Gå til innhold

Hvorfor er det så mange her inne som tror de har lite melk i brystene?!!

Anbefalte innlegg

Har ikke giddet å lese svarene du har fått her, men tror du er litt på bærtur. Bare et fåtall, unntak ikke får opp melkeproduksjonen. Er du rundt om i alle norske hjem eller, og ser hver enkelt mor?

Jeg satt dag ut og dag inn jeg i flere uker uten at noe endret seg, annet enn en mer og mer skrikende unge, som ikke gikk særlig opp i vekt. Selv slet moren min og hun hadde ingen ting. Mormor hadde aldri nok til sine tre, for snart 60 år siden. Søskenbarn av meg har gitt seg når helsesøster til slutt satte foten ned, fordi det gikk på helsa løs for babyen. Undervekt og i det hele tatt.

Nei tror du skal ta å bare godta at noen ikke er som deg, og se at ikke alt går som man antar det skal. Det er så utrolig slitsom for oss som faktisk ikke klarer dette her, og hele tiden få beskjed om at dette må man klare, for det bare er tull at vi ikke har nok melk. Er du klar over hvilket stress man alt er i??

Fortsetter under...

I min familie har nesten ingen av kvinnene hatt nok melk, hverken min bestemor, mine tanter, min mor eller mine søskenbarn. Det er høyst reelt. Jeg, derimot, hadde et HAV av melk og kunne nok ammet en liten landsby alene. Ammehjelpen sa at før i verden var det helt vanlig at de som hadde mye hjalp dem som hadde lite---> altså oldtidens mme:)

Jeg er delvis enig med deg HI. Men jeg forstår at alle har forskjellige situasjoner og evner til å produsere melk, og det er rett og slett ikke alle som har nok melk uansett hvor hardt de prøver.

MEN jeg tror også det er en god del der ute som gir opp litt for lett, og jeg er en av de da jeg ammet mitt første barn. Jeg leste meg aldri godt nok opp eller ble informert om hvordan dette med melkeproduksjon fungerte. Jeg fullammet i over 2 mnd, men så gjorde jeg "feilen" med å gi MME en gang for jeg følte at babyen ikke fikk nok (skrek mye ved brystet), og jeg tenkte videre at hvis hun får MME et måltid så har jeg jo fått produsert opp mye melk til neste måltid. Men det fungerte jo ikke veldig i praksis. Til slutt var hun bare interessert i måltid fra meg om morgenen for da var det en del, men produksjonen gikk jo som sagt ikke opp og til slutt ville hun bare ha flaske.

Så plutselig var mye som skjedde i mitt liv og det påvriket meg i den forstand at samme f hvor lenge hun lå til brystet så uteble utdrivningsrefleksen, og det kom bare dråper med melk. Jeg visste ingenting om noen nesespray som kunne hjulpet meg og som sagt lite om hvordan dette med produksjon fungerte i praksis. Hadde jeg sittet inne med bedre informasjon så er det ikke tvil i mitt hjerte at dette hadde jeg fått til.

Denne gangen er jeg bedre belest på området, og fullammer fortsatt mitt andre barn på 4,5 mnd. Og det går veldig bra, men hadde det ikke vært for informasjonen jeg sitter inne med nå så hadde jeg sikkert gitt opp for lengst.

Og jeg er heller ikke ute etter å dømme noen, men forteller det jeg tror gjelder for noen, ut i fra min egen erfaring. Amming er ikke lett.

Jeg har ikke giddi å lest svarene dine, men må bare kommentere fra mitt eget ståsted..

Tror du melkeproduksjonen kun har med hvor ofte barnet dier? Eller kan stress o.l spille inn på produksjonen?

Da jeg ble gravid med nr 1, hadde jeg så mye melk at jeg måtte gå med oppsamlingskopper i bh'en. Hadde 10-12 stråler når jeg klemte på puppen i dusjen f.eks. Helt sinnsyk mengde med melk. Men dette avtok mer og mer for hvert barn. Jeg gjorde akkurat det samme ang ammingen, hadde akkurat samme type kosthold osv, men allikevel minsket melka for hvert barn. Så hva tror du er forklaringen nå som jeg nå sitter her med nr 4 og nesten ikke har melkespreng engang om jeg har vært borte fra henne en hel dag (hun er 7 måneder)? Jeg har hatt helt lik framgangsmåte med nr 1, 2, 3 og 4.. Faktisk så fikk de første flaske litt innimellom, men minstemann vil ikke ta flaska. Forklar meg......

Åhhhh, er det SÅNN det henger sammen!!??

Er så glad du kan opplyse meg, HI.

Det vil altså si at når jeg hadde sitti med babyen på puppen non stopp i fire uker mens han gråt sårt fordi han var sulten og gikk ned i vekt, så skulle jeg gitt det fire uker til?

Men takk, da vet jeg det til nestemann kommer!

Du er veldig uvitende, HI

Det er mange årsaker til at en mor kan ha for lite melk.

Du kan jo feks prøve å amme et hjertesykt barn som ikke orker å suge noe særlig?? Babyen er like sulten som andre babyer, men orker ikke spise pupp. Så kan du se hva det gjør med produksjonen din.

Etter det kan vi snakkes på nytt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...