Gå til innhold

Lesbiske foreldre VS eldre foreldre

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner et lesbiskt par som etterhvert skal få seg barn ved ekstern hjelp. Og det er selvfølgelig vel og bra!

MEN, de prater så nedverdigende om "eldre" (38+), som velger å få barn. "Fordi barnet kan bli mobbet i skolen argumenterer de".

Men om man skal diskutere den saken, er ikke sjansen for å bli ertet/mobbet større med to mødre kontra en far og mor på 40?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379871-lesbiske-foreldre-vs-eldre-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved tanke på at gjennomsnittsalderen på 1. gangsfødende er 29-30, og de fleste nå til dags får mer enn 1 barn tror jeg nok det blir mer og mer normalt med par som får barn i alderen 38+, og når det blir mer og mer normalt, blir det også mindre sjanse for mobbing på grunn av det

Å få barn langt opp i 40-årene var jo rimelig vanlig før i tiden. Før prevensjon ble vanlig og før kvinnene forlot kjøkkenbenken for godt.

Min mormor fikk for eksempel min mor da hun var 41.

Der imot var det få lesbiske par på den tiden som fikk barn. Så det er jo flott at de kan få hjelp til det nå. Men dumt av dem å se ned på andre. De, om noen, burde forstå at det kan være viktig for folk å få barn uansett alder og legning.

Det er jo selfølgelig litt påfallende at noen i en slik "minoritetsgruppe" som lesbiske foreldre velger å se ned på en annen gruppe, som også er en mye større og vanligere gruppe. Men slik jeg ser det er det ingen grunn til å snakke negativt om noen av delene, ihverfall ikke med mobbing som argument.

Annonse

jeg synes man skal vise forsiktighet ved graviditet når man er eldre (over 40 år) pga skadene som babyen kan få. Men, når det er sagt, så er det ingenting som tilsier at et barn ikke har det feiende flott med godt voksne foreldre.

Det er heller ikke noe problematisk for meg at homofile og lesbiske får barn. Et barn trenger kjæelighet og oppdragelse, det kan da alle par gi ^^

Kanskje ditt vennepar har mye negativ tankegang i seg fordi de har møtt mye motgang selv og er litt bitre? Det er ikke lett å ikke få et negativt syn hvis man ofte får negativitet slengt mot en, det er helt naturlig å bli litt aggresiv da.

Er jo noe provoserende at de tydeligvis mener det er mer naturlig for lesbiske å "få" barn enn det er for to personer over førti.

Men det er vel de homofiles motto; at de skal få prøve seg der de heterofile har mislykkes. De homofile trekker gjerne fram alle skilsmissene og rotet som er blant heterofile.

Forresten så vi jo en enslig, homofil mann på kanskje 46(?) i dokumentaren om surrogatmødre i India.

Homofile er jo ikke automatisk unge når de får/skaffer seg baby.

Jeg tipper, uten å kjenne til saken, at kanskje disse lesbiske har blitt "godtatt" som foreldre av sine kjente på deres alder og yngre, (generelt yngre enn da 38+ hvis det er dette de regner som gamle foreldre), men at det er disse "eldre" foreldrene som har sett ned på dem, slengt kommentarer og snakket stygt - fordi FØR I TIDEN så kunne ikke lesbiske og homofile få barn og da burde det ikke være sånn nå heller.

Men hvis jeg kan si mitt synspunkt... Så er jeg litt enig med begge.

Når vi har teknologien til at to av samme kjønn skal kunne få en baby, så hvorfor ikke?! som hun ene over her sier, så trenger et barn bare noen som kan gi de det de trenger av kjærlighet, mat, klær, tak over hodet osv. Det blir som å si at sterile ikke heller burde få barn(fosterbarn, adoptiv..) fordi de er sterile og for de sin del er det da ikke naturlig! Det er nemlig det homofile/lesbiske mangler; en vital kroppsdel for å gjøre halvparten av jobben for å lage en selv. De mangler ikke nødvendigvis noe i topplokket, og så lenge de har plass, penger og kjærlighet til å ta vare på et barn ser jeg ikke problemet!!

Jeg synes også at det er alt for sent å få første barn etter fylte 38, egentlig 30 eller ihvertfall 35. Men det er MIN mening, uavhengig av legning. Sikkert fordi i vår familie har vi fått barn tidlig langt tilbake, så jeg ser kanskje på det som "best og mest normalt". Men der er vi så forskjellig! Alder og legning har i utgangspunktet ingen ting å si for om man blir gode foreldre eller ikke..

MEN dette kan jo sammenlignes litt med at mange synes det er sååå forferdelig når unge får barn. Så det kommer nok alltid til å være sånn. Men dere som sier at det var vanlig og være over 40 før, så tar dere nok litt feil. Gjennomsnittsalderen øker nemlig, og for 40-60 år siden var det normalt å gifte seg og få barn i ung alder!

Min mor er født i 1941, og på den tiden var det vanlig å fortsette å få barn helt til overgangsalderen satte inn. Min mormor fikk som sagt min mor som 41 åring, den ene søsteren hennes fikk sin siste som 47 åring, en annen søster fikk tvillinger som 43 åring og en siste søster fikk sin siste da hun var noen og førti, men hun hadde også en sønn med downs syndrom, ham fikk hun da hun var noen og tjue.... Så det er ikke alle statistikker og forskningsresultater som nødvendigvis stemmer.

Statistikker og forskningsresultatene stemmer. Ingen av delene sier at man får barn med Downs Syndrom når man blir eldre, begge deler si at sjansen for å få det øker. Jeg kjenner mange som har fått barn når det er både 38 og godt over, og ingen av disse barna har verken Downs syndrom eller andre skader og ingen har hatt vanskelige fødsler eller plager som følge av alderen heller. Og sjansen er jo aller størst for at det går nettopp slik uansett om man er 45 eller 21.

Ellers må jeg si at jeg er glad for at jeg lever i en familie og et miljø hvor man verken har problemer med unge, eldre eller homofile foreldre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...