*first-time-mom* Skrevet 6. juli 2011 #1 Del Skrevet 6. juli 2011 Hei kjære dere alle! Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og ut i fra mensregninger bør jeg være rundt 6-7uker. Nøyaktig på dagen jeg fikk pos. test, ringte også min gyn, som jeg har ved studiestedet mitt i utlandet.. - han meddelte at jeg hadde pos. celleprøve fra livmorhalsen med celleforandringer av den laveste grad CIN1, men at det fortsatt burde sjekkes ut her hjemme. Jeg fortalte han at jeg var blitt gravid, og han mente at celleforandringer ikke skulle ha noe å si for et normalt svangerskap. Likevel, sitte jeg nå hver dag å grubler på hva som kan gå gale.. For å gjøre en lang historie kort, så hadde jeg en sen abort i februar pga alvorlige CNS feil på fosteret; noe som gjør at jeg er EKSTRA bekymret denne gang... Vil så gjerne nyte ferien, å tenke at denne gang skal det gå bra. Er det noe som har opplevd dette selv eller kanskje kjenner noen ? Tenker også i forhold til behandling og utredning når man er gravid - for det vil vel være annerledes enn om man ikke var gravid ? På forhånd takk! Ha en fin sommer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379975-celleforandringer-og-gravid-vers%C3%A5snill-%C3%A5-del-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira 1+1 underveis ♥ Skrevet 6. juli 2011 #2 Del Skrevet 6. juli 2011 Hei, Jeg fant også ut at jeg hadde celleforandring av den laveste grad CIN1 forrige gang jeg var gravid. Fikk da beskjed om at jeg måtte ta en ny test innen 3 mnd, og må innrømme at jeg synes det var litt skremmende pga graviditeten (hadde strevd lenge med å bli gravid og hadde også nettopp hatt en SA). Uansett, gynekologen min mente at det ikke hadde noe å si for svangerskapet, så tok en test mens jeg var gravid. Småblødde litt 1-2 dager etter testen, og ellers ingenting. Fikk da svar om at testen så litt bedre ut, men at jeg måtte ta en ny i løpet av 6 mnd. Den neste testen jeg tok var helt fin, og alle celleforandringene hadde gått tilbake av seg selv. Og dette hadde ingen innvirkning på mitt svangerskap, noe gynekologen min mente at det heller stort sett aldri hadde (har nå en frisk og flott jente på 1,5 år). Så nå tar jeg en test hvert år, bare for å være på den sikre siden. Såfremt du følges opp jevnlig, så burde du ikke være bekymret for celleforandringer i livmorhalsen. Snakk med gynekologen din her du, og gjør eventuelt en avtale om en ny test. Noen ganger er det jo slik at disse celleforandringene forsvinner av seg selv, selv om det tar litt tid. Så ikke ta sorgene på forskudd, og nyt ferien og den lille i magen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379975-celleforandringer-og-gravid-vers%C3%A5snill-%C3%A5-del-erfaringer/#findComment-143380026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sørlandsbaby09 Skrevet 6. juli 2011 #3 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg har hatt celleforandringer påvist i flere år - alt fra CIN1 til vurdering om å fjerne deler av livmorhalsen. Jeg tar nå celleprøver hver tredje mnd. Forut for min graviditet var forandringene såpass alvorlig at jeg gikk hver mnd, men da jeg ble gravid rådet gynekologen min (privat) meg til å stoppe med celleprøvene til ca tre mnd etter jeg hadde født. Det samme sa de på gynekologisk avdeling på sykehuset. Dette skydles først og fremst at graviditetshormonene "forstyrrer" celleprøvene og gjør de lite troverdige, og derfor er det lite vits å ta den risikoen som de iallefall sa til meg at det var (den er ikke stor, men de sa det var en unødvendig risiko å ta). Når det er sagt så sa de til meg at det OVERHODE IKKE var noe fare for at dette kunne påvirke graviditeten eller barnet på noen som helst måte. Det eneste er altså at det kan påvirke celleforandringene i ettertid. I mitt tilfelle viste det seg da jeg tok biopsi tre måneder etter fødselen (det vær jo jæ... i seg selv - drive å klippe av vev i livmorhalsen så kort tid etter fødselen....) at celleforandringene mine var blitt mye mindre og var nede på CIN1 igjen. Ifølge legen på sykehuset var dette ofte en konsekvens av graviditet - altså en slags positiv effekt.... Så slapp av og nyt sommeren!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379975-celleforandringer-og-gravid-vers%C3%A5snill-%C3%A5-del-erfaringer/#findComment-143380429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*first-time-mom* Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 6. juli 2011 Takk begge to for kjappe svar! slapper allerede mer av GOD SOMMER! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379975-celleforandringer-og-gravid-vers%C3%A5snill-%C3%A5-del-erfaringer/#findComment-143380651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shalin Skrevet 6. juli 2011 #5 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg fikk og bekreftet celleforandringer rett før jeg ble gravid(innen staten fikk somlet seg til å behandle meg så fant jeg ut at jeg var gravid,jeg hadde akkurat hatt en SA,så jeg var veldig klar for å fortsette med svangerskapet) ,men jeg måtte fjærne litt av livmortappen. Jeg gjorde det ca 6 mnd etter jeg fikk snuppa mi,så det hele gikk veldig fint for meg iallefall. Nå er jeg til sjekk hvert år. Masse lykke til videre i svangerskapet:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379975-celleforandringer-og-gravid-vers%C3%A5snill-%C3%A5-del-erfaringer/#findComment-143381107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå