Gå til innhold

Avslutte vennskapet?

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg hjelp jenter!

Min sønn på 6år har blitt venn med en 8 år gammel gutt.

Jeg så ganske raskt at 8-åringen var mye mer moden enn min 6-åring. Han er svært dominerende, liker å bestemme og har en ganske voldsom lek. Vil påstå at han er ganske manipulerende mot sønnen min. Tenkte at dette vennskapet vil snart ta slutt da min sønn i utgangspunktet ikke er av typen som lar andre bestemme alt. Men nå virker det som de ikke vil slippe hverandre.

Det er helt tydelig at 8-åringen er sjefen. Han kan bestemme at min sønn ikke får leke med noen andre. Jeg sier helt klart fra at andre også får bli med i leken, men de andre barna har gjennomskuet gutten. De vil ikke leke med en som kaster dem ned fra trampolinen og som skyter softgun på dem. Mens min gutt ser opp til 8-åringen. Han er jo snill når jeg ser på, men vil gjerne ha med seg sønnen min hjem til seg selv der ikke jeg kan bestemme.

Jeg liker ikke dette vennskapet i det hele tatt. Mest fordi jeg synst aldersforskjellen er så stor.

Men hva skal jeg gjøre? Nå kommer ferien hvor vi bare skal gå hjemme, og jeg føler nå at jeg må få sønnen min bort fra gaten vår.

Jeg kan jo ikke si til en gutt på 8år at han ikke får leke med sønnen min. Hvordan ta en "samtale" med han?

Jeg ønsker å unngå å kontakte hans foreldre her da jeg vet at de er svært hissige. En annen nabo fikk nesten bank da han satte opp en garasje. Garasjen var godkjent den, men denne familien brydde seg ikke så mye om det.

Hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143380766-avslutte-vennskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut fra at gutten din skal begynne på skolen til høsten, så i hovedsak har du et problem fram til da. Etter skolestart tipper jeg både sønnen din og 8-åringen er mer sammen med jevnaldrende.

Nå i sommer får du forsøke å avlede så godt du kan. Du må planlegge aktiviteter for sønnen din der det er uaktuelt for den andre gutten å være med. Oppfordre sønnen din til å være med andre unger i gata, slik at de blir flere enn to. Når de er sammen får du følge litt med og bryte inn hvis nødvendig. Du må lære sønnen din å si nei hvis han mener nei.

Synes slett ikke du skal la sønnen din få vite at du synes 8-åringen og familien hans er pakk. For det er vel nesten det du synes..?

Her i gata har vi hatt litt samme problem. Jeg har ikke vært involvert, for jeg har ikke barn på det aktuelle barnets alder, men det er altså slik foreldrene i gata har forholdt seg til dette barnet. Heller ikke de ønsket å gå i konflikt med det de mener er en litt amper familie.

Håper det løser seg!

Et dominerende og brutalt barn, fra et hjem med en dominerende og brutal far?

Ikke akkurat noen at gutten er som han er, når du beskriver familien som du gjør... Hvem tror du har det verst her, ditt barn eller deres? Jeg tipper deres. Han har jo ingen andre venner enn en beundrende seksåring som ikke "vet bedre" enn å akseptere kompisens makt og krefter.

Hvis det på noen måte går, er et beste å prøve å bli kjent med mammaen til 8-åringen. De bor jo tross alt i samme nabolag, du kan ikke unngå at de møtes. Når dere er blitt litt mer kjent kan du be henne til deg mens ungene er der og leker, så kan dere selv observere dem.

Og da kan du også fortelle henne at du ser at han har veldig få andre kompiser, og hva grunnen er. Jeg er sikker på at den andre mammaen vil at ungen hennes skal ha venner!!

Hvis hun klarer å forstå at den formen han har i leken er med på å skyve venner vekk, og at du er forberedt på å holde også din sønn unna om du må, så vil hun sikkert gripe fatt i problemene!

Tusen takk for svar!

Mange gode tips og forslag.

Gutten min skal begynne på skole ja, og jeg tror også de vil falle fra hverandre da.

Jeg får vel heller prøve å hilse mer på foreldrene. Det blir til at de ser andre vei når jeg kommer for å hente min gutt som leker i deres hage, men skal ikke gi opp her. Vi bor i samme nabolag.

Det er trist at denne gutten har en slik hissig far. Nå har jeg aldri sett at han er hissig mot barna, men han har et temperament som skremmer hele gata. Gutten min sier han har det fint når han er på besøk der.

Jeg oppmuntrer alltid min sønn til å leke med andre også. Så jeg kan sende han over til en venninne, men etter 15 min er 8-åringen der og henter han videre. Tror vi skal få en aktiv ferie for slik som dette vil jeg ikke ha det.

Mulig 8-åringen ikke har det helt godt, men det er ikke en 6-årings jobb å fikse på.

Skal snakke med moren neste gang sjansen byr seg.

H.I.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...