Gå til innhold

Folat!? Er 10mg for mye ?

Anbefalte innlegg

Etter forrige svangerskap som endte i senabort i 14 uke pga alvorlige misdannelser på fosterets nervesystem, fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta ekstra høy dose folat til neste svangerskap.. helt siden aborten har jeg tatt 5mg, og har de siste dagene tatt 10 mg, siden jeg for en uke siden fant ut at jeg var gravid igjenn .. (atter en gang på pilla)

For bare minutter siden var jeg på apoteket å skulle ha noe vitamintilskudd, og hun anbefalte GRAVID - en sammensetning av div mineraler og vitaminer samt folat. Jeg nevnte at jeg allerede tok folat i høy dose og at det var legen som hadde anbefalt dette ved en tidligere anledning.. Så ble hun HELT RAR, hun mente det var alt for mye og at jeg burde ringe legen min igjenn.... forvirret og klumpset som jeg allerede er sitter jeg nå å tenker om jeg er helt på bærtur og har tatt ALT for mye ..

Skal ringe fastlege på mandag.. men sånn i mellomtiden; noen som har gått på høydose pga tidligere svangerskap, og i såfall, hvor mye fikk dere anbefalt !?

huff.. mye frustrasjon i dette innlegget. men føler virkelig at alt jeg prøver å gjøre riktig disse dager blir helt feil .. ha meg unnskyldt :)

God sommer!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143380661-folat-er-10mg-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken dose er det legen har sagt at du skal ta da? Og hvordan er folat-statusen din? Regner med at du tar jevnlige blodprøver for å se hvordan du ligger ann, når du tar så høye doser?

Normalt sett så er jo de folat tablettene på 0,4mg, og man skal ta 1 tbl i døgnet.

Jeg har nå lavt jern, B-12 og folat (er i 3 trimester), og tar 1mg per dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...