Gå til innhold

Dette med å ikke løfte tungt...

Anbefalte innlegg

... Er det noen som kan utdype dette litt? Hvor tungt er tungt? Snakker man om tungt over tid ( for eksempel å gå med sekk)?

Hva er grunnen til at man ikke skal løfte tungt?

Forgje svangerskap husker jeg at jeg ble helt knekt i rygg/hofter etter å ha spadd opp kjøkkenhagen i uke 16/17. Nå kjenner jeg en viss frustrasjon over at jeg må begrense meg, men er litt usikker på hvor grensa går. Jeg bærer på toåringen min og bæreposer fra butikken og sånn, men vi driver og flytter, så jeg skulle mer enn gjerne tatt i litt mere enn det jeg gjør til vanlig.

Innspill anyone?

Fortsetter under...

I begge mine svangerskap har jeg løftet akkurat det kroppen min har klart, og fått beskjed av legen at du merker selv når det er for mye.

Jeg har pusset gulv, tapetsert, malt, båret på senger, madrasser og møbler (vi flyttet også i et av svangerskapene), jeg har jobbet på lager hvor hver enhet veide 30 kg. Noen ganger har jeg vært skutt når kvelden kom, men sånn er det jo bare...

Tenk på alle de som i gamle dager jobbet på jordene, ikke snakk om å ta det rolig bare pga en var gravid...

Gjør det du føler for, er mitt råd. Kroppen sier selv i fra når det er nok.

Jeg vet ikke hva som er for tungt, men regner med man merker det hvis en enklet ting er for tung. Jeg har dårlig erfaring med flytting mens jeg var gravid sist og ville ikke gjort det igjen! Jeg løftet jo ikke de tyngste eskene men det var mye bæring og pakking både ned og opp. Det verste var ikke at jeg ble sliten i ryggen, men at jeg ble fryktelig plaget av vonde kynnere. Jeg prøvde jo likevel å gjøre en innsats, men det ble bare verre og jeg ble ikke kvitt dem selv etter at vi ble ferdig med flyttinga og da var det enda 2 mnd igjen av graviditeten. Så hvis du merker at du begynner å få kynnere så anbefaler jeg å ta det som et helt klart signal om at du må roe ned. Men hvis du føler deg fin så går det sikkert fint også.

Lykke til med flyttinga :)

Siden jeg jobber på lager å driver med tunge løft, så spurte jeg legen om akkurat det der.

Fikk beskjed om at jeg måtte kjenne etter på kroppen selv, men han så helst at jeg ikke løftet over 12 kg.

Men om det var mest til hensyn for ryggproblemene jeg har eller graviditeten skal jeg ikke uttale meg så mye om.

Kjenner ei som fikk morkakeløsning av et tungt løft over hodet. Men hun var sikkert bare uheldig.

Hun skulle løfte kajakken sin på taket på bilen.

Selv trener jeg styrke med vekter, relativt tunge, men passer på å ikke få for stort buktrykk ved at man må holde pusten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...