Gå til innhold

Dere som har spist mye sukker i graviditeten fikk dere store barn?

Anbefalte innlegg

Jeg har så angst denne gangen da jeg har spist mye sukker og drukket masse brus (omtrent hver dag)og ikke trent noe særlig. Vet dette er dumt!

Har født små barn tidligere- rundt 3000 gr, men er nå redd for å få et stort ett.

Har ligget over på symfysemålene hele veien, mens med de to andre har jeg vært på den røde streken.

Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Jeg har spist veldig mye sukker i denne graviditeten. Jeg ligger på den røde streken på symfsen, så om jeg får et stort barn gjenstår å se :)

Jeg har ei venninne som lå så langt over streken at legen måtte lage ekstra ruter på helsekortet. Hun var svæææær!!

Men fikk en helt normal og fin baby på ca 3600g

Så det er ikke alltid symfsemål har noe med størrelse på baby:)

Morkake, fostervannmengde og slikt spiller også inn :)

Hei :)

Var selv dårlig på dette, drakk brus hver dag (fanta avhengi) og hadde dilla på daim sjokolade (en plate pr dag) spiste mye ferdigmat, da jeg var konstant utslitt, og sambo jobbet hele dagen. Var jo redd for stor unge, og jeg lå godt over den røde streken.. Men fødte en frisk unge på 3500 g ca :)

Har spist mye sjokolade, usunn mat og drukket brus i alle mine 3 sv.skap.... Med nr 1 låg jeg langt over den røde streken og jm tippet et barn på rundt 4,5kg..Men ut kom en liten gutt på 3280gr... I andre sv.skap låg jeg også godt over den røde streken, men fikk en baby på 2900gr...Med nr 3 låg jeg LITT under den røde streken hele veien, og ut kom en baby på 3465gr...Så jeg har ikke fått store barn,nei..:) Rart at den siste var størst når det var henne jeg hadde lavest SF-mål med..;)

Jeg får store barn pga gener, det ligger til familien, alle får store barn.

Jeg fikk ekstra oppfølging pga dette på sykehuset og fødselslegen sa at mors kosthold kan utgjøre så mye som en halvkilo på fødselsvekten til barnet. Men det er selvfølgelig veldig mange ting som spiller inn her, genene er det viktigste.

Så om du og mannen din har produsert et barn som i følge "oppskriften" skulle veid 3 kilo, KAN du ved å spise altfor mye sukker og raske karbyhydrater sørge for at ungen blir 3,5 kilo. Men ingen regel uten unntak, kanskje legger ikke ditt barn på seg av sukkeret, kanskje skulle dette barnet veid bare 2800g uten sukkeret i kosten og blir 3200 med, egentlig umulig å gi noe sikkert svar på.

Men siden jeg produserer barn på nesten 5 kilo genetisk var de helt nazi på hva jeg fikk spise så det ihvertfall ikke skulle være kosten sin skyld at det ble en på 5,5 kilo.

At du ligger over på sf mål trenger ikke bety noenting da, kanskje har du mye fosterevann, kanskje ligger ungen mer utenpå kroppen din enn den forrige gjorde? Mange ting som spiller inn her også.

Annonse

Med førstemann orket jeg nesten ikke smaken av sukker, ut kom det en på 3590g.

Med andremann dyttet jeg i meg mengder godis og brus, samt åt som en gal. Ut kom det en på 4370g

Så litt har nok sukkeret hatt å si.

Min første er jente og hun veide 3720 ved fødsel. VAr 52 cm lang, født 10 dager før termin. Jeg var lite aktiv, gikk flere turer i uka, FØLTE jeg passet meg litt for hva jeg spiste, men la på med 37 kilo, så.....

Andre barn er som regel litt større enn førstemann, og gutter gjerne litt større enn jenter..Min andre er gutt, men han var 51 cm og veide 3210 gram. Han var ført 5 dager OVER termin. Etter og ha født første så begynte jeg og trene regelmessig og spise, ikke MINDRE, men SUNNERE og mer regelmessig Noe jeg hold meg til under svangerskap to. La på meg drøye 10 kilo, ungen var mindre, men frisk og rask og vokste fort etter, for ås i det sånn...

Vil tro mitt kosthold desverre påvirket jenta mi, håper bare hun ikke får "skader" av det i etteritd og at hun får probelm med vekt eller helsa på annen måte...

Jeg spiste en god del søtsaker og endte opp med svangerskapsdiabetes og da er jo risikoen for stort barn veldig stor, men på grunn av god kostregulering de siste 12 ukene endte jeg opp med ei på 2900g.

Annonse

Nei du får ikke stort barn for det. Barna blir gjerne litt større for hvert svangerskap men sukker har ingen betydning.

Dersom du har diabetes eller utvikler svangerskapsdiabetes slik at sukkeret går oppover i blodsystemet ditt - DA vil du få større barn.

Jeg hadde dilla på kuleis og kebab!!! Fikk i meg masse fett og sukker...(prøvde virkelig å styre meg). Men tulla veide bare 3,580... Så ganske gjennomsnittlig ;-) Sånt er forskjellig da, spørs vel litt på genetikken også;)

jeg hadde symfysemålene til en gjennomsnittelig blåhval, og sukkerinntak som om det skulle vært julaften hver dag (klarte ikke å spise vanlig mat, eneste som funka var godis og pottis og brus)

Ungen var 50 lang, 3,6 tung og helt normal ^^

Men det er ikke bare str på ungen som har noe å si da. Jeg ble BÆLFEIT og sleit skikkelig med å gå ned de 40-50 kg (!!!) jeg hadde for mye....

Jeg spiste mye mat og la på meg 26kg. Fødte 8 dager over termin og babyen veide 3520g.

Hun var kjempesterk da hun ble født og lærte å gå da hun var 9mnd gammel. Svært sterk motorisk og tidlig utviklet på alt.

Jeg tipper det er fordi hun fikk mye næring og energi under svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...