Gå til innhold

Dere som kan bake gluten- og laktosefritt. Kakehjelp anyone?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min nydelige farmor blir sytti og jeg skal bake kake til henne. Hun tåler ikke gluten eller melk.

Vil bake denne sjokoladekaken:

125 gr margarin

250 gr sukker

5 egg

125 gr hvetemel

2 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker

1 pl kokesjokolade

Glasur

100 gr margarin

5 dl melis

3 ss sterk kaffe

1,5 ss kakao

3 ts vaniljesukker

Kan jeg bare bruke margarin uten melk og salt, glutenfri lys melblanding i stedet for hvetemel og kokesjokolade for allergikere uten melk.

Er det bare å erstatte slik, eller vil ikke kaken bli smakende likt da?

Fortsetter under...

Det går nok greit å bytte ut de ingrediensene, du har iallfall funnet helt fine erstattere. av glutenfritt mel bør du bruke finax (det på "melkekartong") da dette smaker best i rører.

MEN du kan gjør det enda enklere også. Toro langpannesjokolade er både gluten og laktosefri. Så hvis du baker denne med olje blir den utrolig saftig og god. Bruker bare denne vi.

Takk for svar :)

Hvor får jeg tak i finax?

Jeg har lyst til å lage den fra bunnen av. For å "vise innsatsen". Sikkert litt latterlig, men slik er det nå en gang :)

Har laget MMF til å ha oppå. Vet du om dette er "godkjent" gluten/laktose fritt (marsmallows, delfiafett og melis)? Kom ikke til å tenke på denne marsmallowsen før nå.

Du tror det går i orden med toro-mel-mixen, eller vil det ikke bli søtt eller fint nok?

Det er gluten som er mitt fagområde, så aner ikke om mersmellows og delfiafett er laktosefritt, det må du nesten lese på pakkene.

Går sikkert greit å bake med Toro mel.mixen, men selv bruker jeg aldri denne da jeg ikke synes den smaker godt til alt.

Finax-melet bruer vi i alle rører, har jeg sett det i de fleste store dagligvarer som Obs om Meny.

Skal du senere bake faste deiger er Semper best. det oppfører seg likest vanlig mel (men resultatet skal være mer klissete enn vanlig).

Semper er små røde kartonger på 500g som også finnes i de fleste store dagligvarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...