Gå til innhold

Hva gjør jeg? Skal jeg la det gå, eller ta det opp? Svigermor.

Anbefalte innlegg

Jeg har verdens snilleste svigermor som driver meg til vanvidd! Hun hjelper meg masse med treåringen, kjører i bhg, har han på overnatting osv. Hun er nærmeste nabo så jeg må dra hjemmefra hvis jeg ønsker tid for oss selv ute. Problemet er at hun driter i mine regler. Har sagt ifra hundre ganger at han ikke skal ha is o.l i uka. Det hjelper ikke. I dag har han sittet med sutten i munnen på besøk der, enda hun vet veldig godt at han kun har den på natta. Jeg føler jeg er så utakknemlig hvis jeg sier i fra hele tiden, men på den annen side så burde hun vel følge min oppdragelse eller?

Fortsetter under...

Ta det opp med henne. Når de bor såpass naerme og det blir så mye kontakt mellom dem, kan jo det at hun konsekvent bryter dine regler faktisk få konsekvenser (mye mer enn om det hadde vaert en gang i blant i helgene). Spesielt når det gjelder is og godterier hadde jeg reagert veldig.

Men det går jo an å si i fra på en ordentlig måte. "Jeg setter stor pris på å ha dere så naerme, du hjelper meg kjempemye med mini blablabla, MEN for meg er det viktig at sånn og sånn". Også hjelper det kanskje om du forklarer hvorfor reglene er som de er, slik at hun føler at dere spiller på lag? "Jeg vil ikke at han skal bli så glad i sukker og vil heller at han skal spise frukt hvis han får lyst på noe godt". Med sutten kan du jo gjemme dem vekk og sørge for at hun ikke har noen tilgjengelig :)

Lykke til!

Signerer MillaLilla jeg!

Jeg setter stor pris på min svigermor også, men blir noe frustrert når hun har sine egne regler som ligner veldig det du beskriver.

Pleier å si i fra på en ok måte, er ikke alltid hun hører etter da, men om hun hadde bodd ved siden av meg måtte vi helt klart ha sittet ned med henne og diskutert ting ordentlig.

Takk for svar! Det er godt å få litt støtte;) Hadde det ikke vært for at min mann er sjømann og at jeg faktisk trenger hjelpen veldig så hadde jeg nok hatt lettere for å si ifra... Men jeg er redd for at gutten vår skal bli en bortskjemt "dritunge", så jeg må nok bare manne meg opp. Har forresten tatt hjem suttene -hun kjøpte nye selv :P

Jeg ville gjort som de andre over her har svar deg, si fra til henne, men på en skikkelig måte :-)

Har selv besteforeldre som er alt for snill med minien, han fikk gaver hver eneste gang han var der eller de kom på besøk her, det vil si en bil og diverse.

Har gikk klar beskjed at det er greit at de kjøper ting men ikke leker og gaver hver gang man treffes. Og godterier er forbeholdt helg eller ved spesielle begivenheter.

:-)

Vet du.. la det gå! Gutten har da ikke vondt av litt is hos farmoren sin selv om det er ukedag :P og det med smokken, gutten vet å skille mellom hva som er vanlig hos farmor og hos deg. Hvorfor være såå streng da? Dette er altså bagateller som er heelt unødvendig å henge seg opp i mener nå JEG :)

Annonse

Så lenge de ses så ofte, er jeg enig at reglene dine må være de som gjelder, kanskje la det som betyr minst for deg passere. Hadde samværet vært sjeldnere, så hadde jeg latt bestemor holde på. De tåler å bli litt bortskjemt hos besteforeldre, og at reglene er litt annerledes hjemme.

Ja, ta det opp med henne på en ordentlig måte. Når dere bor så nær, er dere nødt til å ha felles regler i forhold til enkelte ting - og det er du som bestemmer reglene!

MEN det kan være en god ide å la henne være med på vurderingene i forhold til reglene! Hun er sikkert enig med deg om du forteller hvorfor du vil de ulike tingene så lenge det ikke er ekstremt!

(tannstillingen blir feil med for mye smokkebruk - regulering - feks.)

Jeg ville sagt at hadde de møttes bare en gang i blandt, så hadde det vært helt ok med "bestemor-regler". men at siden dere sees daglig er det alles ansvar at han ikke blir overforet med sukker og at regler og rutiner sklir helt ut. Det har jeg sagt til mine, som også er svært hjelpsomme og som jeg er veldig takknemlig for å ha hjelp av. Da skjønnte de det. Jeg har også sagt at det er mange måter å skjemme bort ungen på, og at kos og oppmerksomhet og aktiviteter er vel så bra som is og atter is..

Mine forledre gav ungene mine sjokolade og nugatti og is og godis så mye at vi unngikk å besøke de en periode. Så forklarte jeg at ungene mine ikke får det fordi hun minste blir helt hyper av det, og at de bare vil ha mer og mer om de får "fri servering". De har nå begynt å respektere dette, og gjemmer unna snopet når vi kommer. De får fortstt litt, men i moderate og akseptable mengder.

Ditt barn, dine regler så enkelt er det. Ønsker hun ikke å følge dem så får du ta deg av barna dine selv.. Men jeg er helt sikker på at hun vil høre på deg om du gir klar beskjed som ikke er pakket inn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...