Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 10 uker sliter veldig med å sove på dagen. I dag har det vært helt ekstremt. Vi sto opp kl 09.30, etter en time var han allerde trøtt igjen. La han ut i vogna og der sov han i ca 45 min. Tok vogna for å trille tur før han våknet, for å forlenge søvnperioden hans. Da våknet han så fort vi begynte å trille. Gikk tur i ca 1 1/2 time uten at han sovnet igjen. Dro etterpå på kafe, han sovnet i bilen i 5 min, og våknet med en gang jeg la han over i vogna. Han var fortsatt kjempe trøtt, så jeg prøvde å trille han i søvn. Sovnet nesten flere ganger, men våknet opp igjen med en gang. Sovnet til slutt på fanget mitt i ca 10 min. La han over i vogna for å gå tur på nytt. Våknet igjen, og sovnet ikke på trilleturen som tok ca 30 min. Sovnet igjen i bilen i ca 5 min og deretter kansje maks 15 min i vogna. Det var den søvnen. Å slik går nå dagene.

Han er veldig flink til å sove på natten heldigvis. Legges ca 19.00-19.30, og sover til 09.00 - 10.00 med 2 amminger, så han får veldig mye søvn på natten. Er alikevel frustrerende på dagne når jeg ser han er trøtt, men ikke klarer å finne roen. Han er også blitt veldig var for lyder og våkner lett.

Noen som har noen gode råd til meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo helt fantastisk som han sover om nettene! Det virker jo som han helst sover i bilen eller på fanget ditt? Min gutt kuttet ned på dagsovinga en periode mellom 2,5-3,5 mnd. Var nok en overgangsfase da han gikk fra 1 lang til flere korte soveøkter. I tillegg sluttet han å like vogna, då det ble til å la han sitte igjen litt i bilen etter kjøretur, ligge på fanget mens jeg leste bok mv. Da jeg byttet til sportsvogndelen løste seg dette veldig fint, men han sovner fremdeles best i bilen eller ved puppen. Har ingen konkrete råd, annet enn at de fort kan forandre vanene rundt 3-mndaldern.

Skrevet

Hei! Kjekt å sjå at andre har det likt som oss. Gutungen vår søv òg veldig godt om natta, men om dagen kan eg trille han i søvn, men etter ca. 30 min vakne han att, og då er det vanskelig å få han til å sovne igjen. Ei helsesøster sa eg burde trille tur ca 30 min, for då er han nede i djup søvn, og når han er i den lette søvnen etter ca 45 min søvn, treng eg berre rugge litt, så sovne han att. Dette funke ein sjeldan gong for meg og gutungen. Han har heldigvis sove over 2 timar i strekk 2 gonger denne veka, så eg håpe at han kanskje er på vei inn i god soverytme. Eg har desverre ikkje nokon gode råd, men godt å høyra at det ikkje berre er oss. Og så kan me ikkje klage for masse, sidan dei søv så godt på natta ;) Lykke til vidare! Håpe det ordne seg snart! :)

Skrevet

Det er slitsomt med et barn som ikke sover godt på dagen.

Er det ditt første barn?

Mitt første barn sov dårlig på dagen, og sov best når vi var på gåtur. Men med en gang vi kom inn i en butikk våknet hun. Ble mye gråting rundt 3 mnd alder og slik fortsatte det i lang tid når det var sovetid på dagen. Bare mye slit og gråt og frustrasjon fra mor og far...

Men nå har jeg fått et til barn og han er en sovebaby, han kom til verden i februar. Og vi var mye inne og gjorde lite ute. eneste jeg gjorde var å gå å hente storesøster i barnehagen. Men jeg anbefaler ikke å lukke deg bort fra resten av verden.

Det er tungt, jeg har vært en einstøing en lang tid nå, så det ble bare slik.

Men det som jeg har merket meg og lest om før jeg fikk mitt andre barn, er at de små trenger å sove etter å ha vært våken 1-1,5 time. Og slik er gutten min, og hvis dere ikke har så god rytme enda. Vil det komme seg hvis du er mer oppmerksom på denne "magiske" tiden.

Men på dagen er det vel vanlig at de kan sove 3-4 blunder på dagen.

Noen ganger sover gutten min på 2-3 timer, ikke hver dag. Men noen blunder blir slik.

Og de dagene vi skal noe, går det ut over søvnen ser jeg. Sover ikke like godt og like lenge. Men siden han sover så godt generelt gjør det ingenting.

Så mitt råd (etter alt visvaset) er å ta det litt mer med ro hjemme, lag en fast rutine på hvor babyen kan sove. Og sovetid etter 1-1,5 time. Hvis babyen din ikke finner søvnen selv, kan du fint la babyen få lære å finne den.

Jeg har latt min gutt få ligge i sengen sin til han sovner. Ligger gjerne å prater litt eller lenge før han sovner. Jeg lar han være helt alene, går inn til han om han blir sint eller lei seg. Da gir jeg han pupp og da sovner han garantert. Men som oftest får han pupp når han skal sove. Og han spiser hver 3 time. (han er 5 mnd i neste uke) Men før 3 mnd var det stort sett hver 1,5-2-3 time.

Jeg håper du fant noe nyttig av det jeg har skrevet :-)

Og lykke til!

En baby som sover godt gir en bedre harmoni i hjemmet.

(min baby våkner og 2 ganger på natten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...