Gå til innhold

Tverrleie, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i dag 33 fullgåtte uker. Var på kontroll og lille snuppelura ligger fortsatt på tvers i hulen sin :P

Hun har ligget på tvers lenge, på ul i uke 19, uke 26 og uke 29 lå hun på tvers. Kan kjenne at hun turner litt runt til tider, men har aldri kjent at hun har ligget "riktig" vei over en lengre periode.

Dette er mitt 4 barn og de 3 andre lå med hodet ned fra uke 20 ca så har aldri vært borti at de ligger feil. Hvor sent pleier de å snu seg riktig?? Og har det noe å si det at hun har ligget så lenge på tvers, OM hun vil snu seg riktig? Tenker kanskje at hun har "ligget seg til rette", på tvers... :P

Jeg spurte jordmor hva de gjør ang tverrleie hvis hun ligger sånn nesten gang jeg skal dit, er da 36 fullgåtte... Hun sa at de gjør ikke noe spesielt??? Hun hadde sett flere ganger at babyen har ligget i tverrleie helt til fødsel har startet og at de da har snudd seg riktig.

Men hva hvis de ikke snur seg da, eller snur seg med rumpa ned??? Jeg vil IKKE ha setefødsel, av flere grunner... Og hva hvis hun ikke snur seg i det heletatt... Kan jo ikke akkurat presse henne ut sidelengs heller, hehe...

Noen som vet noe om dette, hva som er normalt og hva som ikke er normalt? Kommer fra Vestfold, og skal føde på SIV... Kanskje noen vet hva som er normalt der...?

Kjenner jeg blir litt bekymra jeg.... :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi har også ligget i tverrleie frem til nå, er 37+3 idag. Skal til leiekontroll på sykehuset neste fredag for å sjekke ståa og ev ta stilling til forløsningsmetoder dersom hun fortsatt ligger på tvers eller ligger i seteleie. Ho har snudd seg nå da, men klarer ikke å skjønne om ho ligger opp eller ned med fua, så må nok bare vente å se til neste fredag. Jeg er ikke så veldig stressa med dette enda for jeg har også hørt at d er mange som ikke fester seg eller snur seg før fødselen nesten er i gang, spesielt for oss som er fleregangsfødende (jeg har en fra før).

Prøv å ikke tenke for mye på d og spør om du kan få henvisning til leiekontroll på sykehuset neste gang du er hos jm når du er 36 på vei. De tar ikke sånne leiekontroller før du er minst 37 uker, ihvertfall ikke her i KRistiansand.

Lykke til, håper ho snur seg snart!

Skrevet

Jeg er også 33 fullgåtte uker, og han ligger i seteleie. Var på kontroll hos legen tidligere denne uken, og hun ringte ahus for å høre hva vi gjør videre. De sa at de ikke foretar seg noenting før det har gått 36 uker. Da kan legen eller jordmor ringe ahus og be om en ultralyd hvis det er mistanke om at han fortsatt ligger i seteleie. Man vil da få ultralyd ganske fort, skjønte jeg. Jeg er 2.gangsfødende, og fødte vanlig sist. Jeg ønsker å gjøre det igjen, men nekter å føde i seteleie. Dette kan de heller ikke tvinge deg til, ifølge min lege. Det er også en del undersøkelser som skal bli gjort i forkant av en seteleie-fødsel. Størrelsen på bekkenet ditt, størrelse på barnet etc. Jeg synes ikke jordmoren din gjør nok i dette tilfellet. Mulig babyen din snur seg, men det går like mye på din trygghet! Du kan kreve en ultralyd hvis dette bekymrer deg, men ikke før om noen uker da:) Stå på krava, sier jeg bare...

Skrevet

Takk for svar begge to!

Jordmoren min er en skikkelig jordmor, hun har privat praksis og driver med hjemmefødsler, så hun er nok av den gamle skolen som mener at naturen ordner opp i det meste :-)

Men føler, som du sier Odins mamma, at hun kanskje ikke gjør nok eller tar det alvorlig nok. For setefødsel er jo en risiko og man burde jo vite i forkant at det fysisk lar seg gjennomføre. Dessuten er det større sjanse for fødselsskader på barnet, blandt annet økt fare for CP.

Tror jeg skal ta kontakt med legen min jeg, hvis hun ligger på tvers neste gang og jordmor fortsatt mener at det ikke trengs å gjørras noe. Jeg vil IKKE ha setefødsel og jeg vil helst ikke ende opp med et hastesnitt fordi hun likevel ikke snur seg fra tverrleie når fødsel har begynt....

Takk igjen for svar :-)

Skrevet

Hei, min baby ligger i tverrleie fordi jeg har foranliggende morkake. Babyen kunne jo ikke feste seg da ettersom det ikke er noe å festes til. Dette ble ikke oppdaget før i uke 36 og jeg ligger nå innlagt og venter på keisersnitt. Dette er ikke så veldig vanelig, men man kan jo spørre for sikkerhets skyld om de er sikre på hvor morkaken er plassert. Lykke til alle sammen (-: Og husk, at for de aller fleste snur babyen seg før fødsel. Men det er selvfølgeli ingenting i veien med å kreve en ekstra sjekk.

Skrevet

Ca 1% av alle barn ligger i tverrleie. Noen kan snu seg underveis, men fortsatt tverrleie ved fødsel betyr keisersnitt for alle.

Ca 4% av alle barn ligger i seteleie. For de aller fleste er det ikke noe i veien for vaginal fødsel at barnet ligger i seteleie, og dette gir ikke grunnlag for å kreve keisersnitt, som ikke er medisinsk indisert med mindre mor har trangt bekken (avklares med rtg/ct-us. efter uke 37). Ytre vending kan forsøkes de fleste steder og virker på enkelte. Setebarna kan også godt snu seg helt opp mot fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...