Gå til innhold

Er det virkelig sant at det er unormalt at barn over 3 år trasser??

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 3,5 år, blir 4 år i oktober, som trasser, surtrer og har noen raseriutbrudd man bare kan bli fasinert av å se på (forstå meg rett). Han kan også være kjempe grei, altså...men akkurat nå har han en "dårlig" periode.

Han får de beste skussmål fra barnehagen, fra besteforeldre når han er der på besøk etc....men hjemme kan han virkelig ta det helt ut. Snakket med ei venninne som forteller at det er høyst unormalt at et barn på snart 4 år trasser....hennes datter trasset da hun var mellom 2 og 3 år, og "alle" andre barn hun kjenner var ferdig med trassing da de passerte 3 år ++.

Blir jo kjempe sårbar og bekymra, så jeg spør litt her inne....

Fortsetter under...

ferdig med å trasse da de passerte 3? oj da kjenner jeg flere unormale unger som trasser for å prøve å strekke grensene til foreldrene gitt...trodde det var ganske normalt jeg, men tar kanskje feil?

Jeg har en på 4,5 år og jeg vil jo påstå at han trasser enda. Så spørs det jo hva en legger i trass da? Om en legger i at barna ikke hører etter, prøver deg ut osv trasser barn hele livet. Jeg vet ihvertfall ikke om noen barn som gjør alt foreldrene sier og som aldri maser og aldri blir sur når de ikke får viljen sin;)

Annonse

uff jeg blei faktisk litt letta over å lese det her... har en som blir 4 i slutten av juli nå og han er helt ute av kontroll av og til og kjenner meg sååå igjen i det HI skriver. har faktisk vært inne på tanken at det er noe galt med han...

så om det er noen trøst så er du ikke alene om å ha barn som trasser voldsomt i den alderen:)

En av mine barn som snart er 6 år har fortsatt noen sterke raseriutbrudd. Ikke så ofte som før, men de er der.

Ungene trasser av og på helt til de er voksne. Og noen voksne gjør det enda.

Har venninnen din kun ett barn og begrenset kunnskap om barn?

Min jente på 3,5 år var igjennom en periode fra 2-2,5 års alder omtrent med det jeg kaller TRASS. Hun bælja og skreik, kasta alt mulig i gulvet og sutret og ulte.

Dette gikk etterhvert over, men med edt mener jeg ikke at hun ble en engel som gjør alt vi sier uten å mukke. Men fra rundt 3 års alderen så begynte hun mer å diskutere og argumentere istedenfor å trampe og skrike. Hun er lurere og har funnet bedre teknikker, men hun har like mye egen vilje og meninger som før!

Annonse

Jeg har ei på 4,5 og nå begynner de verste raserianallene å gå over. Hun får fortsatt raserianfall av og til, men de varer ikke så lenge. Jeg synes ikke det er normalt at en 5-6 åring kaster seg på gulvet og hyler og skriker når de ikke får viljen sin, slik en 2-3 åring kan gjøre. Men trass, det kan de da ha:-) Jeg synes nesten det er en verre form for trass når de finner ut at de kan svare tilbake og være frekke - det gjør nemlig min datter nå....Men også det er en periode de skal gjennom:-)

Har også en på 4,5 år som trasser enda. Syns det hele tiden endrer seg, og han legger seg jo klart ikke ned på gulvet og er helt rabiat, MEN han er begynt svare frekt. Tester meg ut på nye områder til stadighet, og kommer stadig med nye ting han har lært fra andre osv. Merker nabobarna i den alderen lyver mye så snart begynner vel han også.

Selv om han ikke legger seg ned og de verste raseriutbruddene har gitt seg(for denne gang?), så tror jeg nok han føler hele verden går imot han når han får "nei" til noe. Han har bare andre måter å utrykke det på nå;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...