Gå til innhold

Så utrolig usikker ang. barnedåp. Kan dere komme med deres synspunkter?

Anbefalte innlegg

Både jeg og BF er døpt i kirka. BF valgte borgerlig konfirmasjon, jeg fulgte strømmen og konfirmerte meg i kirka. (Må vel bare innrømme at jeg faktisk var såpass uvitende at jeg ikke visste at jeg hadde et valg før det var for sent)

BF er så absolutt ikke kristen. Jeg er igrunn ganske passiv. Tror ikke på Gud selv, men tenker ikke på de som gjør det som sære og unormale.

Noe av det jeg leste i kristendomsboka på skolen var jo også litt interessant. Jeg synger kristne sanger/vers til gutten min også.

Gutten er 2 1/2 år, og er ikke døpt.

Jeg er så usikker på om vi har gjort det rette valget. BF vil absolutt ikke døpe han enda. Men vi er enige om at den dagen han kommer og spør om han kan bli døpt så er det greit, og vi kontakter kirken.

Familien min har stilt mange spørsmål til dette, og synes synd på gutten min som ikke får konfirmert seg i kirka sammen med vennene sine, for når han blir eldre blir det liksom flaut å døpe seg i kirka.

Jeg mener at om han synes det er flaut, vil han det ikke nok, og ikke av de rette grunnene.

Men samtidig så ser jeg jo den at han går glipp av noe. Blir ikke de små inviterte til kirken når de er 4 år eller noe sånt for å motta en bok? Og bibelen senere? Og dette går han glipp av fordi han ikke er døpt?!

Jeg vil jo at han skal kunne bestemme selv om han skal døpes og bli regnet som kristen eller ikke. Men vet rett og slett ikke om vi har gjort det rette valget her...

Fortsetter under...

Jeg har valgt å ikke døpe mine barn.

Rett og slett synst jeg mennesker skal selv få velge hvilken religion dem ønsker å følge.

Jeg ble døpt, men valgte i voksen alder å gå ut av statskirken. Den norske kirke har så mange rare syn, og det er en plass jeg ikke føler meg hjemme.

Mine sønner skal få følge religionundervisningen på skolen, og selv få ta valget da de skal opp til konfirmasjon. Det er min oppgave som forelder å støtte han i valget han tar, og snakke om at han ikke skal føle seg flau osv. Jeg skal heller ikke påvirke han i noen måte.

Vi fikk ingen bibel da vi ikke er med i statskirken, men barna dine er velkommen til søndagsskole.

Vi ble også oppfordret til å holde oss unna barnehager med kristent livssyn - noe vi har mange av her hvor jeg bor (sør-vest).

Men jeg har valgt å fortelle mine barn forskjell på Gud og Jesus osv.

Vi feirer alle kristne høytider på vår måte. Vi følger mer tradisjonene enn at vi feirer det kristne budskap. Selv om mine gutter vet mye om religion.

Jeg er ganske trygg på at det blir flott menn av mine gutter - kristne eller ei.

Det viktigste er at jeg ikke tvinger på dem mitt syn.

Jeg har valgt å døpe mine barn, hovedsakelig pga tradisjonenen. Jeg er personlig kristen... men har mange venner innenfor pinsemenigheten og adventistsamfunnet, hvor de praktiserer voksendåp. Hadde min familie vært kjent med dette ville jeg valgt en velsignelse for barnet i adventmenigheten, og så voksendåp om han ønsker det. Men valgte altså dåp i kirken med påfølgenede aktiviter som fireårsbok, og lys-våken natt... osv osv.. Er fornøyd med valget, men det er jo fordi det er viktig for meg at han blir kjent med den kristne tro fra han er liten.. om det så er pinsemenighet, adventister eller protestant kirke.. er for meg ikke så nøye da de bruker samme bibel.

Lykke til med valget deres =)

Vi valgte å døpe barna. Fordi jeg hadde en kristin barndom og sambo. Jeg mener at det er trygt for barn å tru på noe. Vi snakker om gud, jesus, nisser og troll ;)

Det er spennende, skummelt og trygt på en gang :)

Vi svarer om de spør, men de vet det finnes alternativer siden vi i familien har andre religioner. Mine søstre har hatt navnefest på sine barn.

Barna kan selv velge om de vil melde seg ut av kirke og ikke konfirmeres om de vil.

Jeg mener det er lettere å melde seg ut av kirka enn inn ;)

Lykke til med valget.

Han kan døpes før han skal konfirmeres om han ønsker å konfirmeres kristlig.. Veit om flere som har gjort det.

Vi har ikke tenkt til å døpe mini nå, jeg syntes han kan få ta det valget selv når han er stor nok..

Annonse

Mannen min trumfet gjennom barnedåp på eldste, og dermed er alle våre tre døpt (mot min vilje, men for husfredens skyld...).

Eldste er 8 år og vi har aldri vært i kirken for å motta noen bøker. Invitasjonene har kommet, men jeg stiller meg likegyldig og mener det er mannens ansvar (siden han var den som sa at det var dåp eller brudd) og han har ikke giddet å følge opp.

Men ungene har da ikke lidd noen nød, har inntrykk av at det bare er dem som virkelig er personlig kristne som følger opp. Ikke sånne tulle-kristne som mannen min :P

Jeg var den eneste i klassen som ikke var døpt. Alle de andre i klassen konfirmerte seg i kirken. Jeg konfirmerte meg borgerlig. Først syntes jeg det var litt dumt, men så startet jeg konfirmasjonsundervisningen og traff mange hyggelige og nye ungdommer som hadde litt samme syn på ting som jeg hadde. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg ikke er konfirmert i kirken.

Og den 4-årsboken i kirken er det intet stort tap å gå glipp av. Mine sønner er døpt da faren er medlem av statsskirken og insisterte på dåp. 4-årsboken er intet tap, tro meg! Vær heller glad du slipper å lide deg gjennom en gudstjeneste med en 4-åring som synes det er mer enn kjedelig etter 5 minutter.

Jeg er i grunnen veldig enig med deg jeg, og syns så absolutt dere har valgt riktig. Dette med at det liksom skulle være "flaut" å døpe seg når man er fjortis er et idiotisk argument, akkurat som du sier. Hvis man virkelig er troende og ønsker å gjøre dette offisielt bør man tåle å døpe seg også. Jeg er ikke døpt, ikke konfirmert og på ingen måte kristen. Min samboer er døpt, kristelig konfirmert og hardbarka ateist. Våre fremtidige barn blir ikke døpt før de evt er store nok til å bestemme seg for det. Jeg ser ikke ned på folk som velger å døpe barna, men når dere ikke er religiøse selv, så er det bare rett og rimelig at barna deres før ta den avgjørelsen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...