Gå til innhold

Noen som er alene og har 60/40 omsorg for barna med far?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer litt på hvordan andre har det med denne ordningen.

Feks angående den ekstra barnetrygden en får for å være alene.. Er det den med 60% samvær som får dette?

Når det gjelder barnehage og Sfo deles dette mellom foreldrene?

Jeg har 60 og søkte om barnetilsyn men fikk avslag pga jeg ikke kunne regnes som aleneforsørger. Jeg har 3 barn og det er jeg som får den ekstra barnetrygden, men skjønner ikke hvorfor jeg får den når jeg ikke får barnetilsyn?

Vi har inngått en privat avtale vedrørende bidrag og brukt NAV sin bidragskalkulator.. Får kr 2100 i bidrag for 3 barn fra far. Har også forstått det slik at jeg da dekker alt som har med barna å gjøre.. Mat, klær, forsikringer etc.

Ble mange spørsmål dette her.. men jammen er det ikke enkelt å være alene økonomisk ser jeg. Allikevel verdt det med tanke på hva forhold jeg var i i mange år..

Glad for svar :)

Fortsetter under...

Den som har klart mest omsorg for barnet, skal også ha stønadene. Har far for lav inntekt til å betale fullt bidrag så dekker nav opp resten. Jeg får også bare 2100 kr for 3 barn, så nav dekker ca 1800 kr. Får da tilsammen 3900 kr istedenfor 5600, men bedre enn 2100,-....

Hei og takk for svar :)

Er det bare for meg å snakke med nav vedrørende bidraget?

Egentlig så har han ikke lav inntekt.. fast lønn pluss provisjon og bonuser. Men på kalkulatoren satt han kun opp fastlønnen. Vil at nav skal regne det ut, men da tror jeg ikke han blir lett å ha med å gjøre...

Har dere 60/40? Hva med barnetilsyn (hvis du har det). Jeg blir jo ikke regnet som enslig forsørger...

Far har "vanlig" samvær, altså en dag i uka og annenhver helg. Men vi deler ferier og helligdager så han er i klasse 9-13,99 netter i måneden. Vil tro eksen din er i den klassen med 40 % samvær. Men vi har en baby som han ikke er så interessert i, så han ser henne bare noen få timer i måneden.

Far opplyste at han hadde 320 000 i årsinntekt i fjor. Jeg krysset av på bidragsforskudd på søknaden. Faren hadde da "liten bidragsevne" og fikk noe fratrekk for det, men nav dekker opp bidragsforskuddet, eller hva det nå kalles. Fikk da ikke "mer" enn 3900 kr tilsammen istedenfor 5600,-, men som sagt, bedre enn 2100kr, Far kan ikke nekte å svare på søknaden om bidrag fra nav, for da går de bare inn og overstyrer han. Da vil han bare få et krav fra dem som han må betale. Så det lønner seg å samarbeide med dem.

Fordi jeg er i permisjon så mistet jeg stønaden til barnetilsyn, så jeg søkte delvis friplass gjennom kommunen. Får dekket ca det samme som stønaden fra nav. Forskjellen er at jeg før fikk full regning men fikk igjen 2500 kr fra nav, nå får jeg regning hvor stønaden allerede er trukket fra. Hør med kommunen din om de har dette tilbudet. Den går ene og alene på samlet inntekt i husholdningen. Har du under 198000kr i året får du dekket 1631.-, har du fra 198 000-316000,- får du dekket 1164,-.

Så lenge du har 60%omsorg så er du hovedforsørger for barna. De har sikkert adressen sin hos deg også? Kan ikke skjønne hvorfor du ikke får stønad til barnetilsyn??

Praksisen rundt stønader for enslige forsørgere er strammet betydelig inn det siste året. Ny praksis er at dersom det er en 60/40 ordning så kan den som har 60% ikke anses å være enslig forsørger.

Vilkåret for og anses som enslig forsørger er at man har må ha klart mer av den daglige omsorgen. Dersom man har en 60/40 ordning kan ikke den ene parten anses å ha klart mer av omsorgen.

Det vil si at avslaget fra nav er korrekt, og helt i tråd med retningslinjene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...