baremay Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 Hei dere:-) Jeg har et spørsmål som jeg håper dere vil hjelpe meg å svare på. Mannen min og jeg har en nydelig liten gitt på 14 måneder, han er trygg og fornøyd og har helt fra han var liten vært vant til å være en del sammen med besteforeldrene sine på begge sider. Mannen min foreslo at vi to skulle ta en ukes ferie i slutten av januar, uten sønnen vår. Da er han i tilfelle 1 år og ca ni måneder. Om vi gjør dette skal farmoren og farfaren hans komme å bo hos oss og mine foreldre bor ti minutter unna så de kommer også til å følge han opp. Mitt spørsmål til dere er om dere har noen erfaring med å være borte fra barnet deres en uke når de er i den alderen? Jeg har på den ene siden litt dårlig samvittighet for å evt. dra fra han en uke, men samtidig tror jeg at foreldre har godt av litt alenetid så lenge barnet er sammen med trygge voksne de kjenner godt. Jeg er litt redd for å fortelle andre om planen våre tilfelle noen vil tenke at vi er dårlige foreldre. Akkurat nå tenker jeg at det kanksje er lurest å ikke reise bort, men samtidig tror jeg vi har godt av en tur bare vi to. Vi har forresten vært gift i fire år og har et veldig godt forhold på alle måter. Håper på deres erfaringer og meninger når det gjelder dette. Vi vil jo alle være de beste foreldrene vi kan være:-)
MammaGitte Skrevet 6. juli 2011 #2 Skrevet 6. juli 2011 Vi reiste bort 7netter da vaar soenn var 1aar og 2mnder. Mormor bodde hos oss sammen med han, og de storkoste seg. De er ogsaa vant med aa vaere mye sammen. Vi dro til New York og syntes ikke det var saa lurt aa ta med minsten. Vi hadde jo ikke trengt aa dra, men tror vi hadde godt av litt tid sammen bare oss to. Vi skypet med lillemann 1-2 ganger om dagen. Og savnet han jo selvfoelgelig veldig! Var deilig aa komme hjem igjen til han, men ville nok valgt aa gjoere det igjen...
Skogshuldra Skrevet 7. juli 2011 #3 Skrevet 7. juli 2011 Jeg ser overhode ikke noe problem så lenge han er sammen med voksne mennesker han kjenner som også bare vil han godt. Vi har ikke selv dratt på ferie uten småen, men han er akkurat nå for annen gang på besøk hos farmor og farfar alene. Sist var han ca4 netter der nå skal han også være der i fire netter. Han stor koser seg og vi kan gjøre ting som ellers ikke er mulig. Så i dag blir det ut å spise romantisk middag for 2 <3 I morgen kommer jr hjem og vi drar rett på en ukes ferie alle tre, det blir også veldig kos! Men en siste komentar er bare at du må jo selv like ideen på å dra på ferie en uke uten han. Hvis du ikke liker å dra fra han så lenge så kommer du heller ikke til å kose deg... Så du må kjenne etter hva som blir riktig for deg!!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #4 Skrevet 14. juli 2011 Skoghuldra har et godt poeng. Men samtidig så er det like mye vanen som gjør det vanskelig for deg å tenke for deg en uke uten barnet ditt. Har hørt om mange mødre som har gruet seg masse til å reise bort på en langhelg, men når det kom til stykket så har de storkost seg! Tror forutsetningene skal være de at foreldre og ungen er trygge på de som skal passe. At du har noe annet å fokusere på er ingen ulempe, slik at det er ikke mye tid der du kjeder deg. Da er det lett å tenke seg i et hjørne. Har selv vært borte fra lille gutten min i fire dager. Har fyllt dagene mine med jobb, og følte meg nesten som nyforesket. Godt å ta tiden til selvpleie, så kan du være en god mor resten av tiden :) Det høres ut som om knøttet deres er heldig som har dere til foreldre Lykke til med uansett hva dere velger!!
Bambini#1 Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Du maa kjenne etter magefolelsen, men om han er trygg og glad tror jeg ikke det er noe problem. Akkurat naa er vaar lille paa ferie hos besteforeldrene i ukedagene mens vi jobber og vi ser henne hun i helgene - men saa langt har det ikke vaert noe problem og hun storkoser seg med 100% oppmerksomhet hele dagen:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Jeg er en av dem som ikke ser på det som noe problem, så lenge han er i trygge hender hos mennesker han kjenner godt. Mine barn tilbringer MYE tid sammen med besteforeldrene som bor 3 km unna oss. Helt fantastiske besteforeldre og ungene trives god sammen med dem. Så lenge jeg VET at de har det bra, så har jeg ingen betenkeligheter med å reise bort i noen dager. Det er klart at jeg savner dem stort, men det vil man nok gjøre uansett hvor gamle barna er. Og gå et helt liv uten å være borte fra barna i noen dager, det tror jeg faktisk egentlig ikke er sunt for noen. Jeg var forresten borte fra min datter i en hel uke da hun var 10 mnd i forbindelse med at jeg måtte begynne å jobbe på min gamle arbeidsplass som ligger på en helt annen kant av landet. Men da var hun sammen med pappaen som hadde pappaperm. De første dagene gikk greit, men de siste dagene måtte jeg gråte noen skvetter hver kveld, fordi jeg savnet henne så fælt. Men jeg føler meg overhodet ikke som en dårlig mor pga av dette. Og hun og pappaen hadde storkost seg sammen
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2011 #7 Skrevet 16. juli 2011 Kan ikke si annet enn god tur ) Skulle gjerne gjort det samme selv, men vi har ingen familie i nærheten. Da må jo isåfall mine eller hans foreldre ta seg fri fra jobb for å komme til oss :-/ Dere er absolutt ikke dårlige foreldre. Syns du har en bra mann som foreslår noe sånt. Viser at han/dere er opptatt av forholdet også (fort gjort å glemme i småbarnsperioden)
Marbella Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Go tur:) Du må kjenne på det selv tror nok ikke ungen din har noe fare.....selv har mine 3 barn vært borte i 9 dager, vi jobber og betsforeldrene ville ha dem med på hytta Godt og få dem hjem igjen samtidig veldig godt og være alene....
Giss Skrevet 27. juli 2011 #9 Skrevet 27. juli 2011 Jeg var bortreist pga jobb 10 dager da datteren vår var 18 mndr. Hun var hjemme sammen med Pappa. Hun gikk og så etter meg en del de første dagene men hun hadde det jo kjempefint og trygt. Jeg overlevde jo også men jeg hatet det som pesten. Det var råtøft å ikke kunne ha kontakt med henne så lenge - for i den alderen er det ikke mye samtale du får til på telefonen... Hvis du har det bra med å være borte fra ham så kommer det også til å gå bra. Hvis du er usikker vil jeg anbefale en kortere tur første gang - en helg/en langhelg - så du får testet det ut litt og finner ut hvordan du selv har det med det. Hvis du ikke er komfortabel med tanken er det ikke noe poeng i å dra på ferie uten ham for da får du ikke slappet av og nytt tiden uansett. Lykke til.
baremay Skrevet 2. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2011 Så flotte svar fra dere jenter! Jeg er enig med dere på det aller meste. Jeg tror i bunn og grunn man bare må finne ut hva som føles riktig for en selv, og ingen barn eller foreldre er like. Jeg tror vi kommer til å reise, men bestiller ikke turen riktig enda. Vi er veldig heldige som har så engasjerte besteforeldre på begge sider. Det er selvsagt ikke alle som har muligheten, men tror det er veldig bra for foreldrene å komme seg litt bort på egenhånd. Flørte og finne tilbake til hvordan det var å bare være kjærester:-) En riktig god sensommer til dere damer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå