Gå til innhold

Hvordan forklare hva lyn og torden er til en fireåring?


Anbefalte innlegg

Og hva når barnet spør:hva er sæd? Hvor kommer den fra?Hvorfor kommer den ut av penis? osv osv

Plutselig har man lært barna noe de ikke skal lære enda.

Det er en tid for alt.Det er greit å forenkle ting til små barn!!!

Fortsetter under...

Annonse

Viss barnet spør hva sæd er skal han jammen meg få en forklaring på det også. Men sjansen for at en 2-3 åring spør om det, er ikke særlig stor da.

 

2-3 åringen spør gjerne hvor babyene / han selv kommer fra. Da ville jeg svart magen til mamma. De fleste vil være fornøyd med det, og så kommer oppfølgingsspørsmålet senere. Kommer det før, er det bare å svare da. Så lenge man passer på å svare på det barnet spør om, ikke det vi tror at han spør om, kan vi svare på mye uten å måtte komme med for mange "pinlige" forklaringer.

 

"Mamma har egg inn i seg, og når mamma traff pappa og vi fikk lyst på en baby så ble det en baby."

 

De trenger sjelden hele forklaringen på en gang.

Gjest Antarctica

Jeg ler meg i alle fall i hjel av denne tråden!

¨

Det tar 30 sekunder å finne ut dette: Most cloud-to-ground strikes are negative, and a much less common number are positive. The only difference between the two kinds is the reversal of polarities in the cloud base. Normally the negative charge collects in the cloud base, with a corresponding net positive charge in the ground under the cloud. Lightning strikes originating from this configuration are negative strikes.

 

But if the cloud base becomes positively charged relative to the top of the cloud, the ground below then assumes a net negative charge, and any lightning that develops will be a positive strike.

 

The lightning detection sensors used by many data observation and collection organizations are able to distinguish between positive and negative strikes, and report them as such. Research is ongoing, to determine if there is a relationship between positive strokes and certain types of severe weather.

 

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/wea00/wea00054.htm

 

...der man kan lese at lyn slår ovenfra og ned, eller nedenfra og opp, avhengig av hvor den negative ladningen er størst.

Å si at en lys sky møter en mørk sky er ikke feil, vi har bare valgt å kalle de to motpolene for "negativ" og "positiv" eller minsuladning og plussladning i stedet for mørk og lys. På samme måte kaller vi polene på en magnet for pluss og minus, men polene på kloden (som også er magnetiske!) for nord og sør. Vi kunne også valgt å kalle dem lys og mørk - poenget med beskrivelsen minus og pluss er bare å definere en kontrast eller ulikhet mellom de to.

 

Sæd betyr korn eller frø, skjede betyr slire eller etui (som en sverdskjede) og egg - betyr egg. Som i hønseegg. Man har gitt ting navn som ikke nødvendigvis er presise fordi man ikke har bedre navn. Man kan prøve å være mer presis ved å si "sædcelle", men det er ikke heller presist. Ordet «celle» betyr «lite kammer» etter de små rommene munker bodde på. Å begynne å si "spermatozoer" i stedet for sæd er bare forvirrende, og å si at "det blir barn når de voksne koser" er i beste fall skremmende. Da vil jo ungene tro det kommer babyer når to fremmede gir hverandre en klem også, da!

 

Jeg er tilhenger av å gi unger korrekte forklaringer, på et nivå de fatter. Jeg syns ikke det er feil å si at frøet eller sædcellen kom ut av tisseluren til far og inn i et hull hos mor, som fins der akkurat til det bruk like ved tissen hennes. De vil uansett lure på hvordan fars sædcelle forflyttet seg inn i magen til mor (har hun spist den?? som en liten kjenning spurte) Men jeg syns det er over gjennomsnittlig detaljfokusert å forlange at en 4-åring skal skjønne forskjellen på "positivt ladde partikler" og "negativt ladde partikler". Da er lys og mørk en helt grei omskriving.

For en dum ting å si, lyve han opp i trynet?? Går vel heller på at de ikke skjønner en pøkk av hva som egentlig skjer der oppi skyene.. Herremin, snakker om et barn på 4 år, ikke einstein... hehe...........

Ikke lyv si sannheten. Og da sannheten, ikke en sånn barnesannhet som er lettere å si. Jeg fikk mange sånne barnesannheter når jeg var liten, og ble ledd av på skolen når jeg sa disse til dem, jeg trodde jo det var sant. Litt bitter på at mor og far ikke bare kunne si det som det er. Selv om det høres avansert ut med fakta, så er unger faktisk fornøyd med svaret, selv om de kansjke ikke fullt ut skjønner alt. De skal jo lære.

 

Og ja, det heter at lyn slår ned, men det går faktisk fra jorden og opp. Dette lærte vi i fysikken. Kontaktpunktet er der vi sier lynet har slått ned. Høres vel rart og si at lynet slo opp der.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...