Gå til innhold

ferdig med bachlergrad i juni 2012,termin februar 2012...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips,innspill eller har vært i samme situasjon?jeg har termin 22.februar, og skal levere bachleroppgave den 29.februar...hvis alt går etter planen skal dette gå fint. Jeg blir da ferdig med studiet i juni. Men hva er egentlig lønnsomt og mest praktisk her. Jeg vil mest sannsynlig stå uten jobb fra sommeren av da jeg har en liten baby og ta vare på...samboeren min er nettopp blitt uføretrygdet...

Fortsetter under...

Du er vel egentlig i den situasjonen jeg lurer på om jeg skal komme meg inn i :P hehe.. Jeg går førskolelærer, ferdig med 2 året nå. Har lyst til å bli gravid i oktober-november-desember. Slik at jeg rekker å fullføre skolen før babyen evt kommer.

Jeg lurer på om det lønner seg å søke et studie til ? slik at man får permisjon og dermed fullt fødselsstipend. Det får man vel ikke om man har endt utdanningen ? Om man søker et nytt studie som man takker ja til i juli og tar permisjon fra i august, vil man få penger i 12 mnd etter fødsel. (Usikker på hvordan det blir da du har termin i februar ?)

Om du ikke har jobbet noe fra før og tar permisjon fra ett fulltidsstudie vil du få fullt fødselsstipend (8500,- i mnd) og engangsstønad (ca. 36.000,- )

jeg har også fundert på om det kan være et alternativ å søke et nytt studium fra høsten igjen...men da får vi sikkert bare støtte til høstsemesteret tenker jeg...ei vennine av meg sa at det kunne være lurt å ta permisjon fra januar av, og få penger av lånekassa i et år, for å så ta det siste semesteret året etter...syns det høres så tungvindt ut egentlig...har jo bare noen mnd igjen av studiet når ungen kommer,litt kjedelig å utsette det noe da..

• 3 uker senere...

Jeg var i samme situasjon for noen år siden..jeg fullførte alle eksamer, men utsatte bacheloroppgaven til etter permisjonen..+ en mnd med skole som skolen førte på for meg.. da fikk jeg permisjon med penger..eneste kravet er jo at man skal ha et studie å gå tilbake til..

• 4 uker senere...

Det lureste for deg vil være å søke på ett årsstudium, f.eks. Pedagogikk, ledelse eller noe annet som tar 1 år. Så står du oppført som "aktiv student" på høgskolen/universitetet, men du trenger ikke å bestå eller levere inn noen eksamener eller oppgaver. Første året etter man får barn får man alt man til vanlig ville fått fra lånekassen som kun stipende. De har ingen krav om progresjon. Det vil si at du kan stryke på hele året.. Fordelen med å ikke søke permisjon fra studiet er at da får far HELE foreldrepermisjonen... Hvis han ikke vil ta ut neste ett helt år, så kan han gradere. Ta noen dager i uken fri, eller fordele permisjonen helt opptil barnet er 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...