtrent stopp i pressriene etter 1 times pressing. Han måtte ut da!

Nå venter jeg tredjemann. Får se om jeg gidder å gjøre en innsats;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...