Gå til innhold

Hvis man går fra mannen sin.. Hvor i all verden går man hen da?? Med tre små barn..

Anbefalte innlegg

Tenker gjennom scenario brudd. Hva gjør man, og i hvilken rekkefølge. Jeg har tre små barn som jeg i så fall skal ha med meg. Har fått med meg at jeg ikke kan flytte på dem uten mannens samtykke. Ikke har jeg lyst til å flytte dem heller, best for dem å bo der de bor. Men jeg kan ikke beholde huset hvis brudd. Ikke økonomi, pluss at vi bor på "hans" sted, med hans familie på alle flanker. Jeg tenker at det naturlige ville vært at han beholdt huset, om han klarer. Men jeg vil ha barna hos meg. Selvsagt med "vanlig" samvær. Far er i utg. punktet enig i dette på generelt grunnlag, men jeg vet ikke hva han vil kreve/ønske hvis vi bryter. Jeg må stort sett bare stoppe å tenke på dette fordi jeg ser ingen løsning, hvordan i all verden klarer 50% av gifte å gjennomføre et brudd jeg synes det virker som en jungel. Aner ikke hvor jeg skal begynne, hvem jeg skal snakke med, hvor jeg kan få hjelp osv. :( Og er ikke bare bare å finne leilighet med plass til mor og tre barn heller, innen samme skolekrets og at det der. Kan man går for en mellomløsning? Feks leie en hybel sammen og bytte på å bo der, bytte på å være i huset med barna osv? Og hva med lånet man deler (hus)? Når må slikt endres/ordnes? Ved separasjon, eller først ved skilsmisse?

Fortsetter under...

Ved brudd kan sider en ikke viste personen hadde i seg komme frem så han kan selvføgelig snu helt ang at barna skal være hos deg. Ang huslånet er jeg usikker men ser for meg at det bør ordnes når du flytter ut slik at du blir kjøpt ut, og får muligheten kjøpe deg noe annet. Kan jo ikke betale både her og der.

En hybel? Om du bare skal la faren ha samvær annenhver helg må jo han stort sett bo der? Du kan ikke regne med å skulle betale for en hybel men bo i huset!

Når det er sagt er det ikke sikkert at du ender med omsorgen i det hele tatt.

Da ringer man Familievernkontoret(familiekontoret heter det her da), og NAV(søke om stønader og alt sånt(som bidrag)). Og så setter man igang prossessen med separasjon om man er gift. Melde flytting for seg og sine barn, eller at den andre parten melder flytting. Det er viktig at dette er registrert i folkeregisteret, nemlig.

Skal man ha stønader som enslig forsørger, så må man bare ha flyttet fra den andre forelderen, og sitte igjen som hovedforsørger i det daglige for barna.

Ved 50/50 deling- så har en dessverre ikke noe å kreve hos NAV som enslig forsørger. Da blir økonomien slik den er for hver av dere i dag.

Selv med felles/delt foreldreansvar, så kan den med hovedomsorgen for barna, flytte med barna til alle steder innen Norges grenser uten at den andre kan si noe på det. Dette holder på å endre seg litt, men må en pga jobb, skole el. l. så er det ikke noe problem enda.

Hovedomsorgen betyr de fleste steder at en har minst 60-66% av den daglige omsorgen for barna. Vet dette blir praktisert litt ulikt fra NAV til NAV. I loven heter det bare vesentlig mer enn den andre.

Huset kan man eie sammen, til en selger det. Men det er bostedet som teller ang økonomisk hjelp. Om dere selger ved separasjon eller skillsmisse, så har det ikke noe å si. Adresseendring er stikkordet her.

Dere kan bare ikke bo i samme bolig, selv om den er adskilt. Der må være minst 5 ulike boenheter i huset for at en kan bo i samme bygning, som skilte foreldre som får noe fra NAV annet enn barnebidrag. Er der bare 4 boenheter, så kan en glemme å søke hos NAV.

Feil. Hvis hovedomsorgspersonen ønsker å flytte, skal samværsforelder uttale seg, og hvis samværsforelder nekter, må hovedomsorgsperson bli boende, eller flytte uten barnet / barna og bli samværsforelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...