Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

flere som har vært borti dette? Jenta vår er 6 1/2 mnd nå, men vil ikke ha grøt, prøvd risgrøt, risgrøt med babansmak og havregrøt. hun spiser gjerne sviskemos (favoritt nr 1), yoghurt og most potet/gulrot, og elsker sånne smootiser. hun spytter ut igjen grøten, det er ikkje sjangs å få den i henne. Om kveldene blander jeg litt grøt (velling) i mme å det liker hun, så det er nok konsistensen på grøten hun ikke liker. Så til det store spørsmålet! : Må alle barn få grøt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å blande sviskemos eller fruktmos i grøten sånn at hun kjenner smaken feks?

Det gjør jeg med havregrøten, for pjokken vil ikke ha ren havregrøt.

Skrevet

Trur grøt er en ganske norsk ting. Så alle barn må ikke få det. Litt usikker på hvordan menyen ser ut isteden dog.

Skrevet

Jeg bor i Mexico og her er det nokså uvanlig at barna får grøt med mindre de er undervektige. Grøtmåltidene "byttes" ut med frukt eller grønnsaker :)

Skrevet

tror grunnen til at vi gir så mye grøt i Norge, er at fordi den er rik på jern og babyer har jo veldig lite jern, så mener jeg leste et eller annet sted at det var derfor. I tillegg er det jo melk i grøten som også er en viktig del av kosten til de små, jeg vet bare med meg selv at nå som jeg emrker at det minker på melk i puppene, så vet jeg at han ihvertfall får i seg litt via grøten.

Du kan jo blande litt grøtpulver i middagen hennes eller i smoothie hvis du lager det til henne. Alle triks er lov :)

Skrevet

Her er det akkurat samme problemet, baby på samme alder. Den eneste grøten hun åpner munnen for er maisgrøt med MM/MME. Den sluker hun. Men så vidt jeg vet så finnes den bare fra 4 mnd, så usikker på hvordan jeg skal gripe det fremover.

Skrevet

Aprikosgrøt går ned på høykant hos barn som ikke liker grøt.

Til oppskriften trenger du aprikospure. Den lager du slik:

Lag aprikospure selv slik: legg tørkede eller friske aprikoser i en kjele og dekk til med vann. Kok til de er møre. Behold kokevann, mos aprikoser med stavmikser til de er blitt pure. Frys i isterningsformer, en spiseskje i hver isbit.

Legg 2 isbiter eller 2 ss aprikosmos i grøtbollen.

Tilsett 1 ss rapsolje.

Tilsett 1 måleskje mme eller en isbit mm (jeg fryser melk i isterningsposer).

Tilsett 2 ss hirsegrøt fra helsekost (naturlig rik på jern).

Utrolig enkelt, utrolig sunt og utrolig godt for små babymager!

Her får de karbohydrater, jern, sunt fett og masse c-vitaminer i en sleng :) Selvsagt kan man bytte ut aprikospure med andre typer pureer, men det er kjempeenkelt å lage denne selv :)

Skrevet

Den lager du slik, den lager du slik :P Fælt mas til meg oppi her så jeg. Haha!

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen :) Men jeg har prøvd å mixe alle sorter grøt med både svisker, syltetøy, forskjellige frukter, det er ikke smaken som er problemet, hun hater konsistensen av grøt, så samme hvordan jeg lager den så spytter hun den ut igjen :) Vi får holde oss til MME med litt grøtpulver, og fortsette med litt fruktmos og grønnsaksmos :) for det er godt det! Prøvde forresten litt brødbiter med leverpostei (bittesmå biter) og d var godt det også, så mat får vi nok av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...