Gå til innhold

Hvordan forbereder dere dere på fødselen?

Tobarnsmamma!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 39 dager igjen, og begynner å skjønne at det vel blir en baby denne gangen. Alt ligger an til en normal fødsel, som jeg selvsagt ønsker meg så enkel som mulig.

Da jeg fødte for syv år siden stilte jeg rimelig uforberedt, hadde vært med på et 1-dags-fødselsforberedende kurs på Ullevål, men det tenkte jeg vel ikke stort på. Fødselen gikk greit, men jeg vil gjerne ha litt mer kontroll over forløpet denne gangen - er jo også eldre og vil gjerne være mest mulig offensiv. Noen som har gode tips?

Fortsetter under...

Hei

Jeg har 28 dager til termin og har sammen med samboer vært på fødselsforberedende kurs selv om det er nr 3 for begge to. Dette er fordi det er over 21 år siden vi var med på dette siste og mye har forandret seg på den tiden. Vi begge syntes det var nyttig, men vi var de eneste flergangsfødende der - men absolutt ikke bortkastet, vi fikk omvisning på familierom, fødestue, barselhotellet og mye informasjon vedr fødselsforløpet samt smertelindring - vi fikk også prøve lystgassen, jeg lot være, men samboer var veldig ivrig der pluss mange av de andre pappaene:-) Litt artig.

Jeg har i tillegg hatt samtale med jordmor der jeg skal føde pga angst fra tidligere og vi har laget en slags plan for hvordan jeg ønsker at fødselforløpet skal foregå basert på mine tidligere erfaringer i 1987 og 1990. Planen har jeg med meg på sykehuset sammen med helsekortet og blodprøvene i tillegg til at det er lagret elektronisk.

Føler at jeg er godt forberedt nå og ser frem til et normalt fødselsforløp. Var på siste kontroll på Ahus i går og der fikk jeg vite at jenta vår er ca 3.1 kg i tillegg var jeg moden og livmorhalsen var kortet ned til 1 cm. Så jeg kan visst nok føde når som helst, men det kan også gå noen uker - så her er vi i skikkelig ventemodun akkurat nå. Ble undersøkt basert på min egen mistanke om modningsrier da jeg har hatt mange vonde kynnere som jeg må puste meg gjennom - men de er ikke så regelemssige til at jeg har tenkt at jeg er i fødsel..

Vi har forresten opprettet en Facebookgruppe som heter Egon 2011 (anonymisert gravide/barsel gruppe for oss modne). Vi er nå litt over

stk og skal ha et treff medio juli - her er det bare og be om medlemskap dersom du har lyst - :-) Vi skal jo baby nesten samtidig

så det kunne vært artig å bli bedre kjent...

Hei!

Jeg fødte for 16 år siden, men har ikke vært med på noen fødsels forberedende kurs eller noen som helst annen forberedelse. Jeg tar det mer som det kommer og prøver å tenke på at kroppen skal jobbe med meg.

Det er uvirkelig å tenke på at jeg skal igjennom en fødsel om 5 uker og jeg klarer ikke å forestille meg den virkeligheten ennå:-O

Jeg er nok for opptatt med det daglige slik at jeg ikke innstiller meg på at det kan skje når som helst.

De siste dagene har magen blitt hardere, mer snuing der inne, hun står i spenn føles det som:-O

Håper det iallfall er tre uker til hin kommer:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...