Gå til innhold

Mangel av B12 - någon annan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag har fått påvisat för lite B12, min jordmor är på ferie så har fått lite info ang detta. Har läst lite på nätet och får väldigt olika svar.

Någon annan som har det samma som kan dela med sig lite av info?

Tack!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fikk jeg påvist i midten av svangerskapet også,var kjempeslapp og trøtt hele tiden. Fikk 5 injeksjoner av B12 Sprøyter og ble ett nytt menneske:) Hadde to tette svangerskap,så fikk beskjed om at kroppen min ikke klarte å få opp nivået på B12 som den skulle. Men hadde i tillegg veldig lavt jernlager,noe som kunne ha sammenheng med hverandre.

Men fikk veldig lite info av legen sånn ellers,så googlet og leste det jeg fant på nettet.

Skrevet

Det som är farligt när man googlar är ju att man som oftas får fram det värsta :)

Läste att det kan föra till för tidig födsel :s Men det satsar vi inte på!!

Är väldigt svimmel också. Tog du nya blod pröver eftervart? Om man skulle behöva öka dosen osv.

Jag ska i första omgång ta tabletter.

tack för svar :)

Skrevet

Så lenge det lave nivået er oppdaget og du har fått triobe så er det ikke noe å stresse med!Faren er hvis det ikke blir oppdaget og nivået blir veeeeldig lavt ( under 150 er den grensen) Da går det utover danning av blodplater og blir det enda lavere så kan man få skader på nervesystemet og psykiske problemer. Men hvis du hadde hatt så lavt nivå ville du fått sprøyter istedefor tabletter :)

Neste kontroll hos lege eller en mnd etter at du har begynt med tablettene kan du be om ny blodprøve for å se om du tar opp tablettene!

Skrevet

Tack för svar!

Jag har inte fått veta värdet - jag missade hennes samtal så hon pratade bara in på min mobil. Men som du säger hade det varit illa så hade det varit sprutor kanske :)

Glädjer mig otroligt till att få energi igen - sover som bara den och är svimmel nästan hela tiden av ingenting!

Tack för goda ord! :)

Skrevet

Jeg har slitt med dette i mange år og har hatt flere runder med sprøyter. Tabletter hjelper ikke for meg for klarer ikke å ta opp b12 annet enn ved sprøyter. En lege jeg hadde skulle prøve å sette meg på tabletter (selv om det ikke hadde fungert før) og verdien sank faktisk mens jeg tok tablettene.

Jeg tar prøver med jevne mellomrom, men jeg har nå lært meg signalene for når det er tid for påfyll og går da og tar ny blodprøve. Blir veldig trøtt og får problemer med konsentrasjon. En smule amper (visstnok, hehe) og skuldrene mine som jeg har vondt i til tider blir værre.

Det er i alle fall viktig å følge med og sjekke at verdiene går opp for det kan visst bli ganske ille og gi depresejoner og andre kjipe konsekvenser (husker ikke alt i farten) om verdiene går for lavt ( i følge legen).

Skrevet

Amper...haha jag har DE utbrotten emellanåt - men det tror jag generellt har med graviditen ;0)

Ska ta och ringa henne och få värdet på b12 så jag har ett utgångspunkt. Ska till min fastläkare på tisdag så kan fråga henne lite mer ang detta.

Viktigaste är att bebisen inte tar skada av detta - så får jag bara sova så mycket som går :)

Skrevet

Ja,det er lurt å ringe henne å få vite nivået. Fordelen med sprøyter er at det blir tatt opp i kroppen mye fortere og man merker effekten mye fortere også:) Nivået mitt lå på 70,og jeg hadde i tillegg ferritin nivå på kun 4,så jeg fikk beskjed om at jeg måtte få sprøyter. Skal måle nivået igjen etter fødsel,for å sjekke om jeg trenger påfyll.

Jeg var også utrolig grinete og humørsyk,slapp og sliten.Skjønner nå hvorfor;) Masse lykke til,og håper tablettene hjelper fort:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...