Gå til innhold

NAV... Søking ang penger.. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg var på NAV tidligere i dag, men følte at jeg ikke fikk noe særlig hjelp.. Ser at det er en del søknadspapirer som skal sendes inn sammen med noen vedlegg. Det ene vedlegget skal være fra arb.giver ang inntekten min, men problemet er at arb.giveren er borte hele juli. Hva gjør jeg da? Får jeg ikke søkt perm penger før i august da? Er det alt for sent? Jeg har termin 1 oktober..

Fortsetter under...

Hvorfor legger du ut dette her...

Hvorfor spør du ikke NAV, om hva du skal gjøre?

Om arb.giveren din er borte, kan du vel bare vente, eventuelt gå til de som styrter med lønnen din.

Du kan søke om penger f.om uke 26 i graviditeten din. Slike søknader er formaliteter, om du har papirene i orden. Det går raskt å behandle. Hvilke papirer du trenger får du klar beskjed om hos NAV, eller på deres hjemmeside. GJØR noe selv...(til en forandring)

Trenger du virkelig skriv fra arb.giver for å dokumentere inntekt? Hva med lønnslipp?

Jeg er ikke gravid, jeg er en vordende far. Har faktisk fått kursing i alt dette hos NAV. Hva med å sette seg inn i slike ting før det begynner å bli dårlig tid, litt oppsøkende virksomhet?

Er det så vanskelig?

Hvorfor skal alle spørsmål fra hva en sser på TV, til hva slags farge en hatr på hårstrikken legges ut her? Er det mulig...

Til anonym far 15.06

Arbeidsgiver må sende inn skjema for å dokumentere arbeidsinntekt. Det holder ikke å sende med lønnsslipper.

Hi jeg er ganske så sikker på at arbeidsgiver kan sende inn skjemaet i ettertid så da kan du sende søknaden din nå.

Forskutterer arbeidsgiver lønnen din eller skal du ha det direkte fra NAV?

Du kan søk etter 26 uke, men du får ikke penger fra nav før arbeidsplassen din har bekreftet inntekt / skatteopplysninger. Da får du evt etterbetalt hvis du blir "hengende etter" pga inntekt/skatteoppysningspapirer. men er det ingen på jobben som har fått ansvar for slike ting mens sjefen er på ferie?

Til vordende far.

Dersom du har fått kursing i dette på nav så burde du vel ha fått med deg at det ikke er tilstrekkelig å sende inn lønnsslipper. Nav må ha et inntekts- og skatteopplysningsskjema fra arbeidsgiver før søknaden kan behandles.

Og slike søknader er ikke bare formaliteter for de som ikke har vært borit slikt før. Skjema vedr søknade om foreldrepenger er temmelig omfattende, og svært mange trenger veiledning for og kunne fylle det ut. Desverre er ikke alle lokale nav-kontor bemannet med folk som har greie på dette, spesielt ikke nå i ferien. Derfor er et forum som dette et fint sted å dele erfaringer på. Man får kanskje ikke et fasitsvar, men kanskje litt hjelp på veien.

Det er slett ikke alle steder søknader om foreldrepenger er raske å behandle. Mange forvaltningsenheter har inntil 3 mnd saksbehandlingstid. Tviler på at du under kursingen ble informert om ulike saksbehandlingstider rundt i landet?

Dersom spørsmål om tv-program, hårstrikker osv irriterer deg så veldig så foreslår jeg at du tar deg en bolle og googler etter et annet forum som er mer passende for deg.

Til vordende far: Hvis du syns dette innlegget mitt var så innmari teit så kunne du vel bare ha hoppet over det da! Er det mulig...

Til dere andre: Tusen takk for svar! =) Da kan jeg bare søke da oxo ettersender bare arb.giveren min papirene de må sende inn. Jeg jobber på en skole så det er ingen der når det er ferie, dermed er det ingen der som kan hjelpe meg. Takk igjen for svar så skal jeg gjøre så godt jeg kan ;)

HI

Annonse

Måå bare kommentere "far" over her.. "hvorfor spør du ikke nav hva du skal gjøre?" hahahahaha !!

Hilsen en som har ringt nav førti ganger men får ulike svar etter hvem jeg møter på hele tiden. Skjønner godt at folk spør her inne til slutt, man kan bli ganske frustrert av all den forskjellige infoen!

Og ja HI du har jo fått svar, stemmer at man bare kan sende søknad og så ettersender arb.giver inntektsopplysninger, jeg går ut i permisjon i august og likevel kommer ikke arb.giveren min til å sende inn inntektsopplysninger før tidligst etter julilønnen min. Håper det ordner seg for deg :) Husk å send med terminbekreftelse fra jordmor! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...