Gå til innhold

Jeg får helt frysniger av bekjente på facebook som skriver dialekt.

Anbefalte innlegg

Det får da være grenser.

sga ivei t jobb...

Har kost oss sjå kjeresten...

ko herligt ittepå

hvordan hund er det?

Osv, osv

ER DET MULIG?

Og dette er jo bare utdrag av lange setninger som må tydes opp og i mente. Skriv norsk!

Jeg dør!

Fortsetter under...

Jeg går ut fra at de ikke kan skrive korrekt, derfor gjemmer de seg bak en slags hjemmesnekret dialektbruk. Det finnes nemlig skriveregler for hvordan man skal skrive dialekt også, men det vet de heller ikke...

Annonse

Og jeg irriterer meg grønn over ei jeg kjenner som er like mye nordlenning som oss andre, men hun skriver bokmål.

Liker statuser på dialekt best, fordi det er mest naturlig for meg. Jeg irriterer meg derimot over skrivefeil, uavhengig av dialekt eller ikke, så skrives "litt" med to t'er, og oppvaskmaskin i èt ord, ikke tre.

Hvem bryr seg, så lenge innholdet er noenlunde forståelig? Når vi skriver til hverandre oss Finnmarkinger imellom, så er det helt naturlig å skrive på dialekt, ellers skriver jeg bokmål fordi det er jeg mest vant til. Forøvrig er det lite som irriterer meg med fb egentlig, så meningsfylt synes jeg ikke det er at jeg mister nattesøvnen pga en og annen statusoppdatering. Fritidsproblemer HI?

Av en eller annen grunn finner jeg standarisert nynorsk og bokmål for formelt på SMS og facebook. På jobb og til venner skriver jeg ellers nynorsk, og på nettforum skriver jeg bokmål (gidder ikke at innholdet i innleggene kommer i skyggen av folk som "ler seg ihjel" av kaffi, viss osv, må si folk her inne har lav terskel for latterkrampe), men all "muntlig kommunikasjon" i skriftform blir skrevet på dialekt.

Når jeg skriver til østlendinger unngår jeg dialektord de har tungt for å skjønne.

Forøvrig er det vel bare østlendiger som tror de ikke snakker dialekt i oslo, f eks. Alle i norge snakker dialekt, med unntak av folk som har vært ansatt i NRK for lenge og enkelte lærere som legger seg til et skriftnært talemål uten at det er lett å skjønne hvorfor..

Jeg er faktisk ikke østlending, men jeg velger likevel å skrive korrekt norsk.

Og ja jeg velger som regel å ikke lese disse statusene, men lenge leve nysgjerrigheten vet dere ;-)

Det er uansett fryktelig slitsomt å lese muntlig språk.

Vi har kun to skriftspråk i norge (hold dere til dem!)

HI

Annonse

Uff, stakkars deg HI.

Facebook er uformellt og ikke noen artikkel for verden - men oppdateringer til venner og familie. Jeg mener at dette er rette plassen å skrive på dialekt. Samme gjelder på sms med venner som snakker samme dialekt.

Snakk om å være fisefin!!

kanskje ikke dialekt dette her, heller særdeles dårlig norsk:

"gjennom det vann sprutings hinderet" - om "sveriges verste sjåfører" på tv2 Zebra

'"Dei gjestene som kjæm t køn i dag må bli fornøgd mæ rekune, dei heve me Tråla heile byn ette, sø fekk me tak i aksdal!!!:) sø no æ me klare f fest om nokre timar:)" skriver en annen.

flott dialekt, men jeg må holde tunge rett i munn om jeg skal både lese ordene og samtidig forstå hva de betyr.

om personen jeg har nappet denne setningen fra er her inne så vit at jeg ikke gjør narr av deg - bruker den bare som et eksempel på at dialekt av og til kan være litt vrient å lese/forstå.

12:00

Ja, nettopp! Det er jo flott å høre folk snakke dialekten sin, men jeg vil helst slippe å tyde det skriftelig.

Syns forøvrig du oppsumerte deg fint, for jeg prøver heller ikke å fornærme noen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...